Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

:laugh: jag har samma dilemma, ser ut som ett vrak.. Men jag har turen att ha arbetskläder och ibland en välvald Op-mössa. Fölvak för mig innebär mild acne och reflux. Strålande! :banghead:

Var +18 ikväll, jag är ledig. Koooooom hääääääär fölet fölet!!! A rullar sig mer och mer men det nya är att det INTE är ok att röra magen. Fick rådet av veterinären att sluta vaka - för då fölar de oftast. Så nu är jag nersjunken i soffan och kommer inte röra mig förrän jag ser nått dramatiskt på kameran.

Ångrar att jag inte la tidig semester!

ASVH har en pdf med alla seminstationer. Det är ju några stycken att gå igenom, men om jag vore du skulle jag sätta mig och bena ut vilka som låg närmast (= kort restid för sto och föl) och sedan åka runt och besöka dem som du hittade. Prata med stationsansvarig, veterinär och seminassistent, höra om skötsel- och hygienrutiner, dräktighetsprocent från tidigare år etc och sedan gå på magkänslan.

jo man lär känna sina ston efter ett par år!
Men jag har använt refraktometer som en ovärderlig hjälp!
I år tog jag nytt rekord då fölvakan med hjälp av den uppgick till 30 (!) min...
Förra året litade jag inte riktigt på den då ett av mina ston som "alltid" går ungefär full tid + 2-3 dagar vid bf datum visade riktigt låga värden på reffen , men se när värdena väl ökade till över 23 så kom också fölis , 28 dagar över tiden.... fick dock ett lite mindre föl än hon brukar så sällar mig till skaran som tycker överburet= mindre föl. Om man ska se hur det är för människor så är det ju konstaterat så faktiskt....

kl

Var helt övertygad om att det skulle bli nåt inatt. E verkade lite ansträngd, stod med bakbena brett isär, lyfte på svansen, bäckenbanden är gele, vulvan lång, avslappnad ser nästan ut att vara på väg "utochin", klar gulaktig mjölk.

Men icke. Första natten dock som hon inte har lagt sig ner. Hon sover ALLTID liggande även om hon är på tävling med temporära boxar och stoj och stim runtomkring. En erfaren människa har sagt till mig att har dom stått upp natten innan så blir det föl natten som följer..hoppas det stämmer...

Nu blir det att ställa in sig på ytterligare en vaknatt. Imorse var det vita proppar på spenarna. Fortfarande är inte juvret "en påse" men jag har fått rådet att inte stirra mig blind på juvret.

Hujedamig jag ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning :nailbiting:

kl
Just nu går mammahäst och betar med sina kompisar i stora sommarbeteshagen. När dom går där har jag uppsikt över dom, vågar inte ha dem i skogen längre för dom har en tendens att kunna gömma sig där i granskogen :meh:

Det låter ju som att det är på G nu, spännande!

sunshine_518440e3e087c3312f2441c1.jpg

2_518432049606ee0911721868.jpg

Min donna i förrgår (322 dygn idag)

Har nästan slutat tro att det ska komma nåt O_o Det är som "ropa vargen kommer", har trott att nu, nu kommer den och sen näääää inget för nu heller :(

Ja det är en jäkla jobbig väntan!! Ena dan tror man nästan den är påväg och nästa dag är så lugn så.
Men som du skriver så är det lite skräckblandad förtjusning :D.

A har hållt mig vaken hela natten, grävt upp boxen och svettats om vart annat... Men inget föl! Nu i eftermiddag försökte hon rulla sig men det "går inte", började nästan tro att det är kolik men magen funkar som den ska. :nailbiting: juvret är kalasfullt och det sitter svagt gula kleggproppar på spenarna. Orkar liksom inte tagga upp mig nå mer :)

Min griniga feta ballerina, hon höll på såhär ett bra tag, orkade inte filma mer! Norsk fylla?
http://i1276.photobucket.com/albums...986EFEFC-506-00000092A9C50DDA_zpsdbbd5efd.mp4j

En redig svensk fylla hade suttit fint däremot :D

kl
Var precis ute och kolla till dem i hagen, klämde ut lite mjölk, den är genomskinlig (inte gul längre) rinnig men klibbar ordentligt när den torkar...suck känns som om vi är ett par steg längre ifrån föl nu igen..
Det går hit och det går dit, det går runt en liten bit, det är en evighetsmaskin...
Någon mer än jag som minns den "låten"? :D

Jag har givit upp om sto nr 1 och riktar nu in mig på 2an och hoppas att hennes fölunge tänder till den andra.
Sto nr 1 är på dygn 382 och sto nr 2 på dygn 324.
Bilder kommer senare när jag lagt in dom.

kl

Nu har det hänt NÅGONTING iallafall. Vad det betyder vet jag inte dock. Igår kväll när jag fodrade så såg jag att donnan visst fyllt juvret lite och fått saltprickar på tuttisarna. Nånting borde det väl betyda :cautious:

6sx9ph.jpg

Hela 347 dagar idag.

Jag blir nästan orolig för att min ska föla på tok för tidigt med juvret hon har som växer mer för varje dag! O_o
Hon är bara på 303 dagar idag, stort juver dock inte ut i spenarna än och genomskinlig mjölk i dem, tycker mig börjat känna liiiite slapphet i bäckenbanden, är till och från obekväm, slår lite med svansen eller ett bakben, lyfter på svansen och ställer sig bredbent... Detta händer 1-2 gånger om dagen kanske men hon har ingen krafft i protesterna så det är nog inte så jättefarligt för henne än. Men äter med mkt god aptit iaf, och jag bara matar och matar då hon började falla ur i hullet igen. Fölet lever om i magen också.
Hon får ju hålla sig till den 22a iaf så det blir 320 dagar tycker jag! :cautious:

Din häst är ungefär som min då ur "närafölsynpunkt". Skillnaden är bara att din är på dygn 303 och min på 343....kan detta innebära att jag måste vänta 30 dagar till på föl :banghead:

Haha, jag hade kanske velat byta, om jag inte kände på mig att det inte är dags än. :) Min magkänsla brukar vara bra på att veta när föl är på väg, även när det gäller ston jag inte känner så bra.
Men eftersom det är mitt eget föl första gången någonsin litar jag inte på magkänslan riktigt, för mycket står på spel nu. Så jag oroar mig ändå, om din fölar nu är det ju iaf inom en rimlig tid för att fölis ska må bra när den kommer.
För min del vore det katastrof för fölis om den kom såhär tidigt. :eek:

Men förstår det är jobbigt att vaka så mycket, själv har jag nyligen gått på kombinerad tjänsteledighet+semester till 24 Juni så för mig är det ingen större fara att vaka, pluggar distans 50% så har funderingar på att vända på dygnet när det är dags att hårdvaka och plugga på nätterna med monitorn bredvid mig så får mor och far hålla koll på henne under dagarna när jag sover. :D

*knapp*

Min är nu på 324 och nu senaste dagarna har juvret börjat fyllas på.
Bilder från i morse:
49279E5C-0723-4D68-9447-F071E7B31438-1739-000000D03829475F_zps2ce6ba81.jpg

4E00596D-9687-404A-BCBB-05DEED467018-1739-000000D02F1A8827_zps2b428c64.jpg

Förra gången visade hon inga direkta tecken, inga vaxproppar eller vit mjölk. Jag tror dock hon går över 330 eftersom juvret fyllts så pass sent.

Jag har faktiskt tagit ut semester nästa vecka. Jag orkar inte hålla igång på detta vis längre. När min andra märr föla var det inte alls så här jobbigt, hon var väldigt tydlig men jag missa ändå själva fölningen..sen gick hon inte över riktigt så länge heller.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022