Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Åh det är så fantastiskt härligt normalt!

Mitt förstagångssto började för två veckor sen få förvärkar och släppa bäckenbanden. Förra veckan fyllde hon juvret och nu har hon gått i över en vecka med grumlig mjölk och fyllt ut i spenarna. Helt klar och inga som helst hintar om när det kan ske förutom att det kan ske närsomhelst.
Det är såååååå avslappnat och härligt!

Hoppas den ligger kvar till midsommar minst! Ffa hoppas jag att hon missar alla röda dagar nu och går över så vi kommer in på vanliga arbetsveckor.

ska dessutom regna i helgen, fantastiskt!

Har du nåt annat syfte med att hänga här förutom att dela ut pekpinnar till höger och vänster? Hitills har jag bara läst hur fel alla gör enligt dig.

Jag suckade inte över tiden hon gått över så du behöver inte leka min mamma.
Jag suckade för att min och Hunters visar alla tecken på att "Nu borde det ske!" och man är förväntansfull men sen..händer det inget.

Är det så svårt att förstå och jobbigt att läsa kan du välja att inte se mina inlägg.

Jag skriker av skratt varje natt jag får fortsätta vaka. Det är så roligt så jag ska nog köpa hem 10 ston som är betäckta olika tider på året så jag får fortsätta denna underbara resa! Dessa senaste 15 dygnen har varit mysiga.
Men min har ju bara gått 350 dygn nu, hon borde kunna ha den kvar minst 30 dagar till. Spännande! :p

Åh det är så fantastiskt härligt normalt!

Mitt förstagångssto började för två veckor sen få förvärkar och släppa bäckenbanden. Förra veckan fyllde hon juvret och nu har hon gått i över en vecka med grumlig mjölk och fyllt ut i spenarna. Helt klar och inga som helst hintar om när det kan ske förutom att det kan ske närsomhelst.
Det är såååååå avslappnat och härligt!

Hoppas den ligger kvar till midsommar minst! Ffa hoppas jag att hon missar alla röda dagar nu och går över så vi kommer in på vanliga arbetsveckor.

ska dessutom regna i helgen, fantastiskt!

Hahahaha :rofl: :rofl: sluta jag orkar inte!!! Jag döööööör!!!

Jag skriker av skratt varje natt jag får fortsätta vaka. Det är så roligt så jag ska nog köpa hem 10 ston som är betäckta olika tider på året så jag får fortsätta denna underbara resa! Dessa senaste 15 dygnen har varit mysiga.
Men min har ju bara gått 350 dygn nu, hon borde kunna ha den kvar minst 30 dagar till. Spännande! :p

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag sa ju sluta!!! Min hjärna är helt kokt av 3 veckors utebliven sömn!!! Skrattar så tårarna rinner!!!

Jag älskar att vakna flera gånger per natt, man får se dygnets skiftningar så vackert :) Kombon att prestera dagtid och vaka nattetid är oslagbar! Älskar att pusha mina gränser!

Och så kittlar det så störtskönt i kistan varje gång jag åker ifrån stallet och lämnar henne i andras vård. Så roligt för dem om de får uppleva fölningen istället!

Och så är jag så glad för mitt stos skull, det ser så skönt ut att vara så tung och trött att hon inte ligger ned på nätterna utan istället halvsover sig igenom dagarna :)
För att inte prata om förvärkarna, så mysigt det bumpar!

Ja som jag skrev i ett tidigare inlägg, jag kan mer och mer identifiera mig med protagonisten i Fight Club. Verkligheten känns alltmer overklig.

Skriver du inte att min unge är söt efter allt mitt lidande kommer jag och hemsöker dig ;) :D :p

Lovar att jag ska göra det efter att ha läst om alla tuttar framåtillbaka och svanskrapet och att tant inte legat nu på 3 nätter ,vilket hon är ett särfall och följer inte skolboken för fem öre ....

Så när din VACKRA tant fölat så ska jag skriva att fölet är SÖT och skicka massor av :love::love::love: Löövar det ;)

Men alltså din måste komma nu inom dygnet annars tar du fram fölboken och visar tant den så hon vet vad som gäller .....:p

Men alltså din måste komma nu inom dygnet annars tar du fram fölboken och visar tant den så hon vet vad som gäller .....:p

Hahaha :rofl: Ja, dumma häst inte följa instruktionsboken!!! Jag ska rapportera henne som en avvikelse till....till...någon :mad::mad:

Nu rinner det mer mjölk :( får väl snart mjölka ur och spara till fölet.

Och här kommer en tuttbild till :D

IMAG0596_zps344e3a5c.jpg

mjölka ur ska man väl absolut inte göra?
däremot om dt läcker mycket kan det vara bra att vara förberedd på att göra en foalcheck. Eller införskaffa en refraktometer.

Nej mjölka ur ska du inte göra och som P... sa så antingen försök ta foalcheck på fölet eller kolla om du kan få låna en refraktormeter och kolla antikropparna på mjölken .

Jag skulle satsa på foalcheck allahelst eftersom det är röd dag imorgon ......

Eller så hoppas du på att hon kniper ett dygn till :D så du kan foalchecka fölungen på Fredag ;)

Ska bli kul att se den SÖTA fölungen sen :love::d:love::d:love: Vi vill se kort imorgon bittia sen kan du få SOVA :p

Fast man kan ju inte säga att hon har läckt länge med mjölken men bra att kolla av ifallatt .. Det är tråkiga efterdyningar om de fått i sig dåligt med råmjölk .

Lycka till nu med fölningen smyger mig nu ut från vänta föltråden ....

Ja, jag ska foalchecka så snart den kommer ut, någongång vid midsommar ;)

Jag läser en del på olika amerikanska forum och på ett av dessa läste jag om att samla upp mjölk om de läcker :confused: så det var inget eget påhitt, men jag litar på er :D

Ska du sitta under magen på märra så lär hon inte föla förrän midsommar ;):(:D

21215_10151458601146631_336293063_n.jpg

jag fick höra att risken med äldre förstagångsmamma var låg mjölkproduktin.
det ser lovande ut nu iaf.

"DKupa i 60 års åldern" som min stallägare sa :D

Vad skönt att det är fler än jag som fortsätter vaka på!

Jag har dock slutat vara nojig nu då jag börjar lära mig hennes dräktighetsfasoner.
Den 16:e har jag vakat i tre månader även om jag inte hårdvakat hela tiden.

Hittade en bild från oktober och satt och jämförde lite. Det är kul att se hur tjock hon blivit!

Här har vi haft lite större kristaller i någon vecka, inga riktiga vaxproppar än. Hon hade förverkar(tror jag) för några dagar sedan men juvret är fortfarande pyttelitet :(

jamf_21102012_518a602e9606ee7c5c95e640.jpg

Här har hon lite taskigt med muskler då hon hade en längre vila pga. hovbölder

preggot_maj_518a6096ddf2b31c79b40cb5.jpg

Denna bild är tagen för fyra dagar sedan.

... Och så en juverbild
tuttar_maj_518a6d399606ee7c02c23636.jpg

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar