Sv: Vänta föl 2013
Jag är sällan inne här men nu måste jag ställa en fråga till er som är experter! Mitt Islandssto ska föla snart, är på ca 336 dygn. Vi har fått tre föl på henne tidigare. Vi tog ifrån hennes förra föl sent denna gången för hon är rund och fin och vi trodde det skulle funka med naturlig avvänjning. Hon fortsatte dock att snutta lite så för ca 3 v sedan tog vi isär dem.
Nu när det närmar sig fölning är mjölken helt annorlunda än den varit tidigare vilket gjort att jag inte har någon koll alls på när hon ska föla! Tidigare har mjölken varit genomskilning, gul och kladdig och besk, tills det är ca ett dygn kvar till fölning, då har det blivit som vita kalkprickar i mjölken och nästan som lättmjölk och söt som honung.
Denna gången var såklart djuvret stort och mjölken vit efter att åringen slutat snutta, efter det blev den blaskigare, i söndags var den prickig av kalk och nu har den sen några dagar tillbaka varit söt, GUL och som tjock vaniljsås??
Vad innebär detta??? Jag tycker det är konstigt, om detta är råmjölken borde hon väl redan ha fölat? Eller har hon en infektion? Hon är pigg och "som vanligt". Någon som har erfarenhet?