Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Här finns det inte ens ett juver att tala om.Vi ger flaska vid juvret för att han ska veta att där kommer maten.Men hon kommer troligen inte få någon mjölk.
Stoet är en c-ponny (139) och fölis är redan 92 cm och då har jag inte tagit hänsyn till hans veka kotor.Vetten kommer och kikar till honom i morgon men han tyck må bra efter kaoset när han skulle komme ut.
Nu lämnar jag denna tråd och återvänder till min bebis i stallet.
Kan ju bara säga att jag aldrig mer vill ha föl efter detta år.
Lycka till med alla kommande små föl.

Bild på stora killen
http://www.ladda-upp.se/bilder/kecrvinqhwdsys/

Har följt er i smyg :) Skönt att du fått ett friskt och vackert föl trots allt tragiskt! Önskar dig verkligen lycka till!

Grattis till fölet Ponniplutt! :) 397 dygn. Herregud! :eek:

Mina pållor är på dygn 358 och 330 idag!

Stora pållans (330 dygn) juver är nu jättestort och fyllt. Känns som att det närmar sig med stormsteg! :d

Jag tycker som du. Ena dagen ganska normal, för att nästa vara svälld.
Den blev t o m så svälld art det var svårt att sära på den. För att nästa dag ha helt försvunnit. Färgen glömde jag kolla sista 2 dagarna, så det vet jag inte.

Humöret gick åxå upp och ner. Men de sista dagarna var hon synnerligen oberörd. Därför hade jag inte en tanke på att hon skulle föla den natten!

Ja jan är riktigt söt :)
Men jag hade hellre haft ett sto.. Det blir ju lite meckande m kastreringen och oron över den nu i stället.
Om jag inte bestämmer mig för att sälja honom?
Inte kommer jag på några hingsten heller :(

Min är på 320 dygn idag, så jag hoppas jag får träffa åbäket snart. :D

Tycker det går lite upp och ner här med, juvret fyllde hon för snart 4 veckor sen. Inga proppar och inte fyllt ut i spenarna, dock lite grumligare vätska nu de senaste dagarna.
Igår när jag tog in dem var hennes juver mjukare än det brukat vara, och kunde se någon liten kristall på spenarna. Var liiiite oroligare i boxen än hon brukade, åt i omgångar, lade sig ner, reste sig upp, slog lite med svansen och stampade med bakbenen. Men hon hade ändå "lugn" skrivet i ansiktet, eller vad man ska säga... Idag har hon varit sitt vanliga jag, inte en skymt av något besvär, ätit med god aptit... Suck, vill träffa fölis nu! :mad:

Jag sover i soffan nu med tvn påslagen. Behöver bara öppna ögonen så ser jag vad hon pysslar med. Vaknar om de har för mycket oväsen av sig, men har alarm ställt också som ringer med jämna mellanrum.

fööööööööliiiiiiis, kooooooomsiiii :d

Mitt sto kissade åxå annorlunda sista 1-2 v tror jag. Men det kanske beror på fölet som trängs i magen?
Kanske det ligger på ett sätt så att urinblåsan har svårt för att tömmas?:sneaky:

Mitt sto kissade åxå annorlunda sista 1-2 v tror jag. Men det kanske beror på fölet som trängs i magen?
Kanske det ligger på ett sätt så att urinblåsan har svårt för att tömmas?:sneaky:

Jo, det var det mamma veterinär trodde också, att det var "trångt" eller att hon var så stor att hon inte hittade någon bekväm position. Hon är ju pigg annars, och kissar gör hon, så jag har inte varit jätteorolig, men funderade ju på om det hände andra dräktiga ston också, tack för svar! :D

Ja jag tycker också att majföl är de bästa :-) Lagom varmt och skönt, och de hinner hanteras en del innan betet där de sen får lov att vara föl... Men våra ston går ju alltid över :/ (nu inte som Ponnyplutts sto)
Säger inte att jag vill de kommer en himla massa dagar tidigare. Men gärna mellan 330 och 335 dygn hade ju varit fint.

Vårt sista sto skall ju snart föla och det är hennes första föl hos oss. Så det blir ALLA vaksätten som används ;) Eftersom jag inte känner henne.
Så det är fölgjord som både registrerar position och temperatur på stoet och självklart övervakningskameran så jag kan kolla henne noga.

I morse när jag släppte ut så kände jag på juvret. Det börjar bli hårt och det var "blött" ute på spenarna (så det är väl dags för kristaller i morgon gissar vi på)

O eftersom hon är på dygn 324 nu så blir det att instalera kameran i hennes box ikväll eller i morgon... Just in case ;)

Men jag tror inte hon får föl förrän tidigast nästa helg. O min gissning är på en brun hingst utan tecken :D (Men den får se ut precis hur den vill och vara vilket kön den vill bara allt går bra)

Min hade tydliga kristaller på spenarna när jag tog in dem igår, och hon var en ganska missnöjd häst. Visade sig vara för att hon var blöt dock, när jag kollade kameran lite senare var hon nöjd igen, stod och hängde över hos boxgrannen och var lugnet själv. :D

Fölis grejade runt lite i magen, så jag tog ett allvarligt snack med henne, hotade lite och sa "Väntar du för länge så snor jag aaaaaaall din mat när du väl kommit." och jag förklarade för Spöket att hon faktiskt haft henne heeeelt för sig själv i 320 dagar och att det snart måste vara dags att låta oss andra träffa åbäket.

Jag hoppas de tar till sig vad jag sa och inte går över tiden. ;)

Vägrar ta några bilder på min häst dock, hon har aldrig varit så skitig av sig som hon är nu, stoooooora kiss och bajsfläckar över hela sig. :meh:

Men jag begriper inte att det är så många som VILL att fölungen ska komma tidigt.
Att man längtar kan jag förstå, men det är verkligen inte så himla safe bara för att det gått 320 dygn.

Ja maj tycker jag också är en bra månad.
Min är på dygn 342och än är juvret bara hårt men inte ut i spenarna, äter bra, rör sig så lite som möjligt men jag tror inte det kommer före helgen.
Tycker inte att det ska komma förtidigt men runt 330-335 dygn hade varit lagomt :)
Men, men det är bara att vaka på...

Allt är "förutsatt att du är färdigbakad", självklart ser jag hellre att ungen kommer en månad senare frisk och kry än att den kommer nu och är prematur. ;)

Men är hon "klar" vill jag givetvis träffa henne så snart som möjligt, eller honom. Har verkligen snöat in mig på att det är ett sto. :p

*knapp*

Här har vi påbörjat vecka 3 av vakande, dygn 341 idag. Hon ser färdig ut men inget händer. Haft kristaller i några veckor och vitaktig mjölk.
Förutom en natt för två veckor sedan när hon började vara orolig i hagen på eftermiddagen och sedan låg raklång i boxen flera gånger på natten men förhöjd andningsfrekvens så är hon precis dom vanligt. Meeeen eftersom hon fölade utan tecken förra gången så vakar jag glatt vidare!

1E517933-24DF-4F0D-A297-607BA319A4B1-570-000000EB1F0BEE5B_zpse0c48790.jpg

Grattis till fölet Ponniplutt! :) 397 dygn. Herregud! :eek:

Mina pållor är på dygn 358 och 330 idag!

Stora pållans (330 dygn) juver är nu jättestort och fyllt. Känns som att det närmar sig med stormsteg! :d

Och visst kom det ett föl inatt! Så det blev ju på dygn 331 då.

Det blev en brun hingst med pytteliten stjärn i pannan. Vet inte om han har tänkt skimla av, pappa är skimmel.
Han föddes ute i hagen, så vi flyttade dom in i lösdriften sen.
Mamma Kayenne var arg på honom till att börja med. Sparkade efter honom och ville absolut inte att han skulle leta juver.
Jag mjölkade ur lite och gav honom i flaska, för han blev sliten och la sig ner.
Tog fem sekunder så var han uppe på benen igen och fortsatte letandet.
Jag höll Kayenne i grimskaft, höll upp ena frambenet och puttade fölet i rätt riktning.
Så fort Kayenne sparkade eller ens rörde sig fick hon "arga rösten" av mig. Stod hon still och lät honom leta så fick hon godis. Kändes som vi krånglade i en evighet!
Funkade tydligen bra, för nu har han hittat spenarna och får dia utan att jag håller. Men bara från hennes högra sida. Vänstra sidan vill hon inte att han ska dia från... O_o

Så nu flyttar Kayenne över till föltråden. :)

Dock är Wilma kvar. Hoppas hon blir sugen på egen fölis och klämmer ut sin nu då!! Dygn 359...

KL
Så här ser min dam ut idag. Hon har två månader kvar. Jag tycker hon är rätt stor, men det är ju mitt första föl så jag har inget att jämföra med. Hingsten brukar lämna rätt stort också.
23maj13_zpsba1a23e6.jpg

Här är hon för en vecka sedan:
mittemavmaj13_zpsf93411b7.jpg

Juvret började växa för flera veckor sedan. Jag antar att det är normalt det också? (hoppas jag) Så här såg det ut för ett par veckor sedan
Juverdygnca255_zps6b72f60c.jpg

kl

Inatt var första natten Molinna var lite mer orolig, vid 1-tiden hade hon våldsamt "svanskli-anfall" Och stod riktigt och pressade in mot väggen. Han även stått bredbent och lyft på svansen flera gånger. Imorse såg det även ut som att hon ev hade lite förvärkar.

Nu idag har det varit lugnt i hagen dock. Vi får se hur hon är i natt! Nu har jag haft sista föreläsningen så nu kan han få föla när hon vill :) förutom på onsdag morgon, då har jag tenta... Och gärna innan nästa helg, jag vill åka och tävla! :angel:

Dygn 328 idag.

Nu diskuterar vi lite här hemma och är oense ;)

Om man säger att stoet går 330 dygn, räknar man från sista semineringsdagen då eller brunstens första dag...???

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V