Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Idag är Alectra inne på 323 dygnet och magen är stort som ett hus. Får sätta upp skylt för bredlast varning ^^ Och snart får jag nog lägga något om magen då den lär säkert snart släpas i backen.
396929_10151547772369857_1483859171_n.jpg

Men inte mycket mjölk i juvrerna ännu

65598_10151547789919857_1014527304_n.jpg

Det är fusk :mad: Min har gått en vecka över tiden och din har mkt större tuttar än min!!! Hur segt som helst det här..

Hur gör ni med hagar efter fölet kommit? Går de ensamma i några veckor eller går de med hagkompisarna igen efter någon dag?

Jag sätter stoet i separat fålla med fyra liggande rader plank när hon får vaxproppar. Sen när fölet anlänt går de kvar där 5-7 dagar tills fölet ser bättre, de har bondat och mamman har slappnat av litet.
Därefter åker de ut i "fölhagen" med ordentliga elband som fölet ser bra. Jag har el så fölet lär sig respektera stängslet.
Efter någon dag eller två när fölet vet hur hagen ser ut och vet att staketet sticks så släpper jag in de andra som fått gå jämte.

mvh Eva

*kl*

Hon är väl ett skolboksexempel mitt sto.
På BF-dag 330 efter 1½ dag med vaxproppar så får hon sin lilla parvel äntligen.

Jag hade i går kväll för första gången bundit upp hennes svans, tvättat juvren, packat BB-väskan (hehe) och satt klockan på ringning varje timme. Jag missade alltså inte en sekund.

Hjälpe till lite vid krystverkarna, fotade lite och låg inne med hjärtklappning och full av beundran för mitt duktiga och fina sto. :love:

Ut kom då den här:
20130430_021710.jpg

Nej, jag vet inte vad det är för kön ännu. Tyckte det såg ut som ett sto, men jag har lämnat dom ifred en stund nu när h*n hittade spenen och sörplade friskt.
Sitter i köket med en kanna kaffe och beundrar det jag ser på monitorn.

Jag hoppar in i denna tråden också, har två ston som ska föla, den ena är på dag 335 och den andra på dag 328, har en fölvakt som jag har på den som gått längst på nätterna.
Nu har de gått ute dygnet runt ett par nätter och den som gått längst tycker jag juvret blivit mindre på? kan de vara att hon typ bara var svullen innan och nu när hon inte står still inne så går det ner. Hennes första föl.
Den andra fyller glatt juvret, hennes andra föl hon fick sitt första föl på dag 337, börjar nästan tro att hon blir först iallafall så jag åker på att sätta fölvakten på henne istället. Men inga vaxproppar eller så (hade hon sist).
Men nu ska de ju bli kalas väder resten av veckan! så nu så hade de ju passat med ett par föl!

Det blev alltså ett stoföl e. Waldemar.

Sto, hingst och då även fölet är av rasen KWPN DHH (Dutch Harness Horse):

pim3.jpg

Veterinär fick komma ut och hjälpa till med efterbörden, men nu mår de bra. Kommer göra foalcheck i eftermiddag.
Fölet lägger sig inte ner dock .. hon har stått på benen sedan hon reste sig första gången. :crazy:
Fick rek av veterinär att lägga ner henne, och det gjorde vi, men hon var uppe igen på 2 röda ..
Har väldigt trevlig film på monitorn nu, svårt att stirra sig mätt på henne.

:love:

Denna ras rör sig väldig speciellt, så också den här unga damen.
Hon skall heta 'Poetry in motion', Pim till vardags.

Fin! Vad är det för skillnad på DHH och TP? :)

Det är samma sak ;) TP=Tuipgarde (med reservation för stavning), det Holländska order för vagnshäst. :)
Kallas även ibland Geldeländer (också med reservation för stavning), men det vet jag inte om det ens är samma ras.

Jag lämnar också vänta-föl-tråden och önskar er alla lycka till med vakning, fölning och hoppas att snart få se er i föl 2013-tråden. :up:

Grattis till din fina filly :)

kl
Idag är det dygn 338 och min man är iväg och köper en kamera (och det andra som behövs?) att rigga i stallet så jag slipper gå ut och kolla stoet stup i kvarten på nätterna...blir väldigt lite och oregelbunden sömn...har fått snygga munsår el munsprickor av sömnbrist och stress :crazy: Tyvärr verkar det dröja ytterligare med föl..vaxproppar och fyllda spenar känns inte ens nära :mad:

Grattis till alla föl!

Peppy är på 342 dygn idag, juvret har växt lite för varje dag senaste veckan och det är ingen skåra kvar mellan juverhalvorna baktill längre (försökte lägga upp bilder på dayviews, men de har visst teckniska problem för tillfället :meh:) Spenarna är inte utfyllda ännu, men hon har haft små kristaller i topparna de senaste dagarna. Orkar inte vänta mer!:crazy:

;)Först vill jag Grattulera till alla föl härinne , dom är så fina :love:

Hunter . Förstår inte hur man klarar sig utan kameran både före och efter fölningarna .
Den är nog mer värd sen när bebban kommer ut ,när man kan ligga i sängen och se att bebba och stoet mår bra ;)

Mia som använder både livrem och kamera ..

Haha nä det är väl som att tänka sig hur vi kunde klara oss utan mobil tidigare :D att inte ha kamera vid fölningen menar jag :p Jag är så gammal att när jag växte upp hade gemene man INTE mobiler, utan det blev mer vanligt när jag var i 20-års åldern. Känns smått otroligt idag när t ex 80% av invånarna i Kenya har mobiltelefon, litet sidospår här :angel:

I alla fall, det SKA bli skönt med kameraövervakning inne i huset/mobilen!

KL
d461af9cb1a111e2ad7a22000a9f3090_7.jpg

317 dygn här, har börjat fylla juver men inget i "spenarna", blivit tjock i alla 4 benen senaste dagarna så nu är hon lindad nattetid.

Till er som har övervakning via internet, vad har ni för utrustning till det?

Jag skulle jätte gärna ha det via internet både till telefonen och laptoppen..

Jag har en kamera i stallet, trådlös som går upp till tvn men vi har en liten bit mellan hus och stall så sändningen är inte den bästa..:o

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar