Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

då var våran väntan o min oro över.
kl 10.45 kollade ja till henne, inga tecken alls..
gick å fyllde vatten. o bestämde mig för å kolla en gång till innan ja gick in. och där 11,10 låg hon :)
allt har gått fint. stoet mår bra å allt går enligt regelboken :)

islandshäst
9050_10152852228775057_1874807954_n.jpg

Jag är sällan inne här men nu måste jag ställa en fråga till er som är experter! Mitt Islandssto ska föla snart, är på ca 336 dygn. Vi har fått tre föl på henne tidigare. Vi tog ifrån hennes förra föl sent denna gången för hon är rund och fin och vi trodde det skulle funka med naturlig avvänjning. Hon fortsatte dock att snutta lite så för ca 3 v sedan tog vi isär dem.
Nu när det närmar sig fölning är mjölken helt annorlunda än den varit tidigare vilket gjort att jag inte har någon koll alls på när hon ska föla! Tidigare har mjölken varit genomskilning, gul och kladdig och besk, tills det är ca ett dygn kvar till fölning, då har det blivit som vita kalkprickar i mjölken och nästan som lättmjölk och söt som honung.
Denna gången var såklart djuvret stort och mjölken vit efter att åringen slutat snutta, efter det blev den blaskigare, i söndags var den prickig av kalk och nu har den sen några dagar tillbaka varit söt, GUL och som tjock vaniljsås??
Vad innebär detta??? Jag tycker det är konstigt, om detta är råmjölken borde hon väl redan ha fölat? Eller har hon en infektion? Hon är pigg och "som vanligt". Någon som har erfarenhet?

Ok, jag överdrev nog lite, konsistensen är som "röd" komjölk men den är lika gul som vaniljsås :-)

Råmjölken är gul så du kan nog utgå ifrån att fölningen är på g. Lite olika från sto till sto men mitt ena sto får just riktigt gul mjölk i samband med fölningen (har infryst råmjölk från henne och det ser ut som citronglass varje gång man tittar i frysen och får syn på de påsarna ;) )

O mitt sto vill inte bestämma sig ännu... 334 dygn nu.

Varit spänd om juvret i ca 2 veckor. Sedan blev hon nästan helt tom :/ och var så några dagar... Sen börjades det fyllas på igen och nu i morse var hon VÄLDIGT spänd. Ända ut i spenarna. Vid insläppet var hon nästan helt tom igen :( fattar verkligen ingenting. Har inte mött ett sto som gjort såhär tidigare...

Missförstå mig inte. Jag har varit med om att juvret minskar i storlek. Men aldrig på detta viset. Ser man juvret på kvällen ser det ut som om det är veckor kvar minst 2-3 veckor och på morgonen ser det ut som om man väntar föl vilken dag som helst...

Kameran är på varje natt och fölningsgjord som mäter både svett och position är på sedan många nätter men man kan ändå inte slappna av ordentligt... Utan som ni ser är man uppe mitt i natten ändå...

Senast ändrad:

Hur vanligt är det att de inte sätter juver innan fölning?

ellatuttar2505_51a0f0809606ee790fed7c71.jpg

kristallvaxpropp_51a0f0d2ddf2b363af0ffd8e.jpg

Kl

Försöker finna svar på hur vanligt det är att de fölar utan att ha satt juver.
Som ni ser på bilden så har hon inte så stort juver, även om det växt lite mer på senaste tiden.
Har googlat runt och det verkar vara vanligt?

Jag vet inte om hon haft föl tidigare, men jag är ganska säker på att hon inte haft det.
Importerades från Tyskland någon gång runt 05-06 och har inte haft föl i Sverige. Enligt vet. är hon mellan 8-15 år gammal...

Hoppas verkligen att någon vet om det är vanligt. Jag är så rädd att hon fölar utan juver/mjölk då jag tycker att hon sett fölklar ut sedan april. :/

Vanligt är det väl inte men det händer då och då.
Jag har bara haft ett sto som gjort ungefär så - hon hade aningens lite mer juver än dina bilder visar, men det var fullkomligt omöjligt att pressa ur någon vätska ut det. 4 timmar före fölningen kom det till sist vätska och sen fölade hon, som sagt...

Grattis alla som fått föl sen jag var inne här sist!!!
Då börjar snart nedräkningen för mitt andra sto, Pinglan:)
296 dagar på bilderna, 298 dagar idag!:nailbiting:

296_dagar_i_lordags_298_idag.jpg

Nu känns det verkligen som att det börjar dra ihop sig, juvret växer men än så länge är det bara genomskinlig vätska i det. Magen är enoorm hon kommer knappt in i boxen...

321 dygn nu och jag har installerat mig i mitt lilla hus som jag har hyrt ett par hundra meter från stallet. Har inte börjat vaka på nätterna ännu, men det ä nog inte långt tills dess :)

Bild på fröken, så söt kom och mötte mig vid grinden igår när jag kom till stallet!

veronika_20130602_006_fotor_51ac8d8ce087c346f8190629.jpg

*kl*

Dygn 306 idag och nu är bäckenbanden rejält slappa!
Rumpan har fallit ihop helt och hon ser ut som en gammal ko bakifrån...!

Övervakningskameran är uppsatt och igång :)

Såhär ser spöket ut idag, 332 dagar:
SAM_1685_zps24e7b191.jpg

tycker ni juvret ser "färdigt" ut? Trodde spenarna skulle fylla ut mer, men nu droppar det vit, men fortfarande vattnig vätska från dem, ganska ofta, trodde de skulle fylla ut mer innan det började droppa, men sen vet ju inte jag hur det ser ut när det är "klart" heller. :p Hon har haft kristaller och små proppar till och från de senaste 2 dagarna:
SAM_1689_zps4ce7b8bb.jpg

SAM_1693_zpsa1ccc2d6.jpg

Det började droppa igen när jag knäppte kort... :cautious:

Blev det nån bebis inatt? ;)

Igår tror jag att Mini hade förvärkar..
Hon låg ner i hagen och tittade på sin mage och sen la hon sig rak lång och jag tänkt: ÅH NEJ NU FÖLAR HON!!!!
Men det gjorde hon ju så klart inte..:nailbiting:
På kvällen när jag tog in så borstade jag av henne och tog på henne nattapjamasen, gick in i andra stallet för att fixa med dom andra hästarna och sen när jag kom tillbaka efter ca en halvtimme hade hon vänt uppochner på boxen och rullat sig igen.
Övervaknings kamerans ju uppe nu och sent igår kväll när jag satt och tittade så låg hon ner, tittade på magen, la sig rak lång och (vilade antagligen) sen upp igen efter en stund och tittade på magen...

Har fått för mig att hon inte kommer att gå tiden ut.. Letar bu som en galning efter ett föl larm att låna så att jag kan känna mig lite mer avslappnad...
Kan ju inte sitta framför tvn och övervaka dygnet runt redan ;)
Är idag på dygn 307..

Ingen fölis inatt, bara elaka värkar. :meh:
Hade, om än små, proppar imorse, så tror inte det dröjer så jättelänge innan jag får se vem som gömmer sig där inne. :d
Mina kära föräldrar är måttligt roade, då de vill åka bort i helgen för att fira min kusins student, ärligt talat gör det mig därför inget om hon väntar till helgen, tycker det är dumt om veterinären åker bort när ungen är så pass nykläckt...

Spöket visade också på fölningstecken ganska tidigt, men inte riiiktigt lika tidigt som din. Trodde inte heller hon skulle gå tiden ut, men tji fick jag! :D

Gud så avis jag blir på er som har såå nära!:D

*kl*

Idag är tanten på 311 d. Snart är fölis här - 9 dagar kvar till det magiska 320 d.och 19 dagar kvar till BF! :-) tror inte hon går över tiden, fölade på 328 d.förra året och det var i april månad och nu när värmen börjar komma kanske det blir ännu mera tidigt ;-)

Nya bilder kommer under dagen.

*kl* Jag hakar på här jag ;)
Mitt sto 16 år ska föla för första gången i år och jag har mest (efter inrådan) försökt hålla koll på juver och mjölk och bäckenbanden. Jättesvårt att veta ju, hade just bestämt mig för att hon nog inte fölar före det är beräknat i alla fall vilket är krig den 15/6 och då har jag räknat på 335 dagar så hon bör vara på 324 nu om det stämmer... Juvret har varit väldigt fyllt på morgnarna men mindre på kvällarna och hon har genomskinlig mjölk om man klämmer lite. Som jag förstår ska den bli vitaktig dagarna innan och den har bara varit genomskinlig... men nu ikväll vid fodringen hade hon vaxproppar på båda tissarna :O det betyder väl att det är dax typ snart ?? :O Eller kan de ha "falska vaxproppar". Hur ska de se ut? De va lite som sårskorpor i färgen oreange/genomskinliga :S hjääälp? Jag har kamera uppe sen en dryg vecka tillbaka.. sa jag vara vaken i natt eller är det falskt alarm tro? Jag kan inte se nån skillnad på rumpan/bäckenbanden och det ska man väl göra... Tycker det är lite tidigt, ca 10 dagar kvar enligt min beräkning...
Vad tror ni?

Jag är också förstagångare, men stoet har haft föl tidigare i Holland (11 år sen), så jag kan nog inte ge så bra svar. :p
Jag i min nojja och vetskap om att jag inte vet hur långt hon brukar gå och hur hon beter sig före fölning började vaka redan på dag 318 "för att vara på den säkra sidan". Min har länge haft genomsknlig vätska i juvren också, bara senaste dagarna den blivit vitare, och hon har haft småå proppar av den vätskan från och till, när det inte droppat.
Personligen hade jag nog hållit ett öga på ditt sto, inte säkert man kan se att bäckenbanden släpper beroende på muskler osv har jag hört. :)

De kan få små kristaller flera veckor innan, är mjölken du får ut som torkar.
Hade jnte börjat vaka hela nätterna men iaf under kvällarna och nån gång under natten.
Om inte för att lära sig hennes normala beteende. Ligger hon ned, vandrar hon runt osv.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar