Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Min medryttare som passade Ariel i en timme medan jag åkte hem för att hämta mat (inte planerat med fölning redan) såg "hela magen vända sig", så jag antar att fostret vänt sig om nu. Ariel hetsäter nu allt hon kommer över och har gråvit mjölk. :nailbiting:

Oj vad spännande! Låter som om föl är på gång! Inte för att jag visste att de kunde börja hetsäta innan, men om de är lite oroliga så kanske det inte är ovanligt.

På de två av mina ston jag såg vändningen på så gick vattnet nästan på minuten 1 dygn senare. Så håll rätt på klockslaget hon såg detta så skall det bli intressant att se om det stämmer på fler.

Men gud vad spännande! !!! :-D

*kl*

Min tant står inne just nu, lite trött och lååångt borta i blicken, samt större juver, så jag håller också koll. :d

kl
Vad använder ni för mygg/knott/flugmedel på era dräktiga ston? På de flesta medlen står de ju "ej lämpligt till dräktiga ston". Finns det kanske något välfungerande husmorstips?

Mitt sto är idag på 286:e dygnet. Har inte sett några sparkar på någon vecka nu så antar att fölis är för stor för att få plats med det :)

Oj, det låter behändigt, då skulle Ariel föla halv två. :)

Jag kommer nog hålla mig vaken i natt, känns som fölis kan titta ut när som...

Naturligtvis skall du övervaka henne noga hela natten men skall bli intressant att se om det är en slump att det gick exakt ett dygn till fölningen på båda mina som jag väldigt tydligt såg vändningen på, den första låg mitt under kameran (båda mina vände på natten) och man såg så himla tydligt konturerna av hela fölet i vändningen och hur den gick runt och upp i kanalen.
Den andra såg vi inte lika tydligt men hon stönade rejält liggande på sidan så man satt och granskade ordentligt för att se om det var fölning på gång och man såg plötsligt hur hela magen studsade till och hon sprattlade ordentligt med bakbenen.
Gemensamt för båda dessa var att de hade mkt svårare för att resa sig efteråt och la sig inte igen förrän det var dags att föla, man såg dem göra några försök men ångrade sig halvvägs och blev stående. Tittade man på dem gick de mer bredbent bak efter vändningen.

Hade ju varit perfekt om det vore så att det alltid tar 1 dygn till fölning efter vändningen, har man då sett vändningen så kan man passa på att sova några timmar så att man är pigg till det är dags.
Tycker det borde vara många som ser vändningen om de vakar ordentligt så borde funnits mer att läsa om den biten men det verkar tunt när man söker runt.

Spännande!, hur verkar det vara nu? :)

Nu är min tant ute i hagen igen,under en timme hann hon med att bajsa 3-4 gånger :crazy:.

Juvret är inte helt fullt ännu, så jag kör på att börja fölvaka from.imorgon, lite tidigt kanske, men better safe then sorry! ;)

2 bilder från idag,

Magen:

15xfyr.jpg

Hur hon har varit i blicken - lååååååååångt borta! :eek::d

f441hw.jpg

316 d.

Nu går hon som vanligt i hagen och äter. Hon har dock inte legat ned någonting idag, detta är ett sto som är ökänd för att ligga och snarka hela dagarna i halmhögen.

I natt kom ett hingstföl, allt gick bra men fölningen blev utdragen, så jag fick hjälpa till lite.

Född på dygn 317-324, men absolut inte prematur. Nästan exakt tolv timmar efter att han vänt sig om i Ariels mage.

GRATTIS!! :D

*kl*

Har bäddat i stallet för min del, hämtar in tanten snart, första vsk-natten. Är det bara jag kvar nu? .

317 d.

Grattis! :D

Nougat:
Jag är fortfarande kvar. Tror nog att jag får vänta ända till Juli faktiskt.
Visst ser min klar ut på olika vis, men jag tror inte att det är dags än.

Har en fråga med. Brukar de bli lösa i magen i slutet av dräktigheten?
Min har varit lös i magen i flera dagar nu och det rinner ner och in i slidan...
Någon mer som har varit med om detta och finns det något att göra åt det?

Kvar jag med...
Vet inte ens vilket dygn vi är på längre. 378 eller nåt tror jag. :crazy:

Hon är så trött, så trött. Står oftast och halvsover nånstans i hagen. Har sett nästan färdig ut länge. Är väl typ bara mjölken som fattas. Räcker att jag tar i juvret så sprutar det ut tjock, genomskinlig, pissgul vätska.
Vi får se, kanske till midsommar? Isf blir det väl fjärde fölet av 10 som jag fått, som föds till midsommar! :D
Fast helst skulle jag ju vilja att fölet tittar ut idag... O_o

Jag är också kvar, 320 dygn idag.

Skulle tro att det inte dröjer jättelänge innan fölis föds, men saknades mjölk senast jag kollade. Annars ser mamma häst rätt klar ut. Så, vi får se. Känns inte helt färdig ännu, men, men.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar