Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Börjar bli rätt trött nu. Mitt sto är på dygn 351 och har droppat mjölk ena dagen för att andra ha som större kristaller/vaxproppar på spenarna som är helt utfyllda. Men idag på morgonen var det bara helt kladdigt runt spenarna.
Det är ju synd att man måste jobba hela dagen och vet att hon går hemma i hagen och vad som helst kan hända :nailbiting:.

Vill bara hem hela tiden!

Det blev ett JÄTTE stort stoföl som kom kl 23.55 (minst 117 cm hög)
Jätte glad det gick bra eftersom stoet förlorade bägge sina tvillingar förra året :(

Har du inte henne övervakad?
Hade aldrig vågat lämna henne i det läget. Min fölade mitt på dagen.
märkte ingenting när jag var nere i hagen, tio min senare var det i full gång.
Hade vi inte haft översikt konstant hade vi missat det.

Börjar bli rätt trött nu. Mitt sto är på dygn 351 och har droppat mjölk ena dagen för att andra ha som större kristaller/vaxproppar på spenarna som är helt utfyllda. Men idag på morgonen var det bara helt kladdigt runt spenarna.
Det är ju synd att man måste jobba hela dagen och vet att hon går hemma i hagen och vad som helst kan hända :nailbiting:.

Vill bara hem hela tiden!

Eftersom att du inte skrivit att hon passas av någon annan vill jag bara påpeka att det är i allra högsta grad olagligt att lämna stoet oövervakat enl.djurskyddslagen,för att inte tala om oansvarigt.

Vi har nu varit i skift i stallet sedan slutet på februari.I bland känner man bara att vi skiter i det den kommer ändå inte.
Men så har vi lillan i minnet.Då va vi där och fölet kom ut död och gick inte att få liv i.
Kommer ALDRIG mer ha ett dräktigt sto utan att först ha ett väl fungerande övervaknings system.
I dag är vi bara på dygn 391 :meh: och inte ett tecken på föl :mad::mad:
Ska väl vara lite slem i vulvan i så fall. Stoet pigg och glad i alla fall

Ja man får vara glad över att hon åtminstone mår bra :-) .
Min stackars pålle tycker det är rejält obekvämt nu stora delar av natten och vissa stunder på dagen. Jag tycker riktigt synd om henne när hon ligger och gnyr och stönar :-( . Hon rullar inte, så det är nog inte kolik hon har. Snarare väldigt mkt förvärkar.
Måtte fölet titta fram snart så hon får vila sig ordentligt någon gång.
Hon blir så trött att hon somnar stående i hagen emellanåt, vilket jag aldrig sett henne göra tidigare.

Jag undrar åxå om fölet är väldigt stort, för man ser det aldrig röra sig just? Väldigt lite faktiskt. Har aldrig sett magen "hoppa" som många skriver.
Jag hoppas verkligen att det är ok där inne :nailbiting: ?

Kan bara säga att denna mage är det kaos :meh: i den puffar och knuffar och och grejas det med dom mest konstiga saker..ser helt sjukt ut.tycker den borde ha roligare om den kom ut.;) Har aldrig tidigare sett en fölis i en mage fara runt som denna gör.
Det som är mest oroande är att den kanske inte stannar i rätt läge när det blir dax(om det blir det):nailbiting:

Ja det enda jag kommer att tänka på är när jag själv var gravid första ggn. Vår jänta for omkring och jag var väldigt stor. Men när hon kom ut var hon inte ngn jätte direkt, utan normal mot liten, men jag hade däremot mkt fostervatten som hon kunde snurra omkring i. Det gjorde nog att hon inte lade sig till rätta förrän efter vattnet hade gått i princip på mig.

Om man funderar i de banorna så skulle jag nog åxå vara lite orolig för att fölet kommer i fel ände så att säga, men det är väl bara att hoppas på att den vet vad som är bak och fram ;) och att den växer på sig lite så det blir trängre?

Jag har tittat tillbaka i tråden, men hittade inte svar på denna fråga. Är ni 100% säkra på betäckningsdatum? Kan hon ha resorberat och hunnit bli ombetäckt under säsongen? Har det funnits hingstar i hennes närhet? Det är mkt ovanligt med så lång dräktighet även om det har förekommit.

Ok och det har inte funnits en enda hingst oavsett ålder, färg och form i hennes närhet efter detta datum?

*KL*

Kl 19,03 ikväll föddes en rejäl kille, svart med vita strån i pannan. Allt gick undan som tusan, med bara lite dramatik då ena benet låg bakåtböjt. Men med lite hjälp så kom han till slut ut.
Han har ätit ett par dl med lite hjälp (han hittade inte rätt på spenarna så vi mjölkade ur och gav honom det första) och bajsat och han letar nu mat på egen hand, så jag är inte allt för orolig.

941710_10151920136744428_1135119745_n.jpg

Efterbörden har inte släppt ännu så vi promenerar lite ett par minuter i timmen, förhoppningsvis får det den att lossna.

Med detta lämnar jag nu tråden och önskar alla er som fortfarande väntar all lycka till med era kommande föl!

Senast ändrad:

Åhh vilken liten strultuss :love: ! Jag vill med ha en sån!!!
Fast jag skulle bli förskräckligt paff om Frieda klämde ut en sådan :confused::rofl:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 076
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar