Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Det är inte jätteoptimalt att de sprutar mjölk. Har du en refraktometer så kolla råmjölken när ungen är ute. Om du inte har det så skulle jag ta en foalcheck på fölet om märren sprutat mjölk i många dygn.

Hunter + cirkus.. Det droppar/sprutar vit mjölk :crazy: gjort det ca 5 dagar, ja jag kommer att ringa ut vet direkt hon har fölat!! Ligger och tittar på kameran var och varannan minut, kan ju inte sova:nailbiting: Synd att jag inte fattar mig på att lägg in film/bild annars skulle ni kunna få se hur det ser ut, vet dock hur man sänder via mobil :p

Tack! :)

Och vad härligt att E:s fölning gick som den skulle den här gången! Förra fölningen var ju liiite dramatisk! :nailbiting:

knapplån*

Mitt sto är på dygn 319. Stort juver, dock inte fyllt ut i spenarna. Stooor mage, lite mjukare runt svansen men bäckenbanden är nog långt ifrån släppta.

Dock så var hon lite orolig idag efter intag. Gick runt och krafsade lite i bädden och hade svansen lyft och på snedden. Förvärkar? Hur långt innan är detta beteende normalt? Nu står hon lugnt och äter iallafall.

OCh bara för jag skrev att hon ätit lugn nu ett bra tag så ställer hon sig givetvis och trycker rumpan fram och tillbaka mot väggen och är irriterad..

Några av våra avelsston har förvärkar i mer än 2 veckor innan de fölar. Detta mönster har upprepat sig med väldigt små avvikelser år från år.
Dessutom, är hon på dygn 319 så är det ingen jättekatastrof om hon fölar ju :)

Några av våra avelsston har förvärkar i mer än 2 veckor innan de fölar. Detta mönster har upprepat sig med väldigt små avvikelser år från år.
Dessutom, är hon på dygn 319 så är det ingen jättekatastrof om hon fölar ju :)

Okej! Nej ingen katastrof om hon fölar, men har hon tänkt att knipa flera veckor till så spar vi oss gärna med att vaka precis dygnet runt ett litet tag till :p Nu ligger hon ner och sover, och vad jag förstått är det ovanligt att de gör det samma natt de ska föla. Hon kanske som sagt kniper ett bra tag till men då vet jag att det iaf är normalt att de har förvärkar såpass långt innan. Så då behöver jag inte vara allt för orolig iallafall!

Vi brukar kolla till dem ca varannan timme de sista veckorna mest för att se att de inte sätter igång förtidigt av någon anledning. Vi går upp varannan gång och kollar så man får sova minst 4 timmar i ett streck då. Det är inte fören de har fyllt spenarna och har vit mjölk som vi vakar dem ordentligt.
:) lycka till med kommande fölet :)

Kom till stallet för en halvtimme sedan, juvret spänt och knappt en millimeter skorv eller vad man nu ska kalla det. Slappnat av ännu mer vid svansen och korset är mer toppigt.. Står man och trycker/kliar bredvid vulvan trycker hon sig mot en, ställer sig bredbent och trycker sig mot väggen. Och musen öppnar sig och stängs. Hon går typ in i sig själv och hon som är världens nyfiknaste häst bryr sig inte om nått, dags för fölning?! Juvret är så spänt så man får bara ut någon enstaka droppe som är gul men klibbig

Vi brukar kolla till dem ca varannan timme de sista veckorna mest för att se att de inte sätter igång förtidigt av någon anledning. Vi går upp varannan gång och kollar så man får sova minst 4 timmar i ett streck då. Det är inte fören de har fyllt spenarna och har vit mjölk som vi vakar dem ordentligt.
:) lycka till med kommande fölet :)

Ja vi kollar henne med ett par timmars mellanrum under natten med nu. Hon skrämde precis slag på mig, när jag kollade i kameran så såg det ut som att hon stod och krystade precis mot kameran :nailbiting: Men insåg sen att hon precis hade kissat :) Nej men det är förhoppningsvis lugna puckar ett tag till. Blir helt nojjig av att kolla kameran, minsta lilla hon gör ser jag som ett "tecken" :D

Nej det är två pållar :) Har inga galler mellan boxarna men det är den som syns mest som ska föla.

och en dagens bild: (eller gårdagens men...:))

2_518eb5bae087c337453346d5.jpg

Kl

Grattis till alla fölungar! :)

Här är en till som väntar! Går in på dygn 333 inatt. Fortfarande inga vaxproppar eller helt släppta bäckenband ... inga tecken alls egentligen i hennes beteende som skvallrar om att hon är högdräktig...
För min del får hon får gärna hålla på sig till nästa helg då sommarvärmen kommer till Dalarna! :D Men jag ska inte önska för mycket för då blir jag väl ensam kvar i den här tråden med ett "rekordsto" tillslut O_o

Mitt lilla Wm-sto fick i går ett döfött fullgånget stoföl( dygn 329).Finns inte ord för hur ledsen jag är. Hon va så enormt fin lilla fölet.
Nu har vi en kvar men hon lär nog aldrig föla.är på dygn 388 i dag och hur lugn som helst.
Grattis till er som fått era föl och lycka till till er som ska ha.

Grattis Pontevecchio!

Här intressant kvällsnotering av tempen: 37,1 mot normala 37,6.

Kan det vara dags? Kaffetermosen är laddad för säkerhets skull ;).

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 076
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar