Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Jag har funderat på en sak...
Det här med skor på fölston. Spöket är fruktansvärt sulöm, men ffa fram så bakskorna ryker nu vilken dag som helst. Eftersom jag lärt mig att de ska av innan fölning.
Nu på kvällskvisten började jag fundera lite mer konkret på varför? Kliver stoet på fölis ben läre det knäckas vare sig hon har skor på sig eller ej? Eller är det sparkrisken? Att skadan eventuellt blir mindre utan skor? Eller har jag missat någon anledning, trodde instinktivt att det gällde just tramp/spark på fölet.
Hon går ändå från stallet direkt ut i hage med gräs, så det är ingen fara med att rycka skorna och inget jag funderar på att låta bli heller, men har en frågvis pappa som jag har svårt att förklara för eftersom jag själv aldrig fått en förklaring. :p

Delvis kl..

Vet inte om jag kan få hjälp här men jag provar!

SKendräktighet, är det någon som är erfaren utav sådant?

Hur utvecklas det på för vis och vilka tecken? Och framför allt, försvinner det plötsligt eller lär man göra något? :o

Jag har nämligen ett 3årigt sto som jag misstänker är skendräktig och detta i och med att jag upptäckte för en bra tid sedan ödem framför juvret.
Jag trodde detta berodde på flugfärn/värmen dock så jag tänkte inte så mycket mer på det i och med att dom andra två har det med.

Men sen för ett tag sedan såg jag att spenarna var fyllda med vätska, dock inget juver.
Idag provade jag och klämma lite på bägge och ut kom grumlig vätska...

Så, visst lär hon vara skendräktig då?
För det finns absolut ingen hingst i närheten, det ända är att dom varje sommar går tillsammans med två valacker. Men ingen har sett något klättrande ens...

Tacksam för svar för den som kanske kan hjälpa :)

Jag hade ett sto som blev skendräktigt efter att ha tappat sitt foster tidigt.
Hon fick som din framför juvel, magen växte och nåde mig om jag pillade för mycket på den!
Henne har jag nu betäckt om så vi fick spruta igång henne.
Annars sa vet. att de kommer ur det själva.
Finns to.m. de som lägger sig ner o ska föla :-\
Hade en c-ponny dom lurade vet. och alla runt omkring att hon var dräktig, vet inte hur de gjorde med henne för då var hon såld.
Så visst händer det :-)

Det där är inte skendräktighet. Det är bara en fullständigt normal reaktion på hormoner ännu inte riktigt lärt sig samspela.

Tillägg, nu kollade jag bilder du lagt i en annan tråd, och där är hon lönn-fet. Då blir ofta juvren såna.

Lönnfet har jag inte fått höra men lite överviktig ja.
Men hon får mindre mat nu också och jag vet inte riktigt hur jag ska
Göra inför betet.

Är det bästa att köpa en sådan där betessak
för munnen och börja med eller hur ska man göra?

Eller behöver hon komma in på nätterna?

Förra året blev hon smalare av betet så man
Fick stödfodra men då var hon inte lika rund som i år
även om hon var rund.

Jag har inte gett något mer än hösilage heller
och nu hö.

Tack för era svar!

Gick kanon att ha stoet tillsammans med de övriga hästarna. Var inte heller några problem när jag har hennes bästis med minsta fölisen inne.
Men helt plötsligt har juvret börjat växa i rasande fart ( man ser ju dock att det är ett par veckor kvar) Men nu har det börjat i allafall... Väntar med STOR spänning på sista fölet....

En bild på juvret från igår ( 2 dagar tidigare var där helt tomt)
null_zpsaf2cc2d4.jpg
[/URL][/IMG]

Med lönnfet menar jag inte "otroligt fet", utan så där som hon ser ut, späckig runt magen. :)

Hon behöver ju inte bantas för juvrens skull, utan bara att där har du en ledtråd till varför.

Okey, för mig lät det mer som att du menade att hon var riktigt fet!
Men då förstår jag, tack för att du förklarade :)

Jo, överviktig vet jag att hon är och det är därför hon får mindre nu, försöker iaf. Svårt när dom andra behöver sina givor fortfarande för dom ligger precis enligt mig.

Men man blir såklart orolig när man upptäcker vätska i spenarna :o

När mitt (nu dräktiga) sto var i gång och tävlades fick hon mycket protein, hon var då fin i hullet men satte ändå juver med vätska i, drog ner på proteinet så försvann det sen. Nu låter det ju inte som att din får något proteinöverskott, men att banta henne lite gör nog susen! ;)

*kl*

Nu går min donna ute på bete, det första hon gjorde var att rulla sig :)

Hon får gå kvar på bete fram till någon vecka innan fölning (kommer självklart att kolla till henne flera gånger dagligen), då sätter vi henne i en hage själv nära stallet och där man kan ha uppsikt över henne i hagen, hon kommer troligen att få stå inne på box natte-tid med kameraövervakning, hagkompisarna får gå i en hage bredvid henne under dagtid när det börjar närma sig :)

kl

Åhhh blir helt nostalgisk när jag är inne här och läser. Förväntningen, spänningen och oron att vänta föl!

Kl

Här trodde jag att det skulle bli ett födelsedagsföl, men ikke.

Riktiga(!) förverkar fick hon för drygt en vecka sedan och en vaxpropp hade hon i förrgår.
Igår var det hetsätning, klia rumpa och magbitning som gällde.

Dålig i magen blev hon igår och är fortfarande rinnig idag.
Magen har rört sig otroligt mycket hela dagen idag och även igår på natten.

Båda hästarna går ute dygnet runt och jag vakar mer nu. Jag går ut varannan timme och kikar till så allt ser bra ut.
Nu ska det regna hela veckan så det skulle inte förvåna mig om hon kniper lite till!

ella_va_18052013_5197f87fe087c34145a68733.jpg

Bild från igår

Hur många är det kvar här inne som väntar?
Tycker att det varit väldigt tyst de senaste dagarna...

Jag väntar än, dag 317. :D

Händer liksom inte så mycket just nu, efter 4 dagars svärande och trixande och jävlandes har jag äntligen fått upp en ordentlig bild från kameran i stallet. Jag får sova i tv-soffan när det närmar sig och det är hårdvakning som gäller, men mitt rum är vägg-i-vägg så än så länge kan jag kliva upp varannan timme och se så det är lugnt på våran stora tv. Ljud är det också.
Så mycket för brorsans fiffiga lösning. :p

Min dam är ju inte nämnvärt lika stor som din dock, hon har tappat hullet lite och jag blir tokig på henne. Hon får så mycket hö hon går med på att äta, och snart 4 kg krafft grov 125 + soja. Plus att jag flyttar runt hagarna lite så de har grönt gräs att tugga på under dagarna också. Äter med god aptit gör hon iaf. :cautious:

Hon ska avmaskas och få en tandkoll efter fölis kommit också, det börjar bli dags.

Tog lite bilder på henne idag när hon sov i solen, ska lägga upp dem sen. :)

Jag är kvar, dygn 306, inget juver som börjat fyllas öht.

Jag är bosatt 24 mil från stoet, så om 2 veckor går flyttlasset temporärt till stallets granngård. Ska bli skönt att bo lite på landet igen :)

kl

Dags för mig att lämna tråden! 0200 19/5 föddes ett stort stoföl e: Cosmeo - Zaffaran xx. Allt gick bra och Zamona är väldigt stolt mamma!

img_4819_51991f3d9606ee592547de8c.jpg

Vi är på 324 dygn nu :nailbiting:

Så från och med inatt blir det dygnetrunt-vakning! Sist fölade hon i hagen på morgonen drygt en timme efter utsläpp, utan några direkta tecken, så det blir att vakta som en hök :cautious:
Hoppas bara att hon inte drar över en massa bara för det... :angel:

Bebis har knappt märks av förut, men senaste dagarna ser man att det bumper till där inne ganska ofta :bump::love:

Lite bilder från senaste dagarna:

dsc_0023_5196aa46e087c341106f6806.jpg

dsc_0021_5196aa23e087c341661650f7.jpg

dsc_0022_5196aa33e087c3415c8d1485.jpg

Och från nyinstallerade fölkameran:
folkamera2_519805c2e087c34166166b7b.jpg

folkamera3_519805c2e087c3411a70f515.jpg

Jag är kvar, Alectra kniper igen och lär nog inte föla än på ett tag. Inte mycket till juver. En vi känner har kikat på henne och tippar på att hon lär nog hålla igen några veckor till.
Dygn 343 idag.
Helt klart jobbigt...Tycker ju att man har väntat tillräckligt :p
Men den som väntar på något gott....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 071
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar