Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

mitt sto är beräknad till imorgon, men vi har vakat i 3 (!!!!!!) veckor nu för denna damen har inte varit i närheten av nån "skolbok" vaxproppar från och med 4-5 maj, slappa bäckenband sedan 30 april (blir slappare och slappare dock), gråaktigt sekret från juvren i ca 2 veckor nu och ren mjölk i snart 3 dygn, juvren har varit stora i lite mer än en månad men för 3-4 dagar sedan exploderade dom! JAG BLIR GALEN!!!! varför kan hon inte bara ta och föla :banghead: vakar dag och natt samtidigt som man ska va människa nog att jobba också (tur sambon är arbetslös just nu och kan ta de jobbiga passen på natten 03-07) :p

kl*

Här händer det inte så mycket, därav dålig uppdatering. Har stått stilla i 1 månad nu. Idag såg jag dock skillnad på juvret i jämfört med igår. Det hade börjat fyllas på mer bak på juvret.
Tyckte också hon fått lite mer slappare bäckenband. Men inte hundra då det varit lite slappt i över 1 månad.
Hon gick idag in på dygn 348.
Har inte börjat vaka ännu. Kika till henne flera ggr om dagen däremot.

kl

Mitt ena sto hade vaxproppar på morgonen och nu på kvällen har hon vandrat omkring i hagen och det droppar nu mjölk om henne. Hon är beräknad till imorgon.

Andra stoet låg och krystade lite på morgonen men har inte haft vaxproppar än, och hon verkar vilja skjuta på det nått dygn till. Hon är beräknad till 2 juni men brukar vara 7-10 dagar tidig..

*knapp*

Idag har det börjat droppa vit mjölk, men hon har gått och vetat helt obekymrat hela kvällen så vi får väl se om det blir något eller om hon bara vill hålla mig på alerten :meh:

stått still en månad... pfu va jag just insåg att min kan göra likadant... vakat 2 veckor varav 12nätter utan kamera, ut i stallet två ggr i timmen hela nätterna dvs noll sömn. häromdagen kom grannen med sin babywatch med video och tyckte vi skulle testa om de funkade för hon va rädd ja skulle skrämma ungarna som jag såg ut nu ahaha... tack och lov funkade de prima och kan nu ligga i sängen iaf och vila med skärmen bredvid...:D nu ikväll hade hon gulgrumlig mjölk när ja kollade, tempen har vart lägre än vanligt ett par dygn nu.. bäcken helt släppta osv så de enda tecknet hon inte har är vaxproppar vilket hon aldrig haft med de andra fölen heller... ber till de högre makterna att inte behöva vaka för länge till, då hyr jag in ngn som kan ta varanann natt iaf:p

kl
Ikväll vid halv nio kom årets första föl, en hingst, troligen skimmel e: Camaro M. Fölningen gick bra men tycker att han är ganska så stor, så det var lite jobbigt för stoet. Väldigt pigg och kry, hade ställt sig, diat, galopperat.. och bajsat inom 1 timme.

Tror att det är dags för Phaloma imorgon natt eller måndag, juvret är fullt men inga vaxproppar än.

*knapp*

Idag har det börjat droppa vit mjölk, men hon har gått och vetat helt obekymrat hela kvällen så vi får väl se om det blir något eller om hon bara vill hålla mig på alerten :meh:

Visst blev det ett föl igår! Och snabbt gick det, 30 min mellan att hon lugnt stod och åt tills han var ute. Hon lade sig dumt med rumpan mot väggen så jag fick smacka upp henne, efter det gjorde hon enstaka ansatser till att lägga sig igen men på lika dumma ställen så jag fick hindra henne. Slutade med att hon tryckte ut honom stående så jag fick vara med och fånga!

Cortau T, hingst f. ca 22.30 130525 e: Corriendo Tau-Rambo-Caracas, svart/mörkbrun/skimmel med fyra vita ben och bläs.

4C3C485D-5FC0-4D8A-9E02-94E6822DBFF0-592-0000005B474FC208_zps446395cb.jpg

Härmed hoppar jag över till föl-tråden, lycka till ni adnra som väntar!

Grattis grattis till er alla som fått era fina föl!

Kl

Kul att det är så många som är kvar! Jag trodde att min skulle vara bland de första som skulle föla...

Jag vet inte riktigt vart ponnyn står på dräktighetsfronten.
Jag trodde, men handen på hjärtat, att hon hade förverkar för ca två veckor sedan. Nu vet jag inte riktigt alls...

Hon har i stort sett inte något juver alls, men vätska finns det där inne.
Kristaller har hon haft i månader, vaxpropp-aktig sak hade hon för någon vecka sedan.

Magen ändrar form till och från och hon är slapp och röd där bak.
Fölis har även rört sig väldigt mycket de senaste två veckorna.
Bäckenbanden tror jag inte hon kan släppa mer, det syns dock inte så bra då hon har väldigt kort och muskelig rumpa.

Hur vanligt är det att de inte sätter juver innan fölning?

Bilder från igår

ellan25052013_51a0eefd9606ee78eda79d03.jpg

ellarump_2505_51a0efb19606ee7a114113b7.jpg

ellatuttar2505_51a0f0809606ee790fed7c71.jpg

kristallvaxpropp_51a0f0d2ddf2b363af0ffd8e.jpg

Hoppar in i tråden med ännu ett sto!

Vet inte om jag ska skratta eller gråta..:banghead:
För er som inte läst om mitt andra sto så för att göra historien kort så missades fostret på UL och stoet brunstade hela hösten så blev lite smått förvånad när jag denna säsongen åkte till stationen för att "kolla läget" när vetrinären sa att "vi fick åka hem och föla först"...

Nu till mitt andra sto som jag SÅLT redan som ridhäst...
Hon kommer nu tillbaka högdräktig, ska föla 27/6...

Detta sto är också gjort UL på i höstas och konstaterad tom. Har sen gjort en undersökning till senare på hösten i samband med tandraspning , alltså då bara en vetrinär som känt på henne rektalt och även då konstaterad tom...

Stoet har genomgått en hel del sedan hon betäcktes, kommit in på box från lösdrift, ridits in, löshoppats, sålts, blivit opererad, fått kiropraktik, blivit sederad vid tandraspning, you name it!

Att detta lilla föl finns kvar och sparkar i magen är ett helt under...!!!

Det är bara att börja nedräkningen, box och kamera står redo när hon kommer hem...

Åh vad spännande! Förstår mycket väl att det inte riktigt var med i planeringen men tänk vad häftigt ändå ! :p Ska bli kul att se bilder på båda fölen efter wmhingsten sedan.

Men vad är det för fel på veterinären egentligen ?

Haha, jag har nog världens otur med det här med missade foster....!!!:cautious:
Och detta stoet har ändå kollats av två olika vetrinärer på två olika sätt.. :banghead:

Men men, självklart är det jätteroligt med bebisarna!
Jag hoppas innerligt på två gula ston, men med tanke på hur allt går för mig för tillfället så får jag nog två bajsbruna hingstar med minimalt med tecken... :meh:

Jag får ju se vad det liknar på tisdag, nu får hon ju komma hem igen och allt är förberett till henne så jag tror nog inte att det blir särskillt upprörande för henne. Hon har ju i princip bara varit borta två månader så det är nog inga problem :)

Här väntas två föl i sommar. Damerna åkte iväg samtidigt - den ena blev dräktig på första brunsten, den andra brunstade om en vända. SÅ jag har planerat för föl nummer ett i mitten av juni och föl nummer två 3-4 veckor senare...

IMAG0786_zpsa299b584.jpg

700f4658-a23f-4caf-bc07-3d2d082e01e9_zps8a1a9836.jpg

Det är svårt att tro att bruna fröken har en nästan färdigbakad fölunge i magen... :crazy: men det har i alla fall börjat hända lite i juvret så hon är nog dräktig, tror jag.
Lilla svarta fröken vete katten om hon inte fejkbrunstade andra rundan för hon är enorm!

Kl*

Dygn 351 idag. Och inget har ändrats sen sist. Den dära stora förväntan som man hade innan har försvunnit lite granna. Blir sådär lite besviken varje gång man kikar till henne och se att allt är densamma. Börjar undra om jag räknat fel haha.
Men det är bara att vänta...Fast ärligt talat så vill jag inte vänta mera nu!:arghh::banghead:

*kl*

Nu ger jag mig också in i tråden. Var nog inne och presenterade mina flickor i höstas men har sedan dess inte skrivit någonting pga tidsbrist.
Jag har ett sto e: Gauguin de Lully-Tolstoy som idag är på 340 dygn och har börjat stiga lite i antikroppshalt på refraktometern, hon är i övrigt helt fölningsklar så det kommer nog en liten inom närmsta dygnen. Det blir hennes 12:e fölning (tror jag) så hon är en rutinerad dam :)
Sto nummer två är e: Napoleon-Pajazzo och har idag gått 316 dygn. Hon har börjat fylla juvret så sakteliga men hon brukar alltid gå över mellan 5 och 10 dygn så där är det nog lugnt ett tag till. Detta blir hennes 5:e föl så hon börjar också kunna sin sak :)
Båda stona är dräktiga med Chirlon.

KL

Vårt sista sto är på 328 dygn idag o jag har ju sett juvret växa i sin vanliga takt. Varit rätt stort o hyfsat spänt men inte ner i spenarna... Idag när jag plockade in henne var juvret nästan tomt!!!

Gissa om jag har ont i magen nu... :( :( :):(:(:(:(:(
Vad hände där liksom???
Kameran är på som vanligt

Måtte allt gå bra nu de sista dagarna....

Mitt stos juver var mycket mindre idag än det varit tidigare också, med har ju vart som "svullet och hårt" innan, nu var det mycket mjukare och mycket mindre, men inte tomt. jag tror hon fölar relativt "i tid" runt början av Juni (330 1 Juni), hon har lite förvärkar till och från nu, och bäckenbanden släpper mer och mer, längtar så efter den lilla nu!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar