Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Då hoppas jag det stämmer på min också.Men känns ändå bra att ett proffs kollar henne. då hon i dag är på dygn 379.

Nu har jag fått in några bilder på Peppy, som är förstföderska. Juverbilderna är från att hon var på 328 dagar (överst till vänster) fram till igår (343 dagar, nere till höger). Känns som juvret stått still eller t o m minskat senaste dygnen...
Peppys_juver_328_dagar_till_343_dagar.jpg

Känns däremot som magen börjar sjunka neråt mer och mer, och bäckenbanden känns numera som att ta på en "vattensäng" i stället för att vara fast och rund om rumpan. Hon har burit magen högt hela tiden och varit mer bullig åt sidorna. Peppy igår på 343 dagar:
Peppy_343_dagar.jpg

Det är samma sak ;) TP=Tuipgarde (med reservation för stavning), det Holländska order för vagnshäst. :)
Kallas även ibland Geldeländer (också med reservation för stavning), men det vet jag inte om det ens är samma ras.

Geldeländer och TP har inte samma stambok i KWPN !
Däremot användes en del Geldeländer i bildandet av Tuigpaard-rasen som bla korsades med Hackney.

*kl*

Nu har hovis varit här, ingen hovböld. Skönt :) troligen trampat snett/vrickat sig. Avvaktar några dar för att se så att svullnaden och hältan (inte jätte halt, men markerar en aning) lägger sig.

Nu ska jag snart iväg och köpa spån till fölnings boxen. Ska skura och mocka ur den i helgen så tanten kan flytta in i den på sön. :D

Nä det kan nog stämma med ca en vecka mellan våra :)

Boe: Jag är orolig att min inte ska hinna bli färdigbakad :P
Hunter: Den som väntar på ngt gott ;)

Här kommer lite dagsfärska bilder på min dam!

dsc_1505_51828cc19606ee09242d42ee.jpg

dsc_1509_51828cc5ddf2b354c572d665.jpg

dsc_1511_51828ccbe087c331238424dd.jpg

dsc_1515_51828cc8ddf2b30dc11a76a5.jpg

Dygn 379!!! OMG!!! Går min så länge kommer mitt ansikte att ha förvandlats till ett enda stressutslag..är på god väg redan...

Dygn 340 här...trött häst och matte, men ff inte något fyllt juver...

Jag har en del erfarenhet av ston som går dräktiga länge, över året.
Inte i nåt fall har fölen varit särskilt stora, snarare tvärt om, små och nästan lite underutvecklade.

Nu har inte jag någon jättestor erfarenhet av just föl. Men känner till ett liknande exempel. En vän hade ett sto som gick fem veckor över tiden. Ut kom en ynklig liten unge, som faktiskt föddes prematur (konstaterades på klinik). Han hade den typiska prematurpannan och vägde ungefär hälften av vad ett normalstort halvblodsföl skulle göra. Idag är han vuxen men förblev ponny trots stora föräldrar, dock en fin sådan :) Berodde nog i efterhand på att stoet var äldre och hade svårt att ge näring till fölet. Så han stannade inne i magen tillräckligt länge för att kunna klara sig.

Så fick vi ett besök av veterinär.
Hon gick in och kände ett litet föl.Så enligt henne så kan min lilla häst få vara dräktig ett tag till.
Så länge hon äter osv och fölet rör sig där inne.
Men det är helt galet hur en dräktig ponny tar över ens liv.
Vuxna som sover middag.Står och glor på en vit rund mage som rör sig.
Juvret ska vi inte tala om men det har vuxit pytte lite,men inga tecken på att det skulle vilja komma ett föl.

Min ena arab jag hade gick flera gånger över året, Men jag kände henne, hon fölade aldrig utan tydliga juvertecken.
Men folk ansåg nog mig lite väl kylig när jag efter 365 dagar fortfarande inte vakat.
Rekordet var 1 år o 10 dagar.

KL

Min T är inne på 318d idag, juvret är stort men inte fyllt ut i "spenarna" men igår och idag med tydliga kristaller, börjar bli mjuk på sidorna om svansen,bäckenbanden? Har kamera uppsatt och hon har gått runt, glott på magen, märkbart irriterad på magen.

Ligger och tittar på kameran kväll/natt, hon ligger inte ner lika mycket som tidigare kvällar, och när hon väl ligger så ligger hon inte länge.

Nu börjar det bli väldigt nervöst, men framförallt spännande :D

Hur hade ni gjort i min situation, klippt upp nu på söndag 320d, eller vänta några dagar till?

Senast ändrad:

KL

Min märr är idag på dygn 286. Hade köpt en betäckning i sommras som jag sen fick reda på skulle stå på semin och jag blev överlycklig - fy så smidigt!
Bor i Uppsala och hingsten i Blekinge = långt!

Men nu ska inte hingsten stå på semin längre pga få bokningar = förståeligt att ägaren väljer att inte ha honom på semin det kostar ju lite.

Men nu står jag där och måste få ner dräktigt sto till blekinge för fölning och har STORA bekymmer med att hitta en station där övht!
Har hört med två stycken och de har fullt kring midsommar (min är ju planerad 1-2 veckor innan dess).
Hur får man nos på fler stationer? Nån som har möjlighet att PMa?

Hingstägaren har tyvärr ingen möjlighet att övervaka fölning då men kan åka och hämta sto + föl när det är dags för betäckning. Men känns långt att åka Uppsala - Ronneby med ett föl på 3-4 veckor om hon skulle föla hemma...

Eller finns det några fler sett? Man blir ju lite låst när man helt plötsligt fick sina planer raserade o med så goda marginaler :meh:

Nu är det väll försent att köra ner stoet Djur skydds lagmässigt . Du får inte transportera ett dräktigt sto beräknat 6? Veckor ? innan beräknad fölning .

35 dagar innan beräknad fölning var det väl? Då borde det vara lugnt, men jag kanske minns fel. Borde inte vara så svårt att kolla upp vad som gäller. :)
Jag räknade på 35 dagar iaf, men min hade bara 1 timmes resväg också.

Hittade!
"Du får inte transportera ett dräktigt sto
mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen."

Senast ändrad:

Aha då var det 5 veckor före beräknad fölning .;)
Men du är det värt att riskera sto och föl till nytt ställe och så långt bort för en hingstavgift eller var den svindyr ?

Mia

Jag kan tycka som dig med ljuvret. Jag funderade på det idag och varför d känns så.
Mitt sto har haft ett par veckor nu då hon inte alls velat äta så mkt kraftfoder och betydligt mindre hö åxå. Jag antar att det beror lite på detta?? Jag läste någonstans att ljuverstorleken är ganska proportionell mot hur mkt kraftfoder stoet får.
Om det stämmer så kan nog ljuvret ha minskat på min häst. Jag hoppas nu att d börjar växa igen eftersom hon verkar vara mer hungrig igen :) .

Sedan hoppas jag att d lilla trollet i hennes mage kan behaga komma ut väldigt snart, för JAG ÄR SÅ TRÖTT av allt vakande!!!! Men vissa dagar kan man nästan tro att fölet ska komma det dygnet, medan nästa dag är hon som vanligt och inte en skymt av ngn fölning kan skönjas :meh:

Jag läste i någon tråd här förresten att ngn väntade ett föl efter Canturanos avkomma Eletton. Det gör jag åxå :). Men stoet var redan betäckt när jag köpte henne, så jag vet inget om honom. Är det någon som läser detta så vore det skoj om ni kunde skicka mig ett om om honom :).

Eva

Såklart du gör ser jag nu!
Hon blev betäckt hos oss, hingsten finns hos oss :) vi har nu fått hans förta föl! Och väntar 3 till plus din :)

Tjejen du köpte henne av köpte henne från "oss"! Hon var hos oss i sommar för att vi ville ha föl på henne, pga cystor på livmodern blev det aldrig nånting!
Trodde vi ja! Två månader senare dök ägaren upp och hade ett sto hemma som varit dräktig i två månader :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 704
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 405
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 964
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka