Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Tack!
Just nu är det ett supersnällt halvblod i en fullblodskropp.
Han har fullt förtroende för människor men är en känslig och lite försiktig kille.
Lite fingerviftning i grimskaftet och ett smack så travar han ikapp mamma.

Men vääääldigt tunna ben och ett vinklat kors.
Jag vill iofs inte ha en stor häst så blir nog toppen till mig.

Du får se det som att du har nåt unikt, en brun utan tecken efter Cosmeo!

Jag har ett sto kvar. Hon är på 335 dygn den 3 juni.

Ni som har föl som fölar sent. Är detta ett medvetet val eller bara naturen som gjort att det blivit så?

Stoet har idag 14 dagar kvar(321 dygn idag), börjar söka sig lite själv. Men är lugn för det mesta (utom i boxen- då är man ju farlig när man äter kraftfodret).

Hennes juver var jätte svullet för någon dag sedan men nu har det liksom kommit ner i spenarna så det är inte lika stort längre. Men det är fortfarande mjukt...

Magen hänger "lågt" och hon har bestämt sig för att barnens ponny skall hålla sig så långt borta från henne. Hon blir som en drake när han är i närheten.

nu väntar jag med spänning på min "lille" Ampere hingst :D

Nu ska vi se om jag får till bild?? Det spelar liksom ingen roll hur många ggr jag läst instruktionerna för hur folk gjort, så funkar det ändå inte :-(
Nu har jag köpt appen för att se om jag får fram några länkar på så vis :confused:
Provar två sätt :-)

[url]http://i1361.photobucket.com/albums/r671/FriedaMagnusson/DSC_0657_zpse3572eb0.jpg[/url] /[img]

[url]http://i1361.photobucket.com/albums/r671/FriedaMagnusson/DSC_0675_zps7100ad48.jpg[/url]

Liten brun hingst m stjärnämne och fyra vita kotor. Född inatt 01:10.

e: Eletton. ee: Canturano
u: Frieda. ue: For Feeling uee: For Pleasure

Hoppas jag stavade rätt nu :cautious:

Nej hur jag än försöker så får jag inte upp själva bilderna utan bara länk :-( .
Kan ngn annan fixa så blir jag glad :-)

Senast ändrad:

Hur många är det kvar här inne som väntar?
Tycker att det varit väldigt tyst de senaste dagarna...

Jag väntar, men Ariel är bara på dygn 296. Här ses hon med sin hagkompis som är på dygn 324...

130520_003_519a092b9606ee549f45b2b7.jpg

Ni som har föl som fölar sent. Är detta ett medvetet val eller bara naturen som gjort att det blivit så?

Jag har förhoppningsvis ett sto som fölar sent och inte ett föl. ;) Jag bestämde mig först på midsommar för att åka med Ariel till hingst, väl där visade hon sig inte vara intresserad vid handbetäckning, utan hon behöver fribetäckning för att släppa till. Tog bara några veckor att inse. :p Så fölet kommer väldigt sent i år, men jag är i alla fall glad att det blev en fölis till sist. :)

Nästa år kommer ju fölet sent igen, eftersom jag inte tänker betäcka om på fölbrunsten...

För oss blev det ett medvetet val, vi bestämde oss att betäcka om lite sent, men hon har inte gjort oss besvikna, tagit sig på första brunsten bägge åren! :D

Hon har fått följande avkommor, årets och avkomman från i fjol har vi själva fött upp:

* Bouquet m.brunt sto (SWB) f.1997 e.Angard
* Belizario m.brun hingst (SWB) f.2012 e.Warsteiner
* 2013 -??? e.Claudius RP 176, fölis blir Sv.Ridponny då Halvblod är godkänt att korsa in.

Vi har också bestämt oss för att årets avkomma blir stoets sista, sen ska hon få en härlig pension som skogsmulle häst och få ha det gott! <3 Även om hon älskar att vara mamma, så tycker vi att hon ska få njuta av lite pensionärs liv ;)

Årets avkomma är tänkt att säljas, och att vi behåller 1-åringen som ridhäst och tävlingshäst samt efterträde för tanten i fråga när hon inte finns mer ( hoppas att det dröjer!)

Strulade ditt sto eller blev det sent av sig självt?

Tanten är beräknad till 23 juni (330 d.) <333

Habina: När är Ariel beräknad? :)

Senast ändrad:

Nej hur jag än försöker så får jag inte upp själva bilderna utan bara länk :-( .
Kan ngn annan fixa så blir jag glad :-)

Klicka på den gula fyrkantiga ikonen som ser ut att ha ett berg och en sol i sig (du hittar den i verktygsraden ovan), då får du upp en ruta där du kan skriva in länken till bilderna:

Klistra in hela adressen till bilden i denna (ta bort det som står först 'http')

Din bildadress är:
http://i1361.photobucket.com/albums/r671/FriedaMagnusson/DSC_0657_zpse3572eb0.jpg

och det blir såhär med 'taggarna':

Då får du följande:
DSC_0657_zpse3572eb0.jpg

Grattis till söt fölunge. :D

hi hi... ja jag menade ju faktiskt sto som fölar sen ;) Man skyller på amnings hjärna... :D

Kul o se hur folk resonerar. Vad är det för raser på era ston?

Själv har jag nästan ångest över att vårt föl sista föl föds så sent. Men sen samtidigt så hade vi inget val. Vi köpte henne 5 dagar innan hon seminerades (och blev dräktig) och för oss var det otänkbart att låta bli att betäcka henne. o Vi har inte bestämt oss för om vi skall ta henne på fölbrunsten eller om vi skall låta henne gå till 30 dygns.

Mitt sto är ett rent Halvblod, hennes 2 första avkommor är också rena Halvblod, men årets avkomma blir en Sv.Ridponny,då Halvblod är godkänt att korsa in, pappan är Claudius RP 176, godkänd Ridponny-hingst, vann sitt Bruksprov förra året och blev Tysk Premiehingst som 2,5 åring, han är 4 år nu iår,så detta blir hans första föl-årgång :).

Stoet är 21 år nu, pigg,fräsch och frisk :) de flesta gissar på att hon är 16-18 år, så hon ser betydligt yngre ut ;)

Mitt Holsteinersto krånglade, därav sen fölis.

Tog sig på första brunsten, PERFEKT, tänkte jag. Resorberade innan 45 dygn... :meh:
Gick och höll nästa ägg 2 veckor över tiden innan hon släppte det, tog sig inte.
Tog sig på tredje och behöll. Hade inte tänkt mig ett så sent föl, men vad gör man... :p

Planen är att betäcka henne igen, på 30 dagars-brunsten, jag själv vill se så hon tar fölningen bra innan hon semineras, sen sa de på seminstationen att om man kör på fölbrunsten på ett så gammalt sto drar man bara på dem en infektion, så det var inte så mycket att välja på där heller. :p

Men nu är jag ändå tveksam till att betäcka om henne eftersom hon inte håller hullet som jag vill. I "rätt" ljus kan man skymta revbenen på henne, men det verkar avta nu. Förhoppningsvis vänder det och går upp igen. Hon var lite såhär runt 5e månaden också, men då hjälpte det att ge henne Soja så hon blev fin i hullet igen, nu vet jag inte vad jag ska ge henne. Tips? Lucern? Har själv inga erfarenheter av just lucern.
Hon får:
Så mycket hö hon går med på att äta plus gräs i hagen (alltid tillgång till fint hö även ute), 1 dl soja/dag, strax under 4 kg krafft grov 125 + selevital enligt anvisad dos till dräktiga ston.

Krafft protein pluss får mina tillsammans med fri tillgång på hö/hösilage och havre. Mina har aldrig sett så fina ut som med denna avelssäsongen... ( o tydligen blev det ju fina föl med)

När är det dags för era fölisar att titta ut?

Det är härligt när de håller sig unga... :-)

Vi hade ett sto för några år sedan som hoppade ur hagen när hennes kompis skulle åka iväg på semin...

En kompis till mig var med mig o skulle köra såg detta(stoet var då strax under 20 år då) Hon trodde ju det var en unghäst

Tack Empress!

Nu ska jag testa det. Jag tog nämligen inte bort http som stod :arghh: .
Kanske jag kan få till ngn roligare bild :-) .

Ja man blir inte klok av alla vaknätter.och magen går väl snart sönder av allt kaffe haha! Aldrig mer fölning helt utan kamera,:banghead: nästa gång de betäcks ska ja införskaffa övervakning haha.. Eller åtminstone se så ngn kan offra sig att ta en vaknatt ibland så man får sova:/ grattis till fölet! Jag vill också ha nuuuu:D

Tack Empress!

Nu ska jag testa det. Jag tog nämligen inte bort http som stod :arghh: .
Kanske jag kan få till ngn roligare bild :-) .

Frieda myser verkligen där han diar! Men lite ont gör det nog ibland för hon piper lite då och då ;)

DSC_0681_zps31151c87.jpg.html

DSC_0675_zps7100ad48.jpg.html

DSC_0699_zps1e15222c.jpg.html

DSC_0694_zpsb7de7e7f.jpg.html

Senast ändrad:

Näää :-(
Det finns ju skitmånga länkar till varje. Jag ger snart upp!
Nu fick jag inte ändra mer heller :(
Kanske d akulle varit s framför?

Men det var då själva fasen att du inte får till det.

Gör såhär när du kopierar in bildadressen, klicka fram bilden och högerklicka på den välj "Kopiera bildwebadress" sedan så klickar du in den adressen med kontrol-V i rutan som du får upp när du har klickat på ikonen med berget

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 070
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar