Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Min har ju precis börjat fylla juver (ca 40 dagar kvar), men hur ska de kännas?
Ska de vara som påsar med vätska i, för jag tycker de är så hårde jämfört med vad jag trodde att de skulle vara. :confused:
Den sida som fyllts mest känns det som att det är mer som en muskel i än vätska, när jag masserar lite inbillar jag mig att det blir mjukare, och hon är inte öm.
Jag blir ju direkt orolig när saker inte är som jag trott att det ska vara, de är ju inte mycket fyllda än, men jag trodde det skulle vara typ... mjukt och slappt? I övrigt ser det helt normalt ut.

Jag har en kompis vars sto är jättetydlig med när fölungen vänder sig och på hennes märr har det i princip alltid varit 10 dagar innan fölning

Tack för svar, men jag väntar nog ett tag till. Får se hur allt ser ut när hon närmar sig 320d.

Min har ju precis börjat fylla juver (ca 40 dagar kvar), men hur ska de kännas?
Ska de vara som påsar med vätska i, för jag tycker de är så hårde jämfört med vad jag trodde att de skulle vara. :confused:
Den sida som fyllts mest känns det som att det är mer som en muskel i än vätska, när jag masserar lite inbillar jag mig att det blir mjukare, och hon är inte öm.
Jag blir ju direkt orolig när saker inte är som jag trott att det ska vara, de är ju inte mycket fyllda än, men jag trodde det skulle vara typ... mjukt och slappt? I övrigt ser det helt normalt ut.

Min har oxå börjat fylla upp, och trodde som du att det skulle vara mjukt, men min är som din.
Blir mindre hårt till kvällen när hon har fått vara i hagen, men på morgonen är det likadant. Kan nog vara så att det är som det skall ;)

Juvert blir stenhårt!
Det jag har lärt mig av våra märrar är att sålänge det är/ blir mjukt när dom kommer in så är det inte dax än :P
Alla förstagångs märrar får inget jätte juver men det brukar likväl vara hårt.

Jag har lärt mig att man inte ska pilla eller massera en massa för du stimulerar man juvert utan att där är någon fölunge på G.
Visst jan man känna och klia lite på ston som gillar att bli killade på tuttarna men annars är det inget man måste kika på hela tiden.

Även dom ston som inte har ett jätte juver har mat till bebis när den tittar ut, då sätts proceccen igång av förlossningen precis som på människor ;)

I övrigt så går min lilla fotboll på lösdriften och ser allmänt nöjd ut :)
Från sidan ser man inget på henne men rakt framifrån börjad hon bli klot rund :D

Okej, vad skönt! Haha, ja, jag är inte där och pillar speciellt mycket, igår var andra gången jag klämde på hennes juver, men då låter jag henne vara ifred och slutar oroa mig. :D

Tack för svar!

Trodde att det skulle ha blivit föl inatt men icke. Dottern som hade vakan första halvan av natten blev besviken när det inte dykt ut nått när hon vaknade frammåt fm.

Dag 351 idag och som tidigare nämt rejäla vaxproppar sen i torsdags förra veckan..

Alla tecken på att fölet borde kommit för länge sen men damen kniper :mad:

Nu börjar hovvården kännas prekär. Jag är ju inte vän av att börja tjafsa med omskoning nu när hon är så tung ändå. Planen var att att få hovarna omskötta veckan efter fölning men eftersom fölet inte behagar komma ut så har hovarna blivit litet för långa för att jag skall gilla det :meh:

mvh Eva

Usch, 13 dagar kvar till beräknad fölning. Min tjej har det jätte jobbigt med magen och bebisen sparkar bara runt.. Hennes juver är svullna men inte fyllda alls tycker jag.. Hur känner man att mjölken börjar komma? Hon har vart svullen i över en månad och svullnaden kommer och går från dag till dag.. Kan dom fylla några dagar innan eller är det en månad som gäller? Både jag och hästen är förstföderskor :P

Nu börjar hovvården kännas prekär. Jag är ju inte vän av att börja tjafsa med omskoning nu när hon är så tung ändå. Planen var att att få hovarna omskötta veckan efter fölning men eftersom fölet inte behagar komma ut så har hovarna blivit litet för långa för att jag skall gilla det :meh:

mvh Eva

Det där känner jag igen. Tittar på mitt stos hovar och vill bara blunda. De är knappast vanskötta, men de börjar bli ruskigt fula. Samtidigt är hon så tung så det lär bli katastrof om jag verkar henne nu.

Det är helt normalt att det blir fylligt någon månad innan. Sen när det närmar sig så börjar man kunna se som en litet kristall på ena eller båda spenarna. När det ser ut som på bilden så är det läge att hårdvaka för då kommer fölet vanligen inom närmaste dygnet eller två.

docdag348.jpg

Förutom min häst då som sett ut såhär nu i 8 dagar...:arghh:

mvh Eva

Mmm och till skillnad från de flesta som skor av innan fölning så fick jag sko på för 10 veckor sedan just för att stoet hade ont i fötterna.

Mvh Eva

Mmm och till skillnad från de flesta som skor av innan fölning så fick jag sko på för 10 veckor sedan just för att stoet hade ont i fötterna.

Mvh Eva

Det är en pain in the ass med avel känner jag just nu! :banghead: Min har ju inga fina vaxproppar som din, men hon lurade mig med. Fick proppar för en vecka sedan, rätt fina faktiskt, men nu har hon inte haft på ett par dagar. Nästan så hon ångrade sig typ :arghh:
Jag håller tummarna att din kommer inatt! :)

hua, gått på högvarv den senaste veckan!
Stallet har inte använts på måååånga år, så nu har vi byggt om för att det ska vara fölbox, skurat väggar, spånat, hämtat hö och halm, skurat hinkar och krubbor, byggt en mindre preliminär hage på framsidan gården (blir inte lerigt och geggigt där, plus att hälften redan är inhägnat) hämtat hem nästan alla hästens saker, SJÄLV flyttat med allt vad det innebär, plus att jag jobbar och pendlar 45 min enkel väg dit...
Helt slut. Men färdigt för hästarna som vi hämtar hem imorgon. :D

Skönt att du har gjort det "jobbiga", jag har full spätta här med! Tackar en liten stjärna att fölvakten accepterade min nya antenn så den har täckning ute... Annars skulle jag aldrig kunnat åka ifrån stallet! Har förvarnat på jobbet att om larmet går så åker jag, och de har lovat att täcka för mig :D (som att de har nå val!)

Dessa saker dök upp idag (dygn 330)
2E4D0B8B-8C28-481A-AE57-BA83FAFF6F1C-4322-00000250F17B393E_zps68573228.jpg

Bonusbild på mother-to-be
AF17D2A4-B7E4-4796-9581-26FF9CF3B72A-4322-00000250FDD7E5FD_zpsbdfb0c08.jpg

Ja, det är en fux med rosa grimma ;)

De kan fylla dagar innan, det finns inget facit. Senast fyllde mitt sto juvret ca en vecka innan fölet kom.

Jag körde rosa och lila till min förra häst som var fux ;)
Det funkar det också!

Nu ger jag mig också in i tråden på riktigt då jag börjar bli lite smått orolig. Mitt sto är på dygn 302 och väldigt stor om magen, åt alla håll. Juvret har tagit fart de senaste dagarna. Inga slappa bäckenband och ingen beteende som tyder på att det börjar närma sig vad jag kan se, MEN, blev lite orolig efter att veterinären hade vaccinerat henne häromdagen (jag var ej med) och sagt att hon nog inte kommer gå hela tiden ut då hon ser såpass klar ut då magen sjunkigt ner, nått i den stilen.Tilläggas bör att detta är väl ingen veterinär inriktad på avel men har haft några egna föl.

Lade inte så stor vikt vid det först då mitt sto brukar bli väldigt stor. Men idag kollade jag närmare på juvret och prövade att kolla mjölken (går ej och mjölkar titt som tätt annars). I ena juverdelen som är lite mindre var mjölken ljusgrå men i den mer fyllda delen var mjölken riktigt mjölkvit:o Är detta normalt såpass långt innan fölning? Stoet har fått sex föl, men bara ett hemma hos mig och då minns jag att mjölken var grå fram till samma dygn.

Jag lägger upp bilder nedan. Den första är dock lite missvisande, hon ser betydligt större ut i verkligheten då hon även är stor på bredden.

Stoet har tidigare fått fyra hingstföl och då alltid fölat någon vecka för sent, ett stoföl en vecka före utsatt datum samt en sen kastning i abortvirus så där vet jag ju inte hur länge hon skulle gått. Tror ni att jag kan vara lugn eller finns det risk att hon fölar långt tidigare? :crazy:

Min ponny kniper också nåt enormt.Dygn 373 i dag och verkar inte vara redo ännu.Så i går fick hon besök av hovslagaren han va super och lät henne vila när hon sa till.
Fölis lever rövare så hela mammaponnyn hoppar men inte får den komma ut för det.
Men den som väntar på något gott..:meh:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar