Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

kl

Jag är också kvar, men mina ston är väl ganska sena som vanligt ;)

Tror dock att det kommer 2 föl nu i veckan, Phalomas juver är i princip färdiga, bara vaxpropparna som saknas. Blenda har inte fyllt i så mkt än, men tror att hon fyller ganska snabbt när det närmar sig, hon har ju bara ett föl sen innan.

Bilderna är väl nån vecka gamla nu, det grönskar väldigt fort här så nu är det både helt utslagna löv och gräs.. Ser ut som korten är nån månad gamla nästan :D

Phaloma har haft kristaller till och ifrån sen en vecka nu.

Mitt sto har inte fått än heller men det kommer väl någon gång hoppas jag.
Dygn 338 idag. Fyllde juvret över natten för en vecka sedan men så mycket mer än det har inte hänt.

Är såå avis på er som har såå nära till fölning! :arghh::D

Är det någon mer som är beräknad till juni?, eller är det bara jag kvar? :nailbiting:

Jag är kvar, dygn 337 i 10 min till (fölade på 337 sist, denna gången blir det längre). Här händer just ingenting... Förutom att jag gör vimsiga saker pga sömnbrist!

Jag gör också vimsiga saker. råkade skriva på FB att nu har lilla fölet kommit, när jag skulle skriva att det Inte hade det O_o

Vi är åxå fortfarande kvar. Hon har liksom slagit i backen känns det som?? Hon verkar helt klar förutom att det inte kommer mjölk ur juvret. (Jag kan ju inte kolla heller eftersom jag inte får röra juvret :( )

Det har varit mycket förvärkar på nätterna och en natt låg hon t o m och gnäggade lite.
Hon har haft en period igen nu då hon ätit lite bättre men nu börjar kraftfodret bli riktigt ointressant igen och hon lämnar massor :(.
Däremot har hon strövat runt i hagen som om inget alls bekymrar henne.
Fosterrörelser är det väldigt få. Jag antar att det är ganska ont om plats ;)

jag dyker väl in här, följt tråden ett tag nu eftersom min fröken ska ha nu snart. med de 2 tidigare avkommorna har hon inte visat några tecken alls, den ena föddes på 300dygn och andra på 321 dygn... nu är hon på 312 och har fyllt juver och spenar, släppt ordentligt i bäcken, slappare, mörkrosa/svullnare "baktill";) .. vakat en vecka och känner mig som en vandrande zombie efter 6 timmar sömn på en vecka.. vad tror ni andra? är hon på g eller jäklas hon ? :P jag är ju dessutom så nyfiken nu på den lille på insidan att tiden går ännu långsammare.... :O:P

Jag känner som du. Jag har sovit så kasst de senaste 3-4v att jag är så trött att jag lär missa fölningen när den väl blir av :banghead: !!
Nu ÄR det ju varmt! Kan hon inte bara klämma fram den NUUU?! Jag är så himla nyfiken :p

Nämen hoppsan! Det kom ett litet brunt hingstföl vid 01:10 i natt :D.
Ute i mörka hagen :crazy:.
Ingen av hästarna var sugen på att gå in, så jag tänkte att eftersom hon varit så cool ett par dygn nu, så kunde de väl få vara ute då :meh:

Nu håller han som bäst på att söka igenom juvret och hon ACCEPTERADE att han var där!!!
Åh så glad jag blev när jag såg det! Jag var så nervös över att hon inte skulle tåla att ens fölet var där.

Efterbörden har kommit ut så jag ska kolla av den när jag druckit lite kaffe :)
Så nu får vi väl åxå hoppa över till den andra tråden.

Lycka till alla andra nu och hoppas ni får en massa fina föl!

Den här har stjärn, och fyra vita kotor tror jag.
Jag ska se om jag får in ngn bild åxå.

// Eva o Frieda

Igår morse gjorde jag en espresso men glömde sätta muggen under strålen och upptäckte det inte förrä jag såg muggen i diskstället. Bra. Bra där!

Grattis till er som fått föl!! :)

Här väntas det fortfarande.

Mina ston ska vara på dygn 356 och 328 idag.

Med stoet som gått längst händer det typ inget mer med. Hon har fortfarande hårt fyllt juver, men inte ända ut i spenarna. Har haft så i 1½ månad nu. Bäckenbanden börjar släppa liiite (eller om vi inbillar oss...). Svullen därbak har hon varit i flera veckor.
De senaste dagarna har hon varit mycket rörligare, lilla tjockponnyn! Kommer i full galopp i hagen när jag kommer med mathinken.
Hon jagar även runt på ettåriga shettisen, som blir överlycklig att nån vill leka! ;)

Andra stoet händer det mer med. Hennes juver växer från dag till dag. Hon ser ganska besvärad ut och tar det hyffsat lugnt. Svansen ofta lyft eller åt sidan. Tittar ofta på magen. Håller sig lite på sin kant, står gärna och vilar i lösdriften. Väldigt slapp därbak och bäckenbanden mycket mer släppta än andra pållan.
Tror hon kommer föla först.

Om inte annat så är det ju fullmåne på lördag. Då händer det nog grejer! :D

*KL*

Jag är kvar, även om jag inte uppdaterat på länge. Har ju fått en fölis och inte riktigt laddat om till nummer två ;) Känns som om det är ett tag kvar.

Här är damen, som snart är på 300 dygn, bilder från 293 dygn. Hon har redan börjat fylla juvret lite, men ser inte alls redo ut.

IMG_0507.jpg

IMG_0508.jpg

Och juvret samma tid, har möjligen ökat något litet sedan dess.
IMG_0498.jpg

Tack! Nä inte ett endaste vitt litet strå. Jag hade hoppats på iallafall något vitt, men hon är fin ändå :) Grattis till din kille förresten! Ska bli superspännande att följa er, är ju ganska svag för både Floricello och fullblod :p

Tack! :) ja hon är en väldigt stolt och klok mamma, hon verkligen njuter av hela dräktigheten och hon är sååå duktig med fölen! Bästa fölstoet man kan önska sig!

I lördags kväll hade Peppy betydligt slappare vulva än på morgonen och bara jag petade till på en spene så sprutade svagt vitaktig mjölk, har vart helt gul-genomskinlig innan.
Hon som brukat stå lungt och sova inne tills nu, gick säkert 1000 varv i boxen under natten och tog en tugga hösilage i farten ibland. Halvsovandes låg jag i sängen och tittade på henne i kameran med korta mellanrum, vi sov inte mycket varken hon eller jag:nailbiting:
Framåt fyra var hon väldigt orolig och la sig och ställde sig om vartannat. Vid fem ville hon mest ligga kvar, så jag gick ut till henne. Kl 05.40 igår på morgonen var han född, efter 361 dagar!:crazy:

Folis.jpg

En liten hingst med söt bläs och fyra vita hovar. Färgen är jag fortfarande osäker på, men det lutar åt red dun (rödblack):)

Grattis! Vilken fining! Värd att vänta på väl. :)

Hoppas min välbakta oxå kommer ut snart. Eller ja, båda två kan komma nu!!

Var tvungen att kolla lite extra förut! Stora stoet låg ner i lösdriften alldeles utslagen, med nåt vid bakbenen!!
Men det var bara shettis-åringen som hade somnat på hennes bakben. Hehe! :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 070
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar