Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Har aldrig hört någon räkna annat än från sista betäckningsdatum.

Räknar också från sista seminerings/betäckningsdatum :)

*kl*

Här har jag själv börjat bli fundersam på min tant, hon har idag gått 299 d. och juvret har blivit mycket större sedan igår em. igår var det tomma juverhalvor och idag i stort sätt fyllda, klar vätska igår och idag är den mer grå-vit.

Kan de reagera så pass på bete, är lite kraftigare gräs där dem går nu än innan.

Eller kan det vara något mer allvarligt på gång? :crazy:

Nu så, min donna på 322 dagar:
969016_615270731819039_813185243_n.jpg

hoppas bilden fungerar, mitt vanliga uppladdningsställe vägrade fungera idag...

donnan har varit väldigt obekväm idag, tryckt upp bakkärran mot alla träd i hagen och kliat, kliat, kliat stannar bara upp för att sparka mot magen. Går sedan iväg en bit och står och hänger/ser ut i tomma rymden, tar någon tugga gräs, tittar på magen, går runt lite planlöst, och sen fram till nästa träd.
Trodde hon skulle vänta ut några dagar/någon vecka till men får se om hon tänker vänta så länge. Ser när jag jämför att magen verkligen sjunkit ner också. Spännande!

Jag tror jag fick datumet då ägget släppt inte sista semindatumet.. men det var en dag imellan så det känns som att 1 dygns diff känns ok..

Åh, då ligger våra ston nära i tid!
Min är på 316 nu och känns som att magen åkte ner på min oxå.

Inackorderingstall för första gången för mig. Ska försöka ladda upp med liggunderlag och sovsäck (varit väldigt lätt att gissa hennes nedkomst tidigare och hoppas på liknande nu oxå) för att sova i stallgången :wtf:

Vad kul! Då är vi tre som har nära till fölis här nu. :d

Jag har gjort allt jag kan för att slippa sova i stallet, lyckades till slut, men eftersom jag inte har en aning om hennes mönster vid fölning måste jag vaka ganska bra nu, började på dag 318.
Hon var lugnet själv i boxen inatt, gårdagens oroligheter som bortblåst. Hon brummade i sömnen och öronen ryckte runt åt alla möjliga håll, det tyckte jag var väldigt sött! :D

åh vad spännande! svårt att tro att jag var i er sits för bara 3 veckor sen :)

Jag tycker ni gör rätt som vakar men de första teckena som ni ser är troligen bara förvärkar och stoets förberedelser. Jag hoppas ni får träffa era föl snart :)

Jo det är det jag tror också, men har ingen aning om hon brukar gå med förvärkar 3 dagar eller 3 veckor innan fölning. Till nästa föl kommer jag ha ett ordentlig larm som larmar när hon ligger ner, dvs ca 3 gånger/natt av vad jag sett hittills.

Men magkänslan säger att hon inte fölar riktigt än, någon gång i slutet av nästa vecka känns mer som huvudet på spiken. Nu har jag semester fram till 24 Juni, men vill gärna inte hon går över tiden med flera veckor om hon inte måste för fölets skull, vettetusan om jag seminerar henne igen om jag bara har en brunst på mig innan säsongen är slut. :p

Om man vågar lita på att man ser vad man ser...
Inatt tyckte jag plötsligt att den låg något nere bakom Molinna, satt och stirrade med lite förhöjd puls i flera minuter innan jag kom fram till att hon bara hade viftat lite på svansen sedan jag kollade senast :p

Åh, då ligger våra ston nära i tid!
Min är på 316 nu och känns som att magen åkte ner på min oxå.

Inackorderingstall för första gången för mig. Ska försöka ladda upp med liggunderlag och sovsäck (varit väldigt lätt att gissa hennes nedkomst tidigare och hoppas på liknande nu oxå) för att sova i stallgången :wtf:

Liggunderlag låter vansinnigt obekvämt! Kan du inte ta en luftmadrass i alla fall? :p

baden baden har vi ingen o känns dumt att köpa en sån enkom
de jag känner till har allergiska ägare= inte in i stallet
Har en luftmadrass men den är för bred för stallgången (180cm bred).
Men hittills även hennes första föl har kommit enligt skolboken och blir det som jag tror blir det bara en natts vak (drar det ut på tiden får jag fundera lite
Men liggunderlag på ett gäng hästtäcken borde nog duga ett par nätter ;)
Menar, v 26 ska jag sova en halvvecka i tält på festival så ser det lite som uppvärmning :D

*kl*

Verkar som om det var ett falskt alarm!. Juvret har gått tillbaka en bit och vätskan har blivit mer ljus-grå!. Nu får hon allt knipa i minst 20 dagar, sedan bör det vara ganska lugnt. 300 d. idag! :)

Kl

Mitt sto är på dygn 345 idag och har bara fyllt juvret pytte (vilket skedde för ca två veckor sedan). Har henne iväglämnad till ett stuteri för fölning pga min orutin och de säger att de inte har sett några rörelser på ett tag men att "det nog brukar vara så när det blir trångt" på slutet. Stämmer det?

Eftersom jag kläckte en egen unge för en månad sen vet jag att det är något som man ska se upp med på oss själva, så jag blev genast orolig. Någon som vet?

Som jag uppfattat det ska det tydligen vara vanligt att man ser få/inga rörelser i slutet av dräktigheten just pga att det är trångt.

Mins unge har ju lekt rövare tidigare, men med tiden har det blivit mindre och mindre. Nu ser jag knappt alls något, om jag inte sitter på huk bredvid henne vid rätt tillfälle och lyckas se en lite boff. Men brukar kunna känna då och då att den flyttar sig lite dock när jag har handen tryckt mot undersidan av buken. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar