Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Hehe, jo, det kan man ju lugnt säga...

Och jag har redan döpt mina kämpar också, dom ska heta Awesome och Amaizing! För det är det att dom har klarat sig där inne ;)

Blir ändå stressad när de avviker från det normala. Hon kanske gör så när hon fölar. Det är kanske normalt för henne....

Men är så rädd att nått går fel. Har ju haft 3 felfria fölningar i år.
O efter allt skit som hände förra året så är man ju extra nojjig :(

*kl*

Igår blev tanten verkad inför fölningen. Nedräkningen har verkligen börjat, 304 dygn idag! :)

Juvret har blivit normalt och har börjat fylla Juvret lite, men inon det normala för hur lång tid hon har gått ;)

Vet.kommer idag och ger stelkramps sprutan i em.så fölis får lite skydd.

*kl*

Jag har lite ångest över vakningen nu. Planen var att jobba hemifrån från dygn 324 och framåt, men nu lutar det åt att jag inte får det utan måste ta ut semester. Ser framför mig hur mina semesterdagar försvinner utan att det kommer någon fölis.

Samtidigt vill jag ju inte sitta på jobbet och ha två timmars resväg till stallet. :banghead:

Och vi är på dygn 300 idag och nu har Mini kommit hem till mig igen :)

Inget större ståhej att släppa ut henne i sin gamla hage, tar det hela med ro.

Imorgon ska det vaccineras så att fölis får lite skydd den med..

även till Nougat:
När vaccinerades era ston mot stelkramp senast? (Jag lade ut en fråga om detta då jag är osäker på om mitt sto behöver en spruta till. Hon vaccinerades i november, men de flesta tyckte inte att jag skulle göra det.)
Första fölet för mig så jag känner mig osäker på det mesta nuj:)

Mini fick sin vanliga influensa vid lucia förra året och fick stelkramp vid samma tidpugnt -11 så veterinären tyckte inte hon behövde ha hela utan bara stelkramp.

Fullblodet hålls inte vaccinerat i vanliga fall så hon ska få både influensa och stelkramp nu :)

även till Nougat:
När vaccinerades era ston mot stelkramp senast? (Jag lade ut en fråga om detta då jag är osäker på om mitt sto behöver en spruta till. Hon vaccinerades i november, men de flesta tyckte inte att jag skulle göra det.)
Första fölet för mig så jag känner mig osäker på det mesta nuj:)
Du ska inte behöva vaccinera igen, stoet har nog tillräckligt med antikroppar mot stelkramp för att fölet också ska få ett skydd.

Min fick sin stelkramps-spruta idag, vet.menade att mjölken som producceras nu inför fölningen får antikroppar mot stelkramp, och fölis får då bäst skydd när man gör et ca.1 ån.innan fölning.

Stoet har var vac.mot stelkramp förra året med en mån.innan fölningen. Iår och förra året fick hon sin hästinfluensa och botulism spruta som vanligt :)

min fick sina vaccinationer i mars och vet tyckte inte de behövdes mer innan fölning. tror det är väldigt olika vad man tycker/vad vet tycker... :) innne på vaknatt 17 nu... sitter och glor i min kamera konstant för de är ju dessutom så intressant att se va hon pysslar med om nätterna.... juver sprängfyllda och mjölken grumlig grå/gul...? svansen helt förstörd av kli och småbajsar och har sig. inte ätit kvällsmat osv... undra om ja kaaaanske kan se ett slut på vaknätter snart..?:D dygn 321 nu! ( förra fölet föddes på 321;) )

På dygn 297 fick C vaccinsprutan, jag har alltid gett det innan men frågade ändå veterinärer, fyra tillfrågade med fem olika svar... Vi gjorde som vi alltid har gjort och vaccinerade! :)

Hon är nu på dygn 316 och har börjat fylla juvret allt enligt mönstret hitintills, så om ca 10 dagar får vi nog träffa FölFöl därinne!

På lördag går flyttlasset från Sthlm till Östergötland, har hyrt ett litet hus som ligger ett par hundra meter från stallet :)

kl

Och här händer det inget nämnvärt, fölis kickar lite nu och då, juvret har inte fyllt ut till spenarna än, hon äter och är lugn om nätterna. Dag 327. Själv är jag kolugn, typ "Äsch, int' fölar hon inatt e.", det enda som hänt är att hon fått ett litet sår i ena slidväggen som jag får hålla rent. Tyckte det var konstigt när hon blivit lite rödare, men bara på en bit av ena sidan... Tittade närmare så var det ett sår där, förmodligen gjort sig lite illa på en kvist när hon kliat sig på träd eller slyiga buskar. :meh:

Jag ska förtydliga att det är min veterinär som hävdar att det räcker gott om man vaccinerar "någon gång under året", så det är inget jag har hittat på själv.
Jag kanske återkommer med egna kunskaper när jag läst immunologikursen hösten 2014, men tills dess förlitar jag mig på andras kunskaper...

*kl*

Nu är väntan över efter 5 vaknätter så valde hon att föla så fölisen var ute 21:10 igår kväll på dygn 334.
Blev ett stoföl e: Dalwhinnie

945289_10151411653032283_378582105_n.jpg

Lycka till ni som fortfarande går i väntans tider!

KL

Vårt sista sto är på 328 dygn idag o jag har ju sett juvret växa i sin vanliga takt. Varit rätt stort o hyfsat spänt men inte ner i spenarna... Idag när jag plockade in henne var juvret nästan tomt!!!

Gissa om jag har ont i magen nu... :( :( :):(:(:(:(:(
Vad hände där liksom???
Kameran är på som vanligt

Måtte allt gå bra nu de sista dagarna....

Samma med mitt sto. Var nästan färdig fyllt, bara spenarna kvar, men igår när ja kolla så är de helt tomt...

Jag ska förtydliga att det är min veterinär som hävdar att det räcker gott om man vaccinerar "någon gång under året", så det är inget jag har hittat på själv.
Jag kanske återkommer med egna kunskaper när jag läst immunologikursen hösten 2014, men tills dess förlitar jag mig på andras kunskaper...

Om jag uppfattat det rätt så är du rätt insatt i avel och allt som hör till så därför känns det tryggt. Jag litar på din veterinär.:)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar