Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

liselfolis1.jpg

Här är en bild på fölis...

Jätte grattis! Tror du att hon skimmlar eller blir hon fortsatt brun?

Här tror jag att det blir föl i natt, måtte det finnas ett stoföl kvar till mig. Känns som att det regnat ston sista tiden!

Nu droppar det från juvret så fort C rör sig, hela bakbenen är klibbiga, mjölken är numera vit!

Vilka är kvar nu?

GRATTIS till lilla stoet och Grattis till Ameos stoföl också! :D.

*kl*

Här har natten varit lugn misstänker att fölis vände sig igår natt då hon rullade 2 gånger och stönade som jag vet inte vad. .:cautious:

Nu går hon i hagen, får väl se vad natten har att erbjuda :)

Ska bli spännande att se om hon också får ett sto som det verkar ha blivit det sista.

322 d.idag

Senast ändrad:

Jag tror fortfarande stenhårt på månteorin. :angel:
Både min och Grandezzas (som tyvärr kastade då) var seminerade samma dag, och båda var ston precis efter uträkningen. ;)

När var sista semineringsdag för din?

Stämmer att denna fölis ska säljas ( troligen till min ena ridlärare som fullkomligt älskar mitt sto och att hon behöver en yngre förmåga då hennes nuvarande häst är 29.år nu.) :)

Men jag tycker att det hade varit kul med ett stoföl, då kan nan ju skriva in ev.betäckningsrätt på avkomman.inom.x antal år. Själv behåller jag stoets fjolårs föl. Hingst e. Warsteiner. :)

Vad vill du ha? . Ska du sälja eller behålla? .

Då var den på full väg mot fullmåne och bör bli en hingst enligt teorin.
Ju närmare fullmåne eller nymåne man är desto svårare blir det, det ska ju räknas tydligen från den dagen själva ägget befruktas, och det behöver nödvändigtvis inte vara exakt samma dag som de seminerades/betäcktes. Vet inte vad det blir om ägget befruktas mitt på fullmåne eller nymåne dock. ;) Men det var fullmåne 2 augusti. :)

Just därför hoppas jag på att stoet gärna går på 28-dagars brunst istället för 30 så jag säkert får ett sto nästa år också, precis på gränsen där alltså. :D

Senast ändrad:

Då var den på full väg mot fullmåne och bör bli en hingst enligt teorin.
Ju närmare fullmåne eller nymåne man är desto svårare blir det, det ska ju räknas tydligen från den dagen själva ägget befruktas, och det behöver nödvändigtvis inte vara exakt samma dag som de seminerades/betäcktes. Vet inte vad det blir om ägget befruktas mitt på fullmåne eller nymåne dock. ;) Men det var fullmåne 2 augusti. :)

Just därför hoppas jag på att stoet gärna går på 28-dagars brunst istället för 30 så jag säkert får ett sto nästa år också, precis på gränsen där alltså. :D

Du måste nog förklara dinn teori närmare, stämde din sto-teori på mitt lilla sto med? :D

Själv tror jag egentligen mer på slump, om jag ska vara ärlig.
Men teorin lyder: Ett ägg som befruktas när vi är på väg MOT fullmåne = manligt kön, på väg FRÅN fullmåne = kvinnligt.

Hmm, vilket var sista semin/betäckningsdatumet? Om inte något sto gått över/fölat för tidigt känns det som om teorin är busted. ;)

Ha ha, då borde det vara helt omöjligt att ston som seminerats samma dag får olika kön på sina ungar. Eller till och med om de betäckts samma vecka utan att det varit fullmåne/ingen måne alls.

Månteorin stämde inte på min om jag räknade rätt ;)
Däremot teorin om att stospermier lever längre! För Molinna seminerades en fredag och kollades sedan inte förrän måndag eller tisdag. Och på dräktighetskollen såg fosterblåsan lite mindre ut än den borde ha gjort om hon hade släppt ägget direkt efter seminering.

Ja, det var därför det kändes så spännande när ett annat sto här på buke seminerades samma dag som min, och det var ju samma kön på dem iaf. ;)

Gabby_Ossi: Haha, ja, jag vill att teorin spricker, vad räknade du på så jag kan överbevisa veterinären som är tvärsåld på teorin? :D
Även om hon har svårt att förklara tvillingar av olika kön... :cautious:

Jag ser det åskar, jag ser det åskar!! - kanske blir en åsk-fölis !? ;)

322 d.

Ska bli spännande att se om mån- teorin stämmer med hingst på mitt sto isf.även om jag håller tummarna för ett sto! :)

Nu är hon är HON här, ett sto även till mig! Ett stort fuxföl med bläs föddes 01.35 i natt! :love::love:

Bilder kommer senare, är fortfarande kvar i stallet! :)

Mitt sto betäcktes sista gången 26/8, vad blir det då enligt månteorin?

Kl
Såg en stor förändring på juvret i fredags(14/6), från att ha varit ingenting på kvällen innan var det nu ganska stort.
Så antagligen är det nu bara 28 dagar kvar!!!:nailbiting: så spännande!:)
Om det stämmer så kommer fölis på dygn 322, på kronprinsessans födelsedag!:)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar