Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Ja jag blir så trött :-( .
Jag tyckte ju att jag gjorde precis så.
Vi har strul m vanliga datorn, så jag sitter via läsplatta nu.

Ska åka på ett dagismöte och provar igen senare.
Men ska länken bifogas som den "är" direkt, eller ska man ta bort ngt i länken?

Annars tyckte jag det verkade så lätt.

NUUUUU har jag fått till det :D.
Jag måste fasen ha tagit fel kod innan :banghead:

Bilder fr inatt fram till nu ikväll då han fick gå ut första ggn.
Det började regna inatt när vi bar in honom och har hållit på hela dagen i omgångar. Men efter vi varit till dagis så har det varit uppehåll :).

Håll till godo ;)

DSC_0675_zps7100ad48.jpg
[/IMG]

DSC_0657_zpse3572eb0.jpg
[/IMG]

DSC_0681_zps31151c87.jpg
[/IMG]

DSC_0726_zps13f1cfaa.jpg
[/IMG]

DSC_0736_zpsf8bb39ab.jpg
[/IMG]

DSC_0749_zpsb22cfc13.jpg
[/IMG]

Och med det gjort nu så går vi över till föl 2013 -tråden :)

första fölet för min del så blir helt snurrig... ikväll va hon ( ursäkta uttrycket ) typ jätteslapp där bak... kollade mjölken tidigare ikväll, gick lätt som en plätt att mjölka ur en skvätt och det var gult typ genomskinligt...varit helt genomskinlig vätska innan. samtidigt vågar ja inte lita på henne till 100 eftersom hon med tidigare föl knappt satt juver innan fölning... bör man ha mer koll när mjölken blir gul ? hade ju vart skönt att sova en natt emellan men då fölar hon väl så de vågar jag inte;D

Det där med slappheten tycker jag var svårt.. Min var slapp ena dagen, andra dagen var hon uppdragen. Men jag läste någonstans om att färgen inuti ändras när det är på gång, och jo, mycket riktigt, min var mycket mer mörkrosa inuti än tidigare natten min fölis kom. Samma med mjölken, man kan inte lita på de där stona. Min hade ingen mjölk ---> genomskinlig---> vit på typ 2 timmar. Jag hade nog inte lagt mig och sovit hela natten om jag var du. :crazy:

Min är också slapp ena dagen och uppdragen den andra, har nu lite gulare mjölk än hon haft innan, står för tillfället och hänger med huvudet över till boxgrannen, orkade tydligen inte äta så mycket hö. Slår då och då med svansen.
Tror inte på fölis inatt, men håller koll ändå. Hen behöver ju inte vänta till 1 Juni om hen inte vill. :sneaky:

kl.

Jag har märkt att mitt sto har lite svårare att kissa än hon brukar, hon förbereder sig ganska länge innan det faktiskt sätter igång.
När jag googlar på dräktiga ston som har svårt att kissa får jag bara upp abortvirus, det var inget vidare roligt. :nailbiting:

Någon som har någon erfarenhet av det? Dag 319 om en kvart, pigg och glad i övrigt, äter bra, dricker bra.

Hon är betydligt mörkare i färgen där bak med , mörkrosa/röd! Va dessutom ute nyss och hon ligger alltid och sover vid denna tiden nu stod hon och vägde från ena bakbenet till andra, skjuter lite rygg och gräver lite men hon verkar väldigt lugn. Mer än hälften av höet låg dock kvar ... Får nog smyga ut med jämna mellanrum inatt också...:meh::D

C har gått 330-dygn den 11/6, men hon har inte gått så länge innan.
Är hundra på att den kommer den den 7:e för att jag skriver tenta hela den dagenO_o

Anledningen till att fölet kommer så sent är för att jag bestämde mig i slutet av maj, då stoet brunstade, seminvet avrådde att åka på den brunsten för att han inte hade sperman (fryst)

När hon sedan två veckor sedan kördes till stationen gick hon där i ca 3 v. innan hon sprutades igång. Blev inte dräktig då utan hade vätska i livmodern så det blev byte till TAI-hingst, hon släppte inte ägget då heller och blev sprutad igen. Men blev dräktig på första försöket med nya hingsten :d

Kl

Ovanligt spända juver igårkväll med rinnig och gulaktig mjölk. Lugn och oberörd märr. Kom till stallet en timme srnare inatt för alarmet inte ringde när det skulle ... Fick nästan en chock när jag tittade in i boxen och fick se ett föl stå på vingliga ben och gnägga :p Både föl och märr var torra och pigga så det hela måste gått snabbt och smidigt :) Fick dock hjälpa honom hitta juvret och direkt efter han tuttat slängde han ner sig och somna.
Han har bajsat och märren har släppt efterbörden! Så skönt att allt gick så himla bra! Trodde märren skulle knipa till helgen minst :p

Blev en hingst med vita halvstrumpor bak. Han kom ut på dygn 342 :)

*Kl*

Som svar på tidigare fråga om varför en så sen fölis:
Jag hade föredragit majföl på båda stona. (Nu blev det april + juni/juli). Men, för att få registrerar avkomman rasren krävs av "min" rasförening att mamman visas i tölt under ryttare ett par minuter i varje varv. Förra våren var den mest hopplösa jag haft i hästväg och det ena hindret kom efter det andra. Därmed blev inridningen försenad av ena stoet som skulle betäckas och sedan skulle det filmas och skickas på bedömmning till USA...

Så tja, vi betäckte så fort vi kunde och det råkade bli i slutet av juli...

Om allt går perfekt blir det nog däremot ombetäckning på fölbrunsten för att försöka tidigarelägga det hela något till nästa år.

kl

Jag som trodde att vårt sto skulle få 1a fölet här i år.Oj så vi bedrog oss,O_o

I går så kom han då.Den vi väntat sendan i februari på.
Han kom på dygn 397.
Han är ca 92 i manken.Äter bajsar och kissar som han ska :)
Tyvärr så har stoet ingen mjölk så just nu nappas han..:banghead:
Lycka till med alla väntande föl.

Härligt att han äntligen kom !
Stort stort grattis !

Hoppas att det löser sig med matfrågan

Å GRATTIS! Där kan man verkligen säga äntligen! :p Vad trist att inte mammsen har nån mat, hoppas det löser sig! Är det sånt som kan komma igång av sig själv efter ett tag eller blir det flaskmatning som gäller?

Varför hoppas du det ? (förutom att jag antar att du längtar som tusan efter själva fölungen)
Det är sällan bra för fölungar att komma för tidigt, snarare tvärt om.

Åh stort grattis!

Min veterinär hade varit och kollat på ett föl fött på dygn 374 igår.
Anledningen till många sena föl i år är troligen den kalla våren förra året, många ston började brunsta sent.

Jag tycker inte det är så sent egentligen, min ska ju ha nu i slutet av Maj, tycker det är rätt lagom. Förra kom 16 Juni.

Men vi började ganska tidigt ändå eftersom hon kastade och det kan vara svårare att få dem dräktiga då. Första brunsten var hon väldigt snabb så den missade vi, andra var lite dåliga förutsättningar iom att stoet fick ett lätt fånganfall (troligen) precis i samband med seminering, så hon fick medicin och blev helt strypt på mat precis när det var meningen att hon skulle ta sig... Men nästa seminering blev hon dräktig!

Fast om hon är beräknad 27 juni är det ju ingen fara om fölet kommer någon/några veckor tidigare. Det är ju före 320 dagar man skall vara orolig.

Jag vill att fölet kommer tidigare då hon skall på ombetäckning och jag gärna vill ha henne hemma igen innan bruksprovet... :)

Men åh vad jag har tänkt på er! Vad skönt att han kom tillslut :bump:
Mitt förra sto fick jag försöka mjölka igång i tre dygn innan det släppte. Du ska se att bara chocken släpper så kommer det! Gick fölningen bra annars? Mitt sto då fick ngn sorts psykos och jag "låtsades" att flaskan var hennes spenar. Så fölisen inte skulle lita helt till mig, utan gå till juvret när det skulle äta. Med mkt mjölkande så kom det igång och hon matade i 9 månader tror jag. Fölet var en av två tvillingföl och väldigt liten, så jag tänkte att d kanske var bra om den fick hålla på lite extra? Den var extremt liten när den föddes och blev c-ponny tror jag istället för minst 150. Mamman varmblodstravare pappan arab på 161 cm.

Lycka till nu. Också vill vi förståss se bilder på vildingen :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V