Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

355 days...nothing happened...:meh:

...förutom slappare bäckenband, slappare vulva. Juvret sett färdigt ut sedan nån vecka tillbaka, men inte helt fyllda spenar. Små vaxproppar sedan några dagar, större än kristallerna hon haft tidigare, men genomskinlig mjölk. Juvret är helt utspänt på morgonen men slappare på kvällen.

Var väldigt orolig i fredags natt, stod, låg, stod, låg. Vart lugnare i helgen. Står upp i hagen hela dagarna och äter som vanligt. I natt vid tolv låg hon ner i boxen och vände huvudet för att kika mot magen stup i ett och såg ganska rastlös ut (såg jag genom kameran) men då det inte är bästa upplösningen bestämde jag mig för att gå ut och kolla vad som händer...men precis då reser hon sig och sen har hon stått hela natten, vandrat runt lite och petat lite i höet. Är nu ute och betar gräs, vilket verkar vara mycket godare...så nog har hon förvärkar, men jag vill att den kommer ut nu:mad:

Tack alla snälla..
Nu försöker vi se framåt..Men det är inte så lätt med ett sto som kniper allt vad hon kan.Vet ju att det kan gå tokigt med henne och det fölet också.
Lilla fölet i magen tränar hoppning för fullt för hela magen skuttar runt.Den verkar ha gott om plats i alla fall.
I dag är hon på dygn 390:crazy:

Ok låter ju hoppfullt! Hon har fått smärtstillande o oxytocin, stod still denna gången men han fattar ju inte att han ska ta spenen...suck.

Usch, jag beklagar, ponniplutt... Är verkligen det värsta av allt när man gått och väntat så länge, och de är helt fullgångna och sen händer detta:( Hoppas verkligen att ditt andra sto får ett friskt och fint och framför allt välbakat föl.

Och novali01, hoppas att hon accepterar honom snart så ni kan börja slappna av och veta att han diar själv.

Här kommer ett par dagsfärska bilder på min Peppy. Är det bara inbillning, eller ser en av de små vaxpropparna ut att ha blivit mer vit?O_o

Peppy_355_dagar.jpg

71314_1368445530.jpg

Diskutera ditt problem i föltråden istället där den hör hemma. I den läser fler kunniga eftersom denna tråd är för föl som ännu inte fötts.

Görel - moderator

Fast det är väll ändå ett ganska allvarligt problem, förstår att det måste hållas ordning i forumen, men är man i Novalis situation vill man nog ha alla tips man kan få!

Min donna hade en pytteliten vaxpropp i en spene igår (typ som en liten finne :P) Idag när jag kom på kvällen hade hon gula vaxproppar på alla spenarna när jag pillade bort dom o tryckte lite lätt kom först genomskinlig sen ljusgrå lite kletig "mjölk". Dessutom är juvret rejält mkt större än innan och stenhårt överallt, innan var det som en "körtel" i mitten bara som var hård, så hon har fyllt ut dem!
Temp på 36,7 och ser på kameran att hon står o slår lite med svansen och bakbenen så det blir nog till att vaka i natt.

vanta_51913560e087c336f670b79b.png

Nähä du, jag är faktiskt före dig i kön! :mad:

Så här låg min madame flera ggr natten till fredag, men sedan dess har det varit typ helt lugnt... :cautious: Kristaller på spenarna både morgon och kväll, men bara grumlig mjölk och inga vaxproppar (fick hon inte förra gången heller). I morse sprutade mjölken när hon kissade :D
Idag på 331 dygn.

2A87F3BE-696A-4676-B2DD-3F1FA7CE7685-7544-0000065DBFAD1E9C_zpsbb6bad77.jpg

Diskutera ditt problem i föltråden istället där den hör hemma. I den läser fler kunniga eftersom denna tråd är för föl som ännu inte fötts.

Görel - moderator

Ännu bättre är väl att starta en egen tråd.
Själv kollar jag avel flera gånger per dag, just för om man kan vara till hjälp med nåt. Men när allvarliga frågor hamnar i Vänta-föl och Föl-trådarna så göms de i alla inlägg om "dag 332, jag döööör av att vänta".

Ännu bättre är väl att starta en egen tråd.
Själv kollar jag avel flera gånger per dag, just för om man kan vara till hjälp med nåt. Men när allvarliga frågor hamnar i Vänta-föl och Föl-trådarna så göms de i alla inlägg om "dag 332, jag döööör av att vänta".

Det går förstås också bra att göra en egen tråd.
Du förstår varför jag inte tycker att sådana seriösa frågor ska vara i denna tråd eftersom jag vet att ni med stor erfarenhet sällan läser i den.

Ingen diskussion ska föras på flera ställen, alla ska föras på rätt ställe och håller man sig till det får man bäst svar. CK har förklarat bra varför denna tråd är fel ställe.

Håller tummarna för er att lilla livet kommer inatt :)

Kl*

Dygn 337 har gått till ända för Alectra och inget nytt. Palla inte vänta mera:banghead:

Nu har jag varit borta under helgen, kommer hem till ett större juver, dock fortfarande genomskinlig mjölk. Ena bäckenbandet har mjuknat, men i övrigt är Spöket pigg och glad. Nyss hoppade fölis runt så mycket att tillochmed hennes huvud gungade med i vågorna från magen. :D Men damen verkade inte ett dugg bekymrad.
Imorgon ska kamera riggas och boxen ska halmas upp, nästa helg kommer ett larm som kommer larma när hon lägger sig ned. 311 dagar i dag, det närmar sig med stormsteg. :love:

Kl 20.20 ikväll föddes hon, ett brunt stoföl e: Ampere - Briar. Efter 1h stod hon upp och diade. Nu skall vi bara försöka få stoet att släppa efterbörden också, hon hade problem med det förra året också. Så det blir nog inte så mkt sova i natt heller.

Mitt andra sto skulle egentligen föla innan detta, men jag tror hon väntar några dagar till

Mäh jag som precis har börjat vaka nu. Doris är på dygn 331 idag och har börjat bli lite slapp nu, dock inget monsterjuver. Ditt sto ska alltid vara värst :mad:

Grattis till fölen ni andra, jättefina :love:

Kan det verklige inte vara! Såå spännade detta! Bosatt dig helt i stallet nu?

Själv försöker jag skriva uppsats samtidigt som jag fölvakar, det går sådär.

Equilina: haha ja du borde vara näst på tur, men vi får väll se vem som hinner först, W är ju inte världsbäst på att vänta i vanliga fall;) Det andra stoet i vårat stall är beräknad 1 dag efter W.

*KL*

Dag 355 idag och i morse hade hon stora vaxproppar på båda spenarna. Juvret är stort och spänt, jag får inte röra längre så jag antar att det är ömt. Hon är stor som en zeppelinare och drar sig undan de andra i hagen.
Kan det bli en bebis i det närmaste kanske? :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 076
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar