Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Min är på dygn 325 nu. Inget juver att tala om, inte släppt bäckenbanden än så jag har tagit hela detta år med ro.
Men så igårkväll var hon väldigt kladdig under svansen av rosaaktigt tjockt slemm. Gissa om jag blev lite orolig...
Men idag är det lugnt igen så vet. kommer imorgon och klipper upp henne.

Hoppas det går bra för er andra!

Hahaha :rofl: sorry att jag skrattar men jag känner så igen mig i din beskrivning hur det böljar fram- och tillbaka. Nu, nu - näääää, nu, nu - nääää

Hehe, och mest är det nog inbillning oxå, att det kanske var större, nä nu är det nog mindre...eller nä... I söndags släppte jag dem i en ny hage några timmar för att börja äta lite mer gräs, men de sprang mest runt och lekte...detta resulterade i en slapp liten juverpåse på Peppy på kvällen:meh:, så jag blev glad i dag på morgonen som sagt, då juvret var mer fyllt än det vart nån gång tidigare:)
Hon väntar väl in Pinglan, min andra häst som är beräknad till den 5:e juli...

Min springer inte längre, hon hasar, eller snarare vaggar fram O_o

Hormonerna verkar vara i svallning, det skriks/lockgnäggas omvartannat till de andra hästarna...

Två nya "symptom" har uppträtt:
1) Något har runnit längs ena bakbenet på märra, inga mängder.
2) Jag har fått nackspärr av spänning

Bild från nyss. Fölmärra är den i mitten.

IMAG0588_zps0cefa519.jpg

Jag har ju mina i en liten provisorisk hage i trädgården just nu, hon KAN (har hon visat) hoppa omkring, men inte direkt sträcka ut i några långa galopper, hon blir väldigt stressad om jag skulle ta ut henne iom att b-ponnyn jag lånat som sällskap ränner runt och skriker efter henne och att hon inte är van vid att vara här sen innan, så där blir man runtsläpad. Kan inte ta med mig b-ponnyn på promenad heller då hon är oskodd och ogillar grusvägarna + att hon är en äldre dam som hellre står i hagen och fortsätter äta. :D

Jag matar och matar och matar, de har fint hö och mer kraft vågar jag inte ge henne för hon får utslag. Plus att de har lite gräs att plocka i sig också och hon får soja. Ändå har hon tunnat ur senaste månaden, hon är inte mager, hade hon inte varit dräktig hade jag tyckt hon var lagom i hullet, men nu är hon högdräktig, och jag hade velat ha lite mer fett på henne. :meh: Tror hon äter 3 gånger så mycket som hon gör odräktig. :cautious: Ska kolla hur det ser ut med avmaskningen, bör vara dags snart.

kl
349 dagar.
Har vakat i 2 veckor nu. Igår började dock hästen bete sig lite skumt, hon vill inte att jag kommer fram till henne i hagen, usch för matte typ. Å andra sidan kanske hon bara tycker jag är störig som ska dra i henne hela tiden.
Bäckenbanden har släppt i rekordfart ännu mer, trodde inte att det skulle bli en urgröpning på henne pga hennes kroppsbyggnad, men jo, lite är det.
Imorse hade hon även en liten liten kristall;

d48es.jpg

Kl
Vet var här för en stund sen och klippte upp T, skönt nu behöver man inte oroa sig över det :) Hon sa att om man går efter hur juvret ser ut är det inte långt kvar. Så jag tog ett ordentligt snack med T efter att vet åkte, och sa att nu ser du till att föla natten mellan Onsdag och Torsdag, hoppas hon lyssnar på mig :p Det har droppat från juvret i två dagar nu, inga mängder men ändå så det syns utefter benen.

Lycka till alla som väntar på fölisarna :D

"Hon fölar, hon fölar!!" skriker jag till sambon när häststackarn som alltid står upp lägger sig ner i hagen. Det blev fart på oss bägge två. Men nu sex timmar senare, fortfarnaden inget föl:banghead::mad:
Snart skäller jag nog ut det lilla fölet! haha

:rofl: :rofl: :rofl:

"Fölet kommer!!!!" ......"Nä"....

Ingen förändring här...gråvit lite klibbig mjölk, stenhårda juver, fyllda ner i spenar, rosaröd i vulva.

Mitt sto går in på dygn 335 idag, men nu skall jag ärlligt säga att jag nästan tvekar på att hon ens är dräktig :///

Precis som min.

Dygn 337. Suck.

Jag som trodde att normal dräktighet var 330 till 335 dygn . Hon har typ gått över 2 dagar och då suckas det .

Tråden behöver döpas om till gnäll och vänta föltråd 2013 .

Förstår att man är trött och gnölig efter lång vaka och hur det tar psykiskt och fysikskt på kroppen .

Dygn 344 och dygn 316 då.

Händer inget mer med Wilma. Hon vaggar runt i hagen och är bara TJOCK!
Säger som föregående talare, att ibland undrar jag om hon verkligen är dräktig. :crazy:
Men juvret talar ju sitt språk iaf. Och hon var dräktig i oktober, då veterinären tog blodprov.
Har iofs varit med om en skendräktighet förut, med en annan häst. Så säker kan man ju aldrig vara!
Tycker det rör sig därinne ibland, så borde ju vara en fölis iaf. ;)

Kayenne däremot har en sjövild fölis i magen!! Den kan jag se röra sig i magen på långt avstånd!! :D
Hennes bäckenband håller på att släppa. Hennes rumpa är alldeles dallrig och juvret växer sig större för varje dag. Spännande! :)
Kayennes mamma fick båda sina föl på dygn 329, så jag hoppas hon gör likadant. ;)

Båda stona är förresten förstföderskor.
Själv har jag fött upp några förut, så jag har lite koll. Men alla tidigare fölningar (8 st) har gått väldigt bra, så är nervös för att det ska hända nåt snart... Dumma tankar! O_o

Ska försöka komma ihåg att ta med kameran och fota lite sen. Mobilen tar så dåliga kort att det är väl knappt nån idé. Vi får se! Mitt minne är inte bra! :p

Håller lite med, i våra "Young Breeders"-frågepapper från WBFSH står det att det vanligaste är 340 dygn.

330 räknar jag mest som att den helst inte ska komma före det, upp till 345 räknar jag med som fullt normalt.
Men de som är uppe i 360 eller 380 tycker jag är berättigade till lite gnäll :p

*kl*

Jag räknar 330 som BF. Och att fölis ska komma efter 320 d.-"spärren".
Förra året fölade hon på 328 d. Tror det blir något liknande iår :D

Tråden behöver döpas om till gnäll och vänta föltråd 2013 .

:rofl: Hahaha, ja det borde den! :rofl:
Detta är som gruppterapi, att dela sina verdormödor med andra och se att du inte är ensam. Ligger nog rätt mycket nervositet i gnället. I alla fall för mig är det så.

kl
Har varit en lite jobbig natt. Märra har stått och "skjutit rygg"/dragit upp magen och samtidigt tryckt baken mot väggen i ganska jämna perioder. Inte hela natten dock. Främst mellan 02 till 04. Nu på fm var juvret helt utspänt och hårt. Kommer vit mjölk när jag klämmer lite. Har läckt en del inatt, syns på bakbena. Hon såg "smalare" ut nu på morgonen, nästan så jag trodde att hon klämt ur sig en fölis och gömt den i halmen :crazy:

Dygn 346.

Nu "måste" den komma!

Hur går det? Jag är så nervös nu att jag håller på att gå i atomer :nailbiting:!

Funderar på om jag ska åka till vårdcentralen och be om lugnande :crazy:

Var glad att dom tar tid på sig. Mitt sto fölade på 318 dygn och fölungen var prematur, sjuk och underviktig.
Det är bättre att ungen får stanna inne tills den är färdig. 346 dygn är ju fullt normalt. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar