Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Grattis till era fina fölungar ni som fått :D Jag är inte alls avundsjuk!

kl
Efter att ha varit helt avstannat på juvertillväxtfronten i två veckor har det börjat röra sig så smått igen. FF inte stort men det har fyllts på något under natten (eller så är det önsketänkande/hallucinationer :crazy:). Eftersom hon klipptes upp i torsdags så vill jag då helst inte att hon ska knipa allt för länge till...Tanta mår i alla fall bra, trött, men äter, dricker och tog tom en liten galopp igår i hagen :p

Sådär, då är efterbörden ute..

cody4.jpg

Tack för alla grattis.. Lilla Cody har nu diat själv. Kissat och bajsat. Blivit grimmad och ledd ut i hage så nu lämnar jag tråden och önskar er andra lycka till med era fölningar :)

cody3.jpg

mvh Eva

Senast ändrad:

Grattis till fölungarna!

kl.
Usch, det här är ju hemskt. Flyttade hem donnan igår, hon är inte jätteförtjust i att flytta men det har gått bra, hon har sällskap, äter och dricker och är lugn. Men nu står hon med förvärkar ute i hagen, på 296 dygn... :cry:
Inga färdiga juver, vulvan är inte lång och slapp, snarare kort och spänd mot vad den brukar vara...
Kan det vara fölis som vänder på sig tror ni? Jag ser ju hur det "drar" i henne, hon rör sig stelt och står och skrapar med framhoven (till pappas stora förtret eftersom de står i våran trädgård för tillfället), ibland slår hon lite mot magen med ett bakben också.

Hon får ju gärna knipa i MINST 2 veckor till, även om fölis lever när den kommer ut nu känns det inte som att den skulle överleva speciellt länge. :crazy:

Jag önskar verkligen att jag inte hade varit tvungen att flytta henne, men det fanns inget annat alternativ.

Är du säker på att det inte är kolik ? Inte ovanligt med kolik i samband med flytt och om du dessutom bytt foder så är risken ännu större att det är kolik de är ju mer känsliga än vanligt som dräktiga. Gå med henne.

Jag har tänkt tanken på kolik också, har dock inte bytt foder, inte "helt" (blandar hennes gamla hö med det nya), och det verkar ha lugnat ned sig nu. Kommer gå med henne en sväng också för att vara på den säkra sidan, och hon är under noga uppsyn (står utanför fönstret).
Veterinären sa också att de kan få förvärkar upp till 2-3 veckor innan de fölar, så vi får väl se. Bara fölis är frisk och stark får hon gärna föla om 3 veckor.

Hon är helt klart mindre besvärad nu, har gått med henne ändå och när jag släppte henne i hagen igen for hon runt i galopp och bockade och hade sig. Förhoppningsvis var det "bara" kolikkänningar. Ska hålla koll så hon bajsar som hon ska också, men hon verkar pigg och glad iaf och har kännt fölis flytta om lite därinne också. :D

601872_10151551524075912_610758531_n.jpg

Nu har lilla Jima's Full Moon Rising som Jessica döpt honom till torkad :)
och ja blir så glad då jag ser Flamman och hennes lilla föla

*kl*

Från att ha haft fyllt juver lite drygt en vecka, men utan en antydan till någon vätska så har vi i dag haft väldigt bråttom tydligen.

I morse kom det klar vätska ur juvren, mitt på dagen hittade jag dessa stelnade proppar på spenarna och för bara en timme sedan hade propparna släppt och det kommer gråvit, tjock vätska ur juvren.
Det verkar gå undan nu, väldigt varmt och skönt i solen, tro om hon fölar inom detta dygnet ?
:nailbiting:

532797_10151886384284554_466646030_n.jpg

kl

Min dam har fyllt juvert rejält nu, det är tre veckor exakt kvar till beräknad fölning, men skulle inte bli förvånad om det kom tidigare.

dsc_1486_517d6e009606ee3375ebc194.jpg

Alltså här är jag smått glad över en liten juverförändring också har din ett jättestort.
Min är på dygn 316.
Hon lär nog gå tiden ut. Vi har fortfarande ett tunt snölager kvar på åkern så det gör inte så mycket.

Vi får hålla tummarna att det blir föl inom kort! :)

Kl

Här händer det inte mycket. Börjar tro att det inte kommer något föl...
Idag blir första natten ute för säsongen, hästarna kommer att få gå i en hage precis bredvid huset så att jag lättare har koll.

Min verkar inte vilja klämma ut sin även fast värmen kommit... Tror hon tycker att det är kul att ge olika tecken på att fölning är nära för att sedan knipa.
Inatt kommer jag att ha vakat i två månader och 12 dagar.
Jag är dock bara och kollar till henne med tre timmars mellanrum än så länge(om hon beter sig annorlunda är jag uppe oftare).

Hur gör ni med hagar efter fölet kommit? Går de ensamma i några veckor eller går de med hagkompisarna igen efter någon dag?

ellans_redigerad27042013_517d7ae5ddf2b372e70eb76c.jpg

Bild från igår

Nu har jag inte vakat lika länge som dig, men mitt sto ger också massa tecken på att det är dags, men det kommer inget! Ena dagen piskar hon svansen och rullar, andra aparkar hon mot magen och igårkväll flemade hon. Taskiga ston vi har :argh:

Kl
Grattis alla till era söta föl! Vill ha min nuuuu...

Jadu, dessa ston. Det känns som om de vill att man ska ligga sömnlös om nätterna och vara zombies på dagarna...
Allt du beskriver att ditt sto gör, så har min gjort i två månader. Även om hon ,vissa dagar, beter sig helt normalt. Flema har min däremot inte gjort på någon vecka.

Nu i efterhand så ångrar jag mig lite att jag har dem ute på natten då hon visade mycket obehag när de skulle nattfodras. Imorgon kommer jag sätta upp en hage så hon kan gå in i boxen och äta om nätterna istället!

Usch för att vaka och usch för att dem visar massa tecken utan att föla! :(

Jag tycker inte piska med svansen är ett tecken på fölning. Det är bara ett tecken på att det är obehagligt med magen.
Jag går nästan enbart på juver/mjölk.

Jag hade för mig att Z var mkt tidigare än Molinna, men då skiljer det ju egentligen bara en vecka! Molinna har dock inget juver alls ännu.

Då har vi lite beetende ändring och jag har ingen is i magen längre utan fjärilar!

Vid 4-tiden i morse var juvret ännu större och vid 7-tiden så hade ja koll på henne i hagen under en timme och hon var klart besvärad!

Sparkade mot magen, skrapade i marken och hänge med huvudet hela tiden med öronen lite vikande bakåt, lite slockandes.
Hela hästen lyste "obehag"
Tillslut la hon sig ner med mkt suck o stön och rullade två-tre gånger och jag tror inte hon gjorde det för att det var "skönt" utan att kanske underlätta/"ta bort smärtan" i magen...
Klev upp med samma möda och gick sedan o invenrterade liggahallen/bäddade innan lite vatten.

Vad tror ni?

pic_517de03bddf2b373054abca0.jpg

dsc_0128_517e1cc3e087c33b3668ad9c.jpg

dsc_0092_517e1bc29606ee33273f6386.jpg

Att det dyker upp snart. Snart rä dock ett relativt begrepp, min har haft rätt ordentliga förvärkar i en vecka nu.

Juver och gula pluppar men ingen vit mjölk. Matte är otålig!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18