Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Japp, om det inte är AI eller FAI så lär det inte ha varit den 15:e

Vem var din betäckt med?

Jag hoppas att det kommer ett föl snart, de små kristallerna som fanns i morse var borta nu, såg att flugorna var på juvret under dagen och hon kanske har viftat bort dem med svanesen. Dock fortfarande gulgenomskinlig mjölk. Har varit så i 14 dagar nu utan någon förändring. O_o

Jag tar gärna emot en liten földans :d

Földans !!! :D:D:D

*kl*.

Nu är 4:e vak-natten inledd. Gärna lite földans här med så jag slipper vaka allt för många nätter ;)

320 d.idag

Vem var din betäckt med?

Contant Q :D

Din då?

Men just nu står hon i boxen och kniper ;) Jag som till och med lindat svansen å allt :P hon var slappare kring svansroten och vulva ikväll så jag hoppas det inte bara var en tillfällighet... men dryga två timmar efter kvällsfodringen står hon fortfarande och sover, oroväckande lugnt med andra ord! (med undantag för en gång för en timma sedan tryckte hon rumpan mot väggen en stund...) bara att väääänta (blir nog inte värst mycket sömn i natt heller)

Åh!.

En till som är vaken iaf. ;)

Här har det hänt mycket på bara några timmar, juvret i stort sätt fullt och har trillat ner i spenarna, längre och slappare vulva samt rödare färg på slemhinnan + att hon har rullat sig en gång. :eek::D

Nu är hon inne på 321 d.

Hoppas på fölis snart!

Åh, här är en till som vakat hela natten och nu på morgonen föddes årets andra och sista föl hos oss, ett till stoföl.

Tack alla för földansen, tyvärr hjälpte det inte inatt. C var som igår, stod och pressade rumpan mot väggen när jag kom första svängen. När jag sedan kom en och en halv timme senare hade hon grävt upp halva boxen, men sen hände inget mer.

Nu på morgonen har hon en större kristall än igår.

Bapro: låter som att din är snäppet före min!

Ameo: Grattis! Jag vill med ha ett stoföl! ;)

Grattis Ameo!.

*kl*

Här har färgen på mjölken gått från genomskinlig till gul och mer klibbigare!.
Komsi-komsi fölis! ;)

Det är just det där jag väntar på. Hon har varit lika fylld i juvret sen den 29:e maj, trodde aldrig hon skulle gå tiden ut. Men det är fortfarande gultransparant vätska och dygn 333

Vi är på dygn 317. Och förutom att både ljuver och spenar är sprängfyllda sprutar det nu ut vit mjölk ur båda spenarna ungefär som vattenpistoler.( ca 1 dl inom loppet av några minuter).
Vi har ju delat av hagen( våra islandshästar går på lösdrift)till två delar så Abba som skall föla går med ranglåga bästisen i en del som jag kan se det mesta av från vårt badumsfönster. I natt vid 0230 såg jag dock inget så min snälla man gick upp och kom tillbaka och återrapporterade att det var 3 hästar som stod och kurade i ligghallen( inget föl). Så en av de två som stod i andra hagen hade gått igenom staketet. Nu nu har vi stängslat om och satt på el i avdelningen. Får se om det hjälper. Inte lätt att dela av en flock på 4 tighta hästar som är vana att vara tillsammans :-)

Det verkar närma sig för alla nu!

Min har verkligen satt fart nu. Igår var det grumlig vätska som kom ur när jag skulle kika (hon har haft genomskinlig/gul i flera månader) och idag satt det en lite vitare droppe på ena spenen.
Det jag är lite orolig över är att ena juverhalvan är mindre än den andra, är det ovanligt?

9f253b0ad51411e2ade822000a1fa7aa_7.jpg

fa2221ccd51311e2a1c622000a1fbcae_7.jpg

Nu håller vi tummarna på föl innan midsommar! :)

Det är så skönt när det känns som att det faktiskt händer något.

Din är ändå snäppet värre än alla andras. ;)

Bildbomb från i eftermiddag, dygn 333 idag.

mg_4868_fotor_51bb514ce087c375e7ffb030.jpg

mg_4874_fotor_51bb5160ddf2b31ec3ccffe0.jpg

mg_4878_fotor_51bb5173ddf2b31efe569d5f.jpg

mg_4898_fotor_51bb518ce087c37677c9deff.jpg

mg_4907_fotor_51bb51a0e087c375c44c072e.jpg

mg_4916_fotor_51bb51b7e087c376d100a2a4.jpg

Undra om hon pratar med fölet, typ stanna där inne föralltid så kommer jag alltid att bli kliad tio ggr om dagen?

Stort Grattis Ameo - skönt att ha vakat färdigt? :D

Min tjeja hade i em när jag kollade henne i hagen vita mjölkdroppar hängades på spenarna och dom är så gott som fyllda hela vägen ut. Mjölken är mycket vitare än i morse.... Nu var det 2,5 dygn sedan hon hade vaxpropparna (hon hade proppar onsdagmorgon) . SÅååå i natt kanske ? *hoppas hoppas* Häftigt om hon skulle föla nu enligt min beräkning (den 15/7) trots att jag nog kommit fram till att jag räknat två dagar fel eftersom det var den 17/7 som var sista seminering och inte den 15/7 :D

Det låter som att våra ston är väldigt synkade, jag kollade mjölken då jag skulle mäta kalkhalten nu vid insläpp och den hade gått från gultransparent till gråaktig, såå snart kanske det kommer ett litet föl! På morgonen har det varit kristaller men på em så är de borta :crazy:

Apropå mjölktestet har det senaste två veckorna visat att det är 40% chans för föl inom 12 timmar, nu när mjölken tydligt har bytt färg så är det fortfarande ingen förändring enligt stickorna. :banghead:

*kl*

Grattis till er som fått föl! :)

Här händer absolut nada. Fortfarande samma status. Ibland undrar jag om det ens är nåt föl därinne... Har ju varit ute för skendräktighet en gång för flera år sen, på annat sto. Suck. Är trött på detta väntande nu. :crazy:

Får glädjas åt min fina hingstunge som redan är över tre veckor! :love:

Grattis!

I torsdagskväll hade mitt sto detta juver:
DSC_0008.jpg

Inga vaxproppar, men jag skulle tro att det närmar sig även för henne och skulle inte bli förvånad om hon fölar före midsommar.

JAAA fick ett fint stoföl i morse vid 10-tiden. Efter en timma var hon ute men jag hann ringa veterinären i panik först då hovarna som kom ut hade sulan uppåt, så började tro att den kom ut baklänges... Även eftersom att hon ställde sig och la sig flera gånger och även rullade så blev jag misstänksam... Stoet krystade lite dåligt i början men men när veternären kom så hjälptes vi åt att dra ut den lilla. Det gick jättebra sen och var ju inget felläge... Hon är pigg och glad och har redan fått smeknamnet "Grodan" efter sina små skutt i leran ;) Stoet valde alltså att föla ute i hagen vilket var totalt oväntat från min sida, men misstänkte ändå lite i morse när jag släppte ut i hagen så gick in och åt frukost och sedan ut igen och då var det redan på G.
liselfolis1.jpg

Om fölningstecknena:
Såg i morse när jag släppte ut att hon skakade lite i flanken, så anade att det var nåt på G och tempen var 0.4grader lägre än den brukar... så flera säkra tecken har vi ju egentligen fått, fölis kom 3 dygn efter att jag sett vaxpropparna :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar