Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Får se vem av dem som blir först. Mätte nivåerna på råmjöken för några timmar sedan med en refraktometer och den var redan på "good" nivå, dvs ca 22 (osäker på enhet), så ska tillbaka till stallet och övervaka tänkte jag, trots att hon har ett larm som ringer upp.
Det var ju bra att vi lyckades undvika det - fotografen googlade en del innan och konstaterade att det fanns mycket smaklöst. Och det var inte vad vi ville få fram... Tycker själv att hon lyckades väldigt bra.
Natten har varit ganska lugn men en del stönanden. Imorse var mjölken mer gulaktig och hon hade mera kladd baktill. Nu ute i hagen . Vi ska tydligen få det vaaarmt idag, kanske drar igång lagom till kvällen / natten.
Jag skrev tidigare att mitt sto fått vitare mjölk nu.
Detta gäller ENBART ena spenen. Det är som lättmjölk ur ena och ur den andra kommer bara genomskinligt gult.
Mjölken har sprutat hejvilt och spenarna är ganska tjocka hela dagarna.
Jag trodde att det var dags, men nu är jag osäker igen.
Är det någon som varit med om detta??
Blir galen på allt kring denna oplanerade dräktighet
Här väntar vi också. Två föl ska det bli i år om allt går bra. Nummer ett föddes tidigt i söndags morse då dotterns 10-åriga arabsto Engela fick sitt sitt första föl (dag 330). Det blev ett piggt och trevligt brunt stoföl och vi är så glada för allt gick så smidigt både med fölningen och efteråt. Mamma och dotter finns på föltråden.
Nu väntar vi på nummer två och det känns mer nervöst eftersom det är min 22-åriga arabtant Falladina som även hon väntar sitt första föl. Beräknad fölning är i början av juli, men jag blir inte förvånad om hon går över någon eller ett par veckor.
Dräktigheten har gått bra och hon har hållit sig pigg, lagom rund och välmusklad hela tiden och hon njuter verkligen av att bli mamma. Jag funderade både en och två gånger innan jag betäckte henne och hade hon inte varit i så bra skick hade jag aldrig gjort det, främst med tanke på hennes ålder. Samtidigt hade jag kunnigt hästfolk omkring mig som försäkrade att "..om hon klarar av att bära ett föl så tar det - annars inte, så varför inte prova?". Nu är jag glad att jag vågade eftersom detta är ett mycket efterlängtat föl med precis de blodslinjer jag arbetat för att kunna korsa ihop. Tanken har också varit att få en ersättare som kan ta över när mamma är för gammal
Fölens pappa hette Fashion och var en underbart trevlig arabhingst med ett fantastiskt temperament, men tyvärr finns han inte i livet längre. Därför känns det extra roligt att vi förhoppningsvis får två avkommor efter honom. Vi kan ju aldrig göra om den kombinationen igen.
Hjälp mig att hålla tummarna för att allt går bra!
Mini är orolig och vankar, tittar sig mot magen, lyfter på svansen och ligger inte ner en 10del av vad hon gjorde för bara några dagar sen.
Vulvan (eller hela bakpartiet) är otroligt slappt och "putar ut" liksom. Hon ser väldigt färdig ut!
Hoppas för hennes skull att den snart tittar ut så hon får lite lugn och ro i sin kropp!
Mini är beräknad till torsdag egentligen, men som sagt, hon ser väldigt färdig it nu, och så grymt trött på att vara dräktig!!
Hoppas för hennes skulle att lilla KarlIngrid tittar ut snart
KL
Hur många är det egentligen som fortfarande väntar på föl? Det känns som om vi inte är så många kvar nu.
(Mitt sto är på dygn 305 så vi har ett tag kvar.)
Det är riktigt jobbigt att vänta när man ser alla härliga fölbilder.
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Juridik & Ekonomi Själv skulle jag tycka det var intressant med gammla tandläkarjournaler om jag började med släktforskning. Finns en mörk och dyster...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.