Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Men fick ni också en fölis..

Stort grattis till er..

Hos oss kniiiper vi.Lilla tanten är pigg och glad,det är inte jag:meh:

Känns som om det snart bara är jag kvar i den här tråden:cry: Damen är på 349, fyllda juver, släppta bäckenband, men inget släppt föl....

Än är du inte helt ensam ;) Mitt sto kommer troligtvis gå över tiden:arghh: Beräknas att få imorgon men har knappt fyllt juvret och bäckenbanden är inte helt släppta tycker jag.

Jag är också kvar än, men min ska inte föla riiiiktigt än heller. :D

Grattis till fölisarna!

Grattis till alla föl! :)

Känns som att det mest har delats ut stoföl, kommer inte finnas ett enda kvar till mig :(

Å vi kommer hänga kvar här tills tråden blir 2014 :rage:
Dygn 386 i dag
Nästa pålla är på dygn 328

Får hoppas hon bara väntar ut sin kompis. Du ska se att båda fölen ploppar ut samtidigt snart! *håller tummar*

Hoppas på det för mina två också nämligen! ;)

Grattis till alla föl! :)

Känns som att det mest har delats ut stoföl, kommer inte finnas ett enda kvar till mig :(

Vill också ha stoföl ju!!
Ponnyfölet är inte så jättenoga, där kan jag ta hingst.
Men hästfölet ska vara ett brunt sto! Tack!! ;)

Å vi kommer hänga kvar här tills tråden blir 2014 :rage:
Dygn 386 i dag
Nästa pålla är på dygn 328

Ja Ponnyplutt, jag fattar inte hur du håller ihop?
Det är ju sanslöst länge hon gått nu!
Kanske det blir en liten elefantunge istället ;)

Har du ngn koll på hur de här enstaka andra stona har betett sig vid ev ytterligare betäckning efter d gått så länge?
Det kanske man inte vågar prova en gång till??

Nä, oron måste slita i kroppen när det aldrig kommer antar jag. Men som fler har skrivit, kanske väntar hon in den andra hästen så du får två små fölisar samtidigt :).

Tscabo: bad kul att ni åxå fick ett litet under inatt!
Jag hoppas verkligen inte att alla ston tar slut nu, men det har ju kommit lite hingstar tidigare i år så d jämnar väl ut sig :).

Nu måste man börja gå in på årets-föl tråden och se om ni gör några uppdateringar där!

Hej på er alla!
Slänger mig in i tråden som jag hittills bara har följt.
Har ett welshsto på 19 som är betäckt med en ridponnyhingst (Bocaccio Arden). Hon är på dygn 346 och har börjat fylla juvret för en vecka sedan.
Hon har blivit väldigt lugn de sista dagarna, går väldigt sakta och man riktigt ser hur tungt hon går.
Grattis till er som har fått föl!

Jag är också kvar ;)

Mitt sto är på 285 d. :)
Beräknad fölning är 23 juni (330 d.) Dvs. Midsommar-helgen :D

kl

Tack för grattis allihopa!
Nu är jag ÄNTLIGEN hemma igen, så trött så jag svimmar nog snart, men det får vara!
Försökte ladda upp bilder imorse, men hade ju bara mobilen och det blev alldeles snett och vint och ville inte alls.

Hade som sagt tur med fölningen att jag fick se hela förloppet, det gick riktigt fort, från att vattnet gick var hon ute på 5-6 minuter. Var tur att jag var uppe en gång i halvtimmen! Roxanne tog i för kung och fosterland när skuldrorna skulle ut, hon orkade väl heller inte vänta längre på bebisen :)
Hennes juvers förändring var rätt sjuk att se, från genomskinliga droppar till vit mjölkdropp på en timme och nu på dagen har hela juvret ändrat sig, ståra spenar och mjölken flödar!

Lillan käkar mycket bra och bajsar som en vuxen häst typ. Hoppas hoppas hon håller sig pigg nu, oron att fölningen ska gå fel håller på att bytas till oron att fölet ska bli dåligt :banghead: Aldrig ska man få en lugn stund!

En söt liten tjej blev det dock, om man får säga det själv ;)

2nrirnl.jpg

fx7ce0.jpg

Heja heja alla er som är kvar, snart kommer de! :bump::banana:

Vad visade ditt sto för tecken när hon skulla föla?
Var juvret sprängfyllt innan fölning eller var det typ bara halvfullt?

Alectra är beräknad imorgon eller lördag, då har hon gått i 334-335 dagar. Hennes första föl så man vet ju inte riktigt när fölet kommer.
Men hennes juver började hon fylla förra månaden men det har nu stannat upp. Genomskinlig mjölk.
Men har fått höra att förstgångs ston brukar inte fylla juvret helt förrän fölet är fött.
Därför frågar jag dig lite frågor ;)

Näe, hon hade inte ens fyllt spenarna när det satte igång. Hon har haft "tomma" juver fram tills fölning, det har inte kommit något. Nån liten kristall eller så har hon haft, men inga jättevaxproppar.
Igårkväll vid kvällsfodringen hade hon som gulgenomskinliga droppar på spenarna (som gult vatten typ), en timme senare var dropparna vita och hon började droppa mjölk. Så det gick riktigt snabbt i svängarna. Juvret blev inte "klart" förrän fölisen började dia, nu är spenarna utfyllda och så, men innan dess har de varit som små knappar bara.
Det är dock Roxannes tredje föl, även om hon beter sig som en förstagångare med tecknena :cautious:

Storta grattis till dig! Vilken bedårande fölunge :d
Visst är det en förlösande känsla när den kommit ut :D

kl

Tack, tack, tack för alla grattis :bow:

och Supercassie, E brukar alltid leverera utom på dressyrbanan ;)

Särskilt tack till Miaa för att du tyckte min unge var söt ;)

Storta grattis till dig! Vilken bedårande fölunge :d
Visst är det en förlösande känsla när den kommit ut :D

Grattis själv till din söta! <3 Härligt att vi fick ston båda två! :love:

Förlösande... Jag ringde stallägaren och typ ylade att hon måste komma innan jag svimmar (då hade vattnet gått precis). När ungen sedan kom ut två minuter senare och såg ut som en blå korv trodde jag att jag skulle dö, knäna blev som gelé XD Det får nog ta ett tag innan jag gör om detta igen.... :crazy:

Aha okej. Jag la upp en bild på Alectra juver, på sidan 15 tror jag. Och större än så är dem inte. Så det känns lite som att dem inte bli större.
Läser titt som tätt nu om hur man ska se när det bli dags, googlat som en dåre. Men det står olika nästan överallt.
Hälsade på donnan alldeles nygligen. Hon beter sig som vanligt, äter gräs osv.
Men så tittar man på spenarna och undrar om inte det dära lilla gul/vita prickarna kan vara vaxproppar? Slidan är ju väldigt mjuk och slapp, och undrar om hon faktiskt inte ha blivit mjukare uppe vid bäckenet. Haha, helt sjukt.
Men hon är helt normal i sitt beteende.
Magkänslan säger att det bli inget föl ännu på ett tag...Tycker jag väntat tillräckligt, snart 11 månader ^^
Tempen låg på 37,9 under tiden jag tempade så plötsligt ställde hon sig som hon skulle kissa/bajsa och ur slidan droppar det någon vätska.

Min tjej har datum idag, igår när jag testade mjölka var det första gången det kom genomskinlig mjölk ur juvret. Nu på eftermiddagen är det samma färg på vätskan men mer klibbig, ska upp vid nio och titta till henne. Hon har även släppt banden, hon är som gelé på båda sidorna om svansen och ner mot benen. Blir nog att sova i stallet inatt, nervös ägare här!!

Min är bara mjuk på båda sidorna om svansen, och även upp en bit. Ser ut som hon har sjunkit ner på båda sidorna ungefär vid korset, lite längre bak.
Fundera på att gå och kika till henne vid tio och bla kolla mjölken.
När du säger att hon är som gele, är hon väldigt mjuk då? För mig är ordet gele ingen bra beskrivning haha ^^

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 071
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025