Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Jag beklagar så ponniplutt. Hoppas verkligen att den som jäser så länge jäser väl och kan ge dig lite tröst.

Tack bruksfantast!

Mitt lilla Wm-sto fick i går ett döfött fullgånget stoföl( dygn 329).Finns inte ord för hur ledsen jag är. Hon va så enormt fin lilla fölet.
Nu har vi en kvar men hon lär nog aldrig föla.är på dygn 388 i dag och hur lugn som helst.
Grattis till er som fått era föl och lycka till till er som ska ha.

Åh så oerhört tragiskt, jag beklagar verkligen er förfärliga förlust! :'(

Nu får vi hoppas, hoppas, hoppas att nästa mamma häst får en frisk och vacker baby!

Även jag flyttar ur tråden, även fast jag inte har varit direkt aktiv här inne ;)

Blev en hingst igår kväll, straxt innan 23 kom han, brun med vita kotor bak.
Har efter lite letande ätit, bajsat och kissat :D Kom på dygn 326.

Lycka till alla som fortfarande väntar.

Mitt lilla Wm-sto fick i går ett döfött fullgånget stoföl( dygn 329).Finns inte ord för hur ledsen jag är. Hon va så enormt fin lilla fölet.
Nu har vi en kvar men hon lär nog aldrig föla.är på dygn 388 i dag och hur lugn som helst.

Åh nej. Beklagar så hemskt mycket :(

Beklagar, så hemskt! :(

Håller tummarna för att ditt andra sto fölar en frisk fin fölis snart!

Även jag flyttar ur tråden, även fast jag inte har varit direkt aktiv här inne ;)

Blev en hingst igår kväll, straxt innan 23 kom han, brun med vita kotor bak.
Har efter lite letande ätit, bajsat och kissat :D Kom på dygn 326.

Lycka till alla som fortfarande väntar.

Grattis! Skönt du slapp vänta på övertid! :)

Inga föl i sikte för mina ston än.

Känns som att Kayenne kommer hinna för Wilma, trots att hon gått kortast tid.
Tycker hon ser mer och mer färdig ut för varje dag.
Wilma är bara tjock... O_o

Men men, plötsligt händer det! ;)

Kayenne är på dygn 320 idag och Wilma på dygn 348.

Kan tänka mig det :nailbiting:

Jag lät E undersökas av tre seminveterinärer (bara för säkerhets skull liksom :angel:) att allt var ok "där inne" före betäckning. Samtligas utlåtande var att det var normalt "där inne" och inga hinder för betäckning förelåg. Jag har också noga hört mig för om det är så att ett sto som tidigare haft detta problem vid fölning var mer benägen att ha det igen. Svaren har varit unisont nej, det finns inte någon sådan predisponering. Jag hade också laddat med veterinärassistans och erfarna uppfödare på nära håll OM något skulle barka åt fel håll.

*kl*

Jag skriver inte så mycket i tråden, men läser desto mer. Ariel är på dygn 288 och jag håller på att packa fölväskan. Blir bara mer och mer grejer. ;)

Ariels hagkompis går in på dygn 320 på torsdag, så snart kanske det dyker upp ett föl. Ariel själv äter konstant fortfarande men har blivit piggare senaste dygnen. Igår sprang hon hela vägen ut till hagen med matte bredvid sig och när jag släppte henne i hagen rejsade hon i full galopp. :o

Hej alla...
Tänkte bara höra med er alla här inne som är lite mer erfarna på föl och dräktighet.
Jag börjar fundera på om mitt sto är tom.. men är osäker :/
Hon släpptes till hingst 2/6 förra året och blev då betäck. Sen betäcktes hon även den 3:e. Hon gick sen med hingsten till sista juni. Så hon kan ju blivit betäckt någon gång igen. Men vi såg ingen mer brunst.
Hon kollades av veterinär i december och var då dräktig.
Nu har det ju varit dags/är dags/kommer bli dags för föl isåfall.
Hon är förstföderska. Började sätta juver för typ 1 månad sen men dom har ju nästan dragit sig tillbaka helt. Kan de va vädret? Vi har inte riktigt fått värmen här ännu. Hon äter med god aptit men tar mkt vila. Ligger ner fler ggr per dag. Oftast helt platt. Hon går runt och flemar en del och står gärna själv.
Men som sagt de är inga juver, (bara lite lite) hon har ingen jätte mage, (men är de inte så att förstföderskor kan ha lite mindre va? Inga släppta band.
När hon hade fyllt lite juver för 14 ddg sen så kom de klar vätskaw. Som vatten.

Vad tror ni?? Är Hon dräktig? Eller lurar hon mig och är skendräktog?

Här är juvret helt utfyllt inkl. spenarna. Det hänger som stora droppar men gråvit mjölk från spenarna. Blir det bebis i natt måntro? Dygn 349 idag.

Nej fy fan vad jag lider med dig "ponnyplutt" :cry:
Jag hoppas VERKLIGEN att ni får tur med det andra fölet!
Jag blev så ledsen nu när jag läste att det gått på tok :(.

Jag hinner inte heller skriva så många inlägg här själv men uppdaterar mig på er andra :-) .
Hos mig har inte hänt mkt ännu förutom att hon verkar helt klar med alla förberedelser men inte visar några mjölkdroppar. Man får ABSOLUT INTE vidröra hennes ljuver,vilket jag inte fått göra på det halvår jag haft henne hos mig :-( , så jag kan heller inte kontrollera om där finns ngt i ljuvret. Men det är riktigt stort nu och inte mkt till skåra emellan spenarna.

Hon möblerar om i boxen på nätterna om hon inte ligger och kvider. Och ser så tung ut att hon själv ser osäker ut på om hon varken kommer ner ELLER upp från golvet ;).

*lånar en knapp*

I dag har vi satt upp kameran i stallet och fröken har börjat fylla juver och har släppt lite på bäckenbanden och det blir mer för varje dag som går. Är på dygn 318 idag så om det slår till med sommarvärme tror jag inte hon går tiden ut, förra fölet kom exakt på beräknad dag så vi väntar och ser :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar