Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Inget föl här ännu, men temp på 36,7 i kväll, dålig matlust och lyft svans (?). Fjärde dagen med vaxproppar/mjölk, inte helt vit men gråvit. Hoppas...

Grattis Pontevecchio!

Här intressant kvällsnotering av tempen: 37,1 mot normala 37,6.

Kan det vara dags? Kaffetermosen är laddad för säkerhets skull ;).

Här blev det snabbt spännande. Bestämde mig idag på em att nu är det dax att börja vaka på riktigt. Hon var väldigt utdragen och rosa i vulva. Men inga vaxproppar än, det har hon haft de två tidigare åren. Var och tog in dem vid 20.30 och kom tillbaka för att sova i stallet vid 22, nu är vaxpropparna där också:). De tidigare åren har hon följt på morgonen efter, fårse om hon följer samma mönster i år, lär inte bli så mkt sova i alla fall

Nu har det hänt lite saker iallafall! När märren kom in från hagen vid 18-tiden kollade jag hennes juver som vanligt och när jag kände på spenarna sprutade det ut vattnig gulaktig mjölk. Första mjölken som kommit ut... Slapp i vulvan var hon också. Hur lång tid brukar det ta från första vattniga mjölken tills den blivit vit och fölis kommit? :) Förstår såklart att det är individuellt men skrämde upp mamma rejält idag så hon nästan började grina och jämrade sig "neeej.. inte än. Jag är inte redo! Jag vågar inte vara med om det här!!" Haha :D sött.

Britta fölade inatt kl 0220. En brun hingst med 4 vita fötter e Daquar CC. Men tyvärr vill hon inte veta av fölet så jag behöver tips från alla duktiga. Vi har provat att bremsa o hon har fått lugnande av veterinären men fölet fattar inte riktigt hur man gör. Han har fått flaska med råmjölk som jag mjölkade ur, ska ut i stallet o göra det nu igen. Men hur får man henne att ta till sig fölet? Hon är riktigt arg på honom, både bits o sparkas.

Grattis till fölet! :)

Har tyvärr inte varit med om att stoet inte vill veta av fölet. Bara läst om det.
Det enda är väl att vara envisa och inte ge er. Hon borde väl acceptera honom till slut?
Stort lycka till i alla fall!!

Dygn 349 och 321.

Inte mycket action här inte.

Ettåriga shettisen tycker tanterna kan klämma ut fölen nu, så han får nån att leka med! ;)

Vi har varit med om det en gång, nu i år.
Stoet var arg, bet och sparkade mot fölet.
Vi satte på henne grimma, och var väldigt konsekventa mot henne. Sa till henne att stå still när han kom närmre, och sa ifrån om hon började lägga öronen.
När hon stod still, så hjälpte vi fölet att hitta rätt position, därefter hjälpte vi fölet att hitta rätt. Vi hade armen in mellan bakbenen på stoet, och mjökade så att mjölken rann på våra fingrar. Det var vi gjorde för att han kunde hitta tutten (vårt lillfinger i början).
Svarade från mobil nu så det kanske inte blev så sammanhängade, men jag ville svara, för jag kommer så väl ihåg känslan.
Lycka till!

Ok tack för ditt svar. Hon blir precis galen när han närmar sig så utan brems står hon inte still. Veterinären ska komma igen o ge henne lugnande om en stund. Men jag får mjölka ur henne, då står hon blixt still så det är ingen fara med honom just nu iaf, han får ju i sig råmjölken.

Kolla om du kan få tag i Naffa och fråga. Men jag har haft bekanta som kämpat med en riktigt arg mamma. De skiljde på sto och föl förutom när de matade för mamman var så arg. De var tålmodiga, kämpade på med "fara för livet". Men det gav faktiskt med sig efter ett par dygn och stoet tog emot fölungen.

Håller allt för att det ska gå vägen.

Tillägg: De fick bremsa och hålla fast mamman när ungen skulle äta. Det var en riktig fajt..

Tack mimus! Ja det är så vi försöker nu med men han har inte kommit på än hur man får tag i maten. Veterinär kommer snart o ger henne lugnande igen. Skönt ändå att höra att det lyckades för någon annan, ger lite mer hopp för oss!

Inget föl här än, hon går med droppande mjölk. Förra året fölade hon ute i hagen kl10 på fm, så man vet aldrig. Sitter nu med en frukostmacka i en solstol och tittar på henne

Kan ni inte själv få lite hipracin att ge henne? eller har det ingen effekt?

Grattis till fölet i alla fall, hoppas mamma ändrar sig.

Hon mjölkar jättebra o jag får mjölka ur för hand, inga problem. Nappar ungen 1gång/tim just nu så det funkar. Men problemet kvarstår ju att hon vägrar kännas vid honom.

Grattis! Hoppas ni får bukt med diandet. Min fick vi hålla några gånger med i början, direkt han gick bakåt flyttade hon på sig, så vi backade in hennes rumpa mot hörnet i boxen med ena sidan mot boxväggen och en höll i henne medans den andra visade fölet var maten var, nu har polleten lossnat och hon står still. Lycka till!

Tack för grattandet :) Ja jag behövde ju inte vaka så länge, men nu finns det ju andra saker att oroa sig för i stället :p

Lycka till nu alla som fortfarande väntar, och grattis till alla som har fått era små telingar :D

Mitt sto hade samma tendenser i år! Vi var 3 personer med i boxen för att fölet skulle få dia, vi band upp sto, en höll upp ett framben och den tredje hjälpte fölet fram. Ett dygn tog det, sen hade hon löst det! :)
Det man får tänka på är att livmodern drar ihop sig så stona kan ju ha riktigt ont ett tag, och vem vill ha någon nära klängandes med smärtor?
Lycka till!!!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar