Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Herregud! Det ser inte alls bekvämt ut för stoet. Men hon bara myser på hon och käkar hö. :DHon kanske tycker det verkar lugnast att ha den där så den inte springer bort?! :p
Den ser ju inte ut att gå miste om några rörelseövningar i alla fall!
Det blir säkert en sån där extremt tålig och livskraftig ponny som jag fick för massor av år sedan efter mitt varmblod jag hade!

Kom tillsammans med ett tvillingföl som legat död i magen i drygt en månad troligen. Helt otroligt att inte alla tre dog då!
Dessutom fick hon aldrig ngn råmjölk pga chock hos stoet som totalt tvärnitade i juvret. Diarré som följde. Ingen vet som sa hon behövde ngn extra vård som plasma eller annan behandling?? Men mer livskraftig än henne får man nog söka efter. Nappades första 3 dygnen m griskultingsersättning. Fanns inget annat att få tag på då.

Blev inget uppsats skrivande idag heller. Mjölken började rinna när jag kom från jobbet och släcktr stallet 22.och.installerade mig i sadelkammaren 22:55 hördrs ett.skvalande23:36Hade W fölat. Det är en hingst!

Den frågan ställde jag för några veckor sedan.

OK, hittade inte det.

Varför jag undrar är för att det dels är otroligt ovanligt att de går så pass länge och sedan för att man inte brukar se särskilt mycket fosterrörelser sent i dräktigheten.

Grattis!! Väldigt vad många föl det kommit nu då! :)

Här fortsätter vi vänta...

Dygn 351 och 323.

Tack :) Här kommer lite bilder innan vi lämnar tråden :)
pict5953_519346feddf2b33d45caf8f1.jpg

babis_51934ce19606ee5dbb716d40.jpg

Jättefin grattis!

kl

Uppdatering innan vi också lämnar:
Hingst e Daquar CC föddes 13 maj kl 0220. Lite stor o fick lite hjälp ut men allt gick bra ända tills dom reste på sig, Britta blev livrädd för honom, fattade inte alls att han var hennes o sprang rakt över honom. Sen var cirkusen igång o den pågick i 3 dygn. Idag på förmiddagen fick han en amma, ett nordsvenskt sto, som efter lite hjälp på traven knöt an till honom o älskar nu sitt nya lilla föl!

922697_10151695619038313_1612832229_n.jpg

375139_653732661320498_719424505_s.jpg

942281_10151695278038313_299800985_n.jpg

1 sto kvar för mig att föla. Men jag behöver tips.

Hennes hagkompis fick föl för några dagar. Allt frid och fröjd med detta. De står sidan om varandra o allt är lugnt och fridfullt. Problemet är när jag släpper ut henne. Hon toksprang i hagen... fram och tillbaka... efter 20 min var hon genomblöt av svett. Så jag tog in henne igen.

Vad skall jag göra?

Jag kan ju inte ha sto med föl ute mer än kortare stunder nu i början... o "bebis" hagen 'r ju inte i närheten av det dräktiga stoets hage.
Vill ju inte att hon kastar sitt föl för hon är som galen i hagen... Men vill samtidigt inte ha henne inne hela dagarna... :(
Skall jag släppa in henne med de två anda stona som har lite äldre föl ?? Då blir det ju en "ny" hage för henne som hon inte gått i på länge

hur länge ör det kvar till beräknad fölning?

Min häst vägrade gå in utan sin vän när hon fick värkar och kompisen gick bananas när vi gick iväg så kompisen fick följa med in och stå i sin box till nästa dag.

Hon har rätt lång tid kvar. Hon är "bara" på 317 dygn idag...

Efter hennes panik rusning så börjades juvret fyllas på...
Hon verkar dock inte lida av att stå inne utan är lugn som en filbunke... <3

Hon kan inte få en hörna av hagen där sto+föl går då?
Mitt sto rörde sig inte så mycket i slutet så jag hade nog låtit henne välja det hon vill för att inte stressa hnne.

Jag är inte orolig för hur de sto med äldre föl reagerar. De bryr sig inte jätte mycket...
Utan det är ju hennes reaktion jag vill dämpa... skall prova ha henne ute en sväng med de andra hästarna och ha supreme och fölisen i bebishagen... så får vi se hur hon reagerar...

Tyvärr inte. Bebishagen är liten som den är... Det är bara en rasthage för att mamma och föl skall få komma ut lite...

Haha det verkar som min tant tycker att det ska ta jääääättelång tid.... inget föl än och mjölken droppar på, alla tecken på fölning är där, och har varit där, i typ två veckor... snark....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 071
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar