Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Ja, jag är väl litet mesig.
Men å andra sidan så har hon skor på av en anledning så jag vill inte riskera att belasta henne om jag inte absolut måste.

Är din barfota eller skodd?

mvh Eva

Nu är hon barfota.Kommer få skor igen så fort hon behagar föla.Hon tyckte det va lite jobbigt att stå på 3 ben så vi får vänta med skor och hoppas fölet behagar komma någon gång.Hon blir fort ömfotad.Meningen va att vi skulle skott om när fölet kommit Vilket den nu inte behagat göra och hovarna va på tok för långa.Vi hade ju räknat att fölet skulle komma i början av mars:meh:

kl

338 dagar idag. Händer ingenting. Eller ja, hon är pigg och glad, jag är så trött på att vaka så jag dör nog snart. Ögonen hänger vid knäna.
Hur gör ni andra vid vak? Tar ni igen sömn på dagen? Om man kan få något bra tips hade jag blivit glad, detta är ju superjobbigt :cry: Ska dock sägas att jag bor 3 mil från stallet och sover i ett rum därute nu, det är ju onekligen krångligare att behöva pendla hem om dagarna än att ha hästen hemma och slippa flytta runt sig själv dagligen.

Senast ändrad:

Jag har stallet hemma och ett jobb som kan skötas på distans vilket är praktiskt när man har extra med vak. Inte för att jag kan jobba mindre för jobbet är mätbart men jag slipper resorna och att tänka på såna saker som att se presentabel ut.
Läs är jag trött kan jag fortfarande göra jobbet men se ut som en kossa under tiden...:D

Jag har numera en stor dotter som inte bokat så mkt jobb så hon har tagit de flesta nattpassen så jag sover mellan 21-04 medans hon vakar och så går jag upp tidigt och har vargatimmarna innan det är dags att väcka övriga familjen och skjutsa minstingen till skolan.

Första 2 veckorna så gick vi en gång i timmen och kollade bara. Men sedan i torsdags förra veckan (10 dgr nu) när hon fick fina vaxproppar så går vi en gång i halvtimmen.
Målet är inte att nödat vara med på själva fölningen för den gör hon oftast så bra själv. Mera att någon finns till hands och kan larma på ifall något inte verkar stå rätt till.

Rent praktiskt skulle jag kunna sova i sadelkammaren som har en jätteskön bäddsoffa men min man har varit bortrest en del så det är bättre för barnen med mig inne i huset.

Till nästa fölning så betäcker jag inte så tidigt så hästen inte behöver gå och knipa för att det är så himla kallt! Och så tror jag att jag skaffar en kamera så jag slipper påklädningen och springet, för jag lär inte ha någon dotter hemma som kan hjälpa till nästa gång.

mvh Eva

Ja jag såg bilderna men det var inte mkt till juver hon satt. Du är säker på betäckningsdatumet?
Elände att vänta :nailbiting:
mvh Eva

kl

338 dagar idag. Händer ingenting. Eller ja, hon är pigg och glad, jag är så trött på att vaka så jag dör nog snart. Ögonen hänger vid knäna.
Hur gör ni andra vid vak? Tar ni igen sömn på dagen? Om man kan få något bra tips hade jag blivit glad, detta är ju superjobbigt :cry:

Amen to that, här händer heller ingenting :eek: Är också helt färdig :crazy: Jag jobbar heltid och är på jobbet i princip som vanligt. Kan sitta hemma delvis men inte heltid. Har ju andra kusar med som ska skötas upptill den dräktiga och jobbet så det blir inte någon chans att ta igen sömn om allt ska gå ihop sig..så nu får gärna föle titta ut..dock verkar det inte ens nära...dygn 335...inga stora juver här inte...

Jo dessvärre så stämmer tyvärr datumet.
Så för att vara på den säkra sidan har vi införskaffat oss blodplasma och fölmjolk.
Har även en jätteduktig veterinär som är utbildad mycke på dräktiga ston och små föl..Hon är en klippa i detta.
Stoet är pigg och glad och äter allt i massor, men kniper.
Har provat raska promenader,knoppa manen, nosa i transpoerten men nää inget hjälper så nu får den komma när den vill bara den kommer.
Den är väl helt enkelt inte klar med maglivet än.

Hur vanligt är det att fosterrörelserna avtar? Man har kännt rörelser varje dag innan men för ett tag sedan så har den nästan slutat röra sig, stoet är idag på dygn 284. Jag blir så himla nojjig, med de tidigare stona så drar jag mig till minnes att de har ökat allt eftersom.

Dansar földansen på krogen ikväll åt er!! :)
Intressant att läsa att många säger de kniper pga vädret, tror på det till en viss del. Mitt sto förlade på 325 dygn och det var 17 minus den natten, varför knep då inte hon? Samma min kompis sto fölade på 320 och heller inget bra väder då. Känns som de kommer ut när de är klara.

Nu är det dax för mig att börja fölvaka...

Har sett mer o mer tecken att det börjar hända saker trots att ja inte tror att det sker just precis nu men följande tecken just nu;

* Väldigt slapp i slida (Bara under dagen)
* Otroligt trött
* Gulaktig vätska inga vaxproppar
* Stort juver (Anser att hon kan få större men första fölet för mig på henne)
* Enligt uppfödare kommit nästan prick på dagen ( 2 tidigare fölningar)
* Magen har sjunkit och blivit ett "V"

Platina är beräknad till Fredag den 3/Maj så inatt (27/4) vakar vi följande tider:
*22:30
*01:30
*04:00
*07:00

Följande dagar får bli något liknande alt att man läger in fler men jag har möjlighet att springa ut då jag har hästarna 100m från huset..

Tacar gudarna för det! Nästa föl (Planeras iaf) kommer det finnas kamera OCH internetupkoppling och larm... Händig och tekninsk pojkvänn/sambo som är en ängel som vill ordna det för mig!

img_9240_517c19009606ee33284f41d7.jpg

img_9242_517c196b9606ee3312eecdd1.jpg

*KL*

Även här är det dags att börja vara lite på alerten, lilla fröken ponny går tiden ut den 2 Maj :)
Ikväll åkte kameran upp så nu känns det som om nattsömnen har lite större chans.

Bild från ikväll, stallet nedsläckt och nightvision på:

395620_10151887041949428_429181181_n.jpg

Samma för mig:) Känns som nåt är på gång, trött o kelig pålla, vaxproppar sen i morse, beräknat fölning 2maj. Har gått ut i stallet var 3e timme de två senaste nätterna, funderar på att lägga mig i sadelkammaren inatt. Vill att denna nervösa väntan ska va över :nailbiting:

Imponerad att ni orkar ränna till stallet! Jag litar stenhårt på fölvakten, tittar då och då på kameran men jag skulle inte klara av mina jobbveckor om jag inte fick sova O_o

Min dam kan föla närsomhelst är som vanligt blandat med en släng av "fanvaddettaärjobbigttabortmagennuuuu". Nu ligger hon ner och äter, får nästan lust att åka dit med ett palmblad och fläkta :)

Jag är ny på det här med föl och undrar vilka tecken jag skall ha koll på...
Mitt sto är på dygn 325 och är förstfödetska. Rasen är Islandahäst :)
Hon har sen 1 mån tillbaka börjat fylla juver och nu de senaste dagarna har de blivit ganska så fyllt, spenarna börjar smått svullna, magen verkar sjunkit, hon e inte så jätte stor och det syns mest från sidan.
Hon drar sig undan mkt och står för sig själv, ligger ner helt på sidan ett par ggr per dag och blivit väldigt social mot mig men en riktig Bitch mot andra hästar.
Idag när hon låg ner så såg hennes vulva lite slapp ut, liksom som ett glapp, (sol att de höll på att öppna sig? :confused:

Halvfyra kom en liten buckskinfärgad hingst.

kådan1.jpg

Hade litet svårt att hitta mjölkbaren så jag mjölkade ur och nappade honom. Bajsat duktigt och bondar nu med mamma medans jag tinar upp litet innan det är dags att gå ut och kolla efterbörden.

mvh Eva

Halvfyra kom en liten buckskinfärgad hingst.

kådan1.jpg

Hade litet svårt att hitta mjölkbaren så jag mjölkade ur och nappade honom. Bajsat duktigt och bondar nu med mamma medans jag tinar upp litet innan det är dags att gå ut och kolla efterbörden.

mvh Eva

Ah grattis :up: .. ser ut att vara en rejäl krabat.

528179_10151550941140912_1963155497_n.jpg

kl 3:25 kom äntligen min flammans föl hon har gått ca 368 dagar så de var efterlängtat
Jessica var en ängel som sände bilder under fölningens gång. så jag fick va med lite, har då hovarna kommer och när fölet just kommit fram in täckt av allt gojs
o ja de va spännade hade de inte vart så långt hade jag sprungit ditt mitt i natta ( jag bor i Bergsjö Flamman är uppe i Risträsk strax ovan för Lycksele )

Grattis till fölungarna!

kl.
Usch, det här är ju hemskt. Flyttade hem donnan igår, hon är inte jätteförtjust i att flytta men det har gått bra, hon har sällskap, äter och dricker och är lugn. Men nu står hon med förvärkar ute i hagen, på 296 dygn... :cry:
Inga färdiga juver, vulvan är inte lång och slapp, snarare kort och spänd mot vad den brukar vara...
Kan det vara fölis som vänder på sig tror ni? Jag ser ju hur det "drar" i henne, hon rör sig stelt och står och skrapar med framhoven (till pappas stora förtret eftersom de står i våran trädgård för tillfället), ibland slår hon lite mot magen med ett bakben också.

Hon får ju gärna knipa i MINST 2 veckor till, även om fölis lever när den kommer ut nu känns det inte som att den skulle överleva speciellt länge. :crazy:

Jag önskar verkligen att jag inte hade varit tvungen att flytta henne, men det fanns inget annat alternativ.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar