Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Grattis Neko :D Så himla skönt att allt avlöpte väl

kl

Här är det precis som vanligt, händer ingenting - igen. Jag börjar känna mig som protagonisten i Fight Club. Vet inte längre vilken verklighet som är verklig. Slumrar framför skärmen på nätterna, drömmer händelser/förlopp som jag inte i vaket tillstånd kan urskilja om de hänt på riktigt eller ej. Vad är på riktigt förresten? Är jag söker på att denna verkligheten är den riktiga verkligheten? Finns den ens?

Åh, jag glömde att jag tog en bild imorse innan jag släppte ut hästarna

IMAG0581_zps128fb340.jpg

Klar, något gråaktig mjölk. I övrigt inga stora förändringar. Stoet äter och dricker, verkar lite trött men ändå sugen på att gå ut i hagen på morgonen. Har inte legat ner i natt heller. Andra natten i rad. Tidigare har hon varit trött efter en heldag i hagen så efter att ha ätit sin kvällskraft har hon lagt sig och vilat en stund. Står och trycker baken mot väggarna bitvis. Bökar i halmen.

Dygn 344.

Hej
Jag väntar också föl. Mitt första och Sessans första. Så vi är nybörjare bäggetvå! Är idag inne på 346 dygnet. Det är en seg väntan! Men hon verkar inte ha bråttom:wtf:

Hej och välkommen :D

Vi får försöka hålla humöret uppe på varandra vi som väntar! Men seg väntan är det minst sagt..

kl
Min är en fd tävlingshäst som taggade rejält inför tävling, när jag börja knoppa köra fram trailer mm. Är det värt ett försök med att knoppa manen tro och se om hon kommer igång? O_o Så som hon hasar runt nu är det ingen brådska någonstans...:meh:

Nu har ni snart hunnit i kapp oss;) Vi är bara på 383 i dag.:arghh:
Lillan har några dagar kvar till dagen D och är på dygn 325.

Nu ska jag sova middag medans jag har avlösning i stallet.
Har tyvärr ingen övervakningskamera.Så vi gör som förr i tiden.
Men om jag någonsin mer efter detta ska ha föl så ska kameran finnas innan betäckning.Så den inte missas att införskaffas.

Grattis till alla fina föl som kommit..

Välkommen :)

Du är i samma sits som jag. Både mitt första föl och min häst, Alectras första. Så det är både pirrigt men väldigt spännande.

Kl*
Alectra går idag in på 330 dygnet och beräknas föla på fredag-lördag.
Men har en stark magkänsla av att hon kommer gå över tiden. Juvret är ungefär halvfullt.
Hon är inte längre så förtjust i att jag rör på juvret, bli lite grinig och lyfter bakbenet. Fortsätter jag ändå så går hon iväg.
Fölboxen har varit klar sen 1½ vecka tillbaka ungefär
478213_10151542961979857_1281916356_o.jpg

919954_10151544571159857_748679905_o.jpg

Och nu lite senare än planerat, men så har jag även märkt att det inte varit någon brådska, håller jag på att göra hagen anpassad för fölet. Först ska dem få gå i en mindre hage som är helt plan där ena sidan är trästaket och resten 3 trådigt elband. Där de får gå tills fölet liksom har växt till sig lite så att säga. Sen får de går i en större hage med 3 trådigt elband.
Gäller att tänka till nu, i vanliga fall så räcker det att jag 1-2 trådar elband. Nu måste allt göras om till 3. Och det är en stor hage ^^

Men nu vill jag faktiskt inte vänta längre, vill att fölis ska komma nu!!

Du får gärna slå mina rekord... 385 dygn på ena stoet och 388 på det andra. Såna rekord överlämnar jag gärna till andra :p * innehar idag både kameror och svettselar*

Den som låg i magen 388 dygn är den som galopperar till vänster <---

Tack för det förtroendet,tror nog att vi ska kunna slå det rekordet.(fast jag hoppas vi slipper)
Men just nu så är det väldigt lugnt utom i magen då. Stoet njuter av att vara dräktig verkar det som.
Jag som trodde jag skulle få första fölet på Buke i år..tji fick ja.
Nu är min högsta önskan att den kommer ut och mår bra.

Är din häst seminerad eller betäckt naturligt?
Det kan inte vara så att det är ett räknefel??

Jag innehar näst värsta rekordet 383 dagar (seminerad 1 gång) tyvärr miste jag både föl o sto.

Hon är betäckt för hand,naturligt.Sista gången den 18/4 förra året.Ej visat brunst eller träffat hingst efter det.
Kollad med ultraljud och då stämde storleken med tiden.Och det va bara en.
Jag är också livrädd att det går åt åt pipan
Beklagar din förlust.

Vilken fin fölbox nu har!!! :d

Tack :) Jag rev en boxvägg så 2 st boxar blev en enda stor box. Vill att dem kan röra på sig och ha uttrymme. Och såklart massor av halm. Lagt halmbalar på den sidan där det är sten på nedre delen av boxväggen så att inte fölet skadar sig.

Tempade min dam vid insläpp och det visade nästan en grad lägre än vanligt.
Jag hoppas det betyder föl i natt så nu jobbar jag som sjutton för att hinna klart med månadsbokslutet så jag kan vara fölledig imorgon.

Spännande, jag gissar att hon fölar i natt, mitt sto som alltid hade samma temp gick ner 0.6-0.7 grader några timmar innan fölning.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar