Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Nej gelé är egentligen ganska knasigt att säga, trycker man på gelé åker hu fingret ner i den :D Som en vattensäng kanske?

Åh stort grattis!!

Vilket dygn kom hon på?

Dygn 339 här. Nada föl. Trött matte som vill få föl och sen kunna flytta heeeem!
Tre v hos föräldrarna är liksom nog.

Stort grattis! Känns som ett stoår i år?

Visst gör det! Och det är kul, tycker jag som är en sto-älskare (piss-märrar included)
"min" donna (det är hon inte, men min gamla passhäst på galoppen) har fölat 09, 11 och 13...bara hingstar...attans! vill ju att hon ska bygga ett sto som jag kan köpa om några år :D

Jag kände på min dam nu när jag var hos henne, och hon var som din, mjuk och det dallrade lite. Men bättre förklaring är nog som en skrev, som en vattensäng haha ^^

Kl*
Efter att haft Alectra ute även på nätterna de senaste veckorna så tog jag ikväll in henne. Mjölken är fortfarande genomskinlig, men hon slog med svansen, lyfte på bakbenen och såg allmänt ledsen ut :p Och när vi tittade på magen såg det ut som hon knep med magen, sammandragningar?
Ville liksom inte stå stilla.
Så inatt blir det första gången jag kommer vaka. Jag har en konstig magkänsla som jag inte haft tidigare. Har varit väldigt lugn men nu är det så det bubblar i magen och vill helst sova i boxen haha.

Era ston har så mycket tecken på fölning! Min såg på söndagen ut som "snart kommer det". Tisdag såg det ut som om det skulle dröja lääänge, allt liksom avstannade.

Fredag kom lilleman, prydligt ett dygn efter beräknad fölning! :D
Hon tar sig mitt sto, förra fölet kom två dygn efter beräknad fölning. :p

Äntligen! Grattis!!! :)

För dig är det som den där ölreklamen, "worth waiting for"! ;)

Du borde skriva en memoar med dina inlägg här på Buke, de är helt underbara! :D

Grattis till alla föl! :)

Känns som att det mest har delats ut stoföl, kommer inte finnas ett enda kvar till mig :(

Nej för fanken, här tilldelades det hingstföl! Igen! ;)

Jag var ju sugen på stoföl båda gångerna, men enda gången mitt sto får ett stoföl är nästa föl! För det ska min bästa kompis ha och hon vill absolut ha en hingst! ;)

Så söt!
Märkte du nåt på henne tidigare under kvällen?
Eller var hon lika lugn som vanligt?

Tack!

Hon har ju aldrig sprätt runt i boxen mycket tidigare, men på kvällen så hetsåt hon och knallade runt lite mer än innan. Lite mer rastlös kanske?. Snärtade med svansen osv, men inget som man läser andra ston gör (Hon bet ej eller sparkade mot magen, tryckte inte in rumpan mot väggen, försökte inte lägga sig). Hon stod upp och sov när jag kom (med svansen lite åt sidan), knallade en vända, lyfte svansen och sen gick vattnet. Möjligt att magen rörde sig lite mer. Hade inte mjölken droppat så hade jag nog inte misstänkt att hon skulle föla.

Fast då kan matte både bo och sova hemma.

Men det vore himla bra om hon kunde pricka runt en helgdag iaf.
Börjar bli stressad över set vanliga arbetsveckor närmar sig och att jag verkligen
behöver jobba under dem.

Och imorse var tjoooocka damen ute på galopptur. :D
Någon hade lämnat grinden i hagen öppen (är en grind avsedd för människor, så den är inte speciellt bred) och jag med mitt tunnelseende på mornarna noterade jag inte det, såg att en av porterna var öppna dock, så den stängde jag, tog lilla b-ponnyn och ledde ut henne (hagen direkt ansatt till ena porten från stallet) och damen gick lös efter, kom ut och och gick direkt till den öppna grinden och ut! Och oj vad det var roligt tyckte hon!
Jag trodde ju att hon skulle springa "hem" dvs till sitt gamla stall en km ner på byn, men icke. Hon tog ett par vändor med tjocka magen, sen raka vägen tillbaka till grinden och ville in igen. Kanske kan rasta henne på det sättet varje dag? ;)

*kl*

Så här såg mina damer ut igår. Tycker bara dom ser mindre och mindre fölningsbenägna ut. Juvren blir inte större. Nästan mindre inbillar jag mig. Haha! O_o

Tjockponnyn Wilma 345 dygn

WK20130509012.jpg

WK20130509002.jpg

Kayenne 317 dygn

WK20130509020.jpg

WK20130509022.jpg

Är det förresten någon som tänkt på detta med fällningen? Alltså Wilma började fälla redan i januari, men har fortfarande massor av päls kvar trots att jag river päls av henne vareviga dag! :crazy:
Har för mig att jag läst nånstans nån gång, att stona "vill" fälla klart innan de fölar...???
Wilma är bara klar på halsen än...

Kayenne är så gott som klar med fällningen iaf. Så skönt!! :)

Har era ston fällt klart??

351 dygn och kl 10,30 idag föddes en liten hingst! Fölningen gick jätte bra och mor och son mår fint. Det var mest matte och husse som var oroliga! Jag får försöka ordna bilder sen, när mina darriga händer och ben lugnat sig lite!!

Grattis!

kl

Här händer inte mycket, juvret stort bäckenbanden slappa. Hon ligger inte ner och sover och det har hon nog inte gjort på ett par dagar.
Om man tittar bakifrån ser man inte ens magen längre, men som tur är ser man den från sidan, och fölis lever rövare i magen. vandrar i hagen och ser allmänt sur ut.

Är inne på 325d idag, kollar kameran om nätterna och hon går runt och skrapar i halmen, äter all mat samt halmen.

Grattis till er alla som har fått era föl och nu får sova ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 071
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025