Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Mitt sto är nu inne på dygn 311 som dräktig.
Igår kom det ljuslila lite genomskinligt slem från slidan. Har ni varit med om detta ? (har bild) Men har inte hittat/läst ngt i mina "föl-för-rookies-böcker" om detta.

Jag ringde direkt min otroligt erfarne semin vet. Som lugnande mig med att det förmodligen var ytliga blodkärl som brustit.

kl

Dygn 332. Fortfarande inga jättejuver. Fölis sparkar som besatt, vet inte om jag vill att den ska komma ut, måste nog förstärka staket :crazy:
Väntar nu på veterinär som ska komma och klippa upp märra inför fölning!

Kl*

Alectra äter inte lika bra. Äter kraften men höet struntar hon mest i plocka några strån sen lämnar hon högen. Något man bör vara orolig över?
Jag har förstått det som att det är normalt att de matvägar lite då och då, speciellt på slutet av dräktigheten. Det varierar mellan matvägran och hetsätning.

kl

Påbärjar snart 3:e vaknatten, får väl se om den lille kommer inatt. Igår vände sig fölet rätt, så jag tycker att det är bara att komma ut nu. Vaxpropparna hon hade innan är borta, men hon har ju haft dem, så jag tycker det gills liksom. Hon har haft förvärkar i ett par dagar nu, lyfter mycket på svansen i hagen och i boxen. Annars verkar hon rätt lugn, men trött. 336 dygn idag.

Jag har förstått det som att det är normalt att de matvägar lite då och då, speciellt på slutet av dräktigheten. Det varierar mellan matvägran och hetsätning.

kl

Påbärjar snart 3:e vaknatten, får väl se om den lille kommer inatt. Igår vände sig fölet rätt, så jag tycker att det är bara att komma ut nu. Vaxpropparna hon hade innan är borta, men hon har ju haft dem, så jag tycker det gills liksom. Hon har haft förvärkar i ett par dagar nu, lyfter mycket på svansen i hagen och i boxen. Annars verkar hon rätt lugn, men trött. 336 dygn idag.

Aha okej, då är det inget man ska oroa sig så över. Äter gör hon men inte lika bra som innan.

Detta är ju mitt första föl och läste att du skrev att ditt föl har vänt sig rätt. Hur ser man det?

Kl*
För övrigt mår Alectra bra men har idag varit trött, legat ner och slagit med svansen, reste sig upp och gick snett, som typ öppna. Men inget tecken på föl. Var ute och gick med henne en sväng, inget hon tyckte va kul, stannade och visade att hon ville hem.
Sörjer lite då jag sålde min andra häst som åkte till sitt nya hem i måndags. Det var hennes kompis! Nu går hon med mammas shettisar som hon tycker är äckliga och är väldigt grinig på dem:p Men snart har hon ju fullt upp med fölet.

KL

Ikväll fölade Havanna ett stort fint hingstföl. Det gick inte riktigt som planerat då hon fölade utan tecken ute i hagen när jag var på jobbet. När sambon kollade dom hade hon redan fölat och han var uppe och gick. Är väldigt glad och tacksam att allt gick så bra! Han har bajsat och druckit massor, hoppat runt i boxen och busat.

Han ska heta Nostradamus :)

27155_10151618966062112_1707608848_n.jpg

538008_10151618785872112_497475501_n.jpg

Men så söt..
Jätte grattis.Skönt att allt gick bra.

Här har vi 16 dagar kvar på Wm-ponnyn och + 40 på den andra som kniper.
Inga tecken på föl annu.Men dom dyker nog upp när man minst anar det
Helt utan tecken på att något är på G.

Nä guuud så söt :D!! Nu vill jag åxå ha mitt föl nån gång! Det är bara det att jag inte vet vilket dygn hon egentligen är inne på :crazy: . Hon var liksom oplanerat betäckt innan jag köpte henne i höstas och veterinären trodde då att hon skulle föla i början på maj?
Men jag vet inte riktigt om hon kan hålla sig så länge till.
Ganska stort ljuver (vad man nu ska jämföra med?) Betydligt slappare snippa samt lite svälld.

Humöret går lite upp och ner mot shettisen men oftast vill hon ha henne NÄRA. Hon har tom stängt in henne i stallet en dag så hon inte fick gå ifrån henne. Står väldigt mkt och vilar på ett ben baktill numer tycker jag. Växlar ben, står snett. Lyfter svans mm. Inga vaxproppar dock. Lite mer kelen och äter dåligt sedan i förrgår.
Småäter liksom.

KL

Grattis till er alla som har fått era föl, inte alls fölsjuk ;)

Nu är mitt sto på 310d, hon ser inte alls dräktig ut från sidan, men jädrar i mig fram/bakifrån, då ser det ut som att hon har en tunna lagd på sidan :o fick en fin film på sprattel mage för en kväll sedan, då hade fölis kvälls gympa. Fattar mig inte på att lägga ut bilder eller filmer här på buke, men på fb gick det lätt :p

Hade vet ute för vacc när T var på 300d, frågade då vet när hon skulle klippas upp..svar från vet: När det börjar närma sig :meh:

Hur i hela friden skall man veta när det är en eller två dagar kvar? Förra fölet gick hon 344d och fick hingst föl,(fodervärdens föl) har pratat med förra ägaren om tidigare fölningar, men hon kommer inte ihåg hur länge hon gick med dom, så där finns ingen hjälp att få :crazy:

Tror ni det räcker med att klippa upp när hon släpper bäckenbanden? Har fått bra info från fodervärden om hur T var då när hon tog föl på T, så får nog gå på vad hon har berättat.

Grattis! Gud så fin!

kl
Detta är ju mitt första föl och läste att du skrev att ditt föl har vänt sig rätt. Hur ser man det?

Magen vände sig ut och in typ, häststackarn blev bredare än vad hon är lång och sen tillbaka igen. Stallägaren tippade på att det skulle ta en timme eller två innan fölet var ute från att magen gjorde kullerbytta, men hon hade feeeeel. :wtf:
Har fölvakat i 3 dagar nu och ögonen går i kors.

KL

Hade vet ute för vacc när T var på 300d, frågade då vet när hon skulle klippas upp..svar från vet: När det börjar närma sig :meh:

Hur i hela friden skall man veta när det är en eller två dagar kvar? Förra fölet gick hon 344d och fick hingst föl,(fodervärdens föl) har pratat med förra ägaren om tidigare fölningar, men hon kommer inte ihåg hur länge hon gick med dom, så där finns ingen hjälp att få :crazy:

Tror ni det räcker med att klippa upp när hon släpper bäckenbanden? Har fått bra info från fodervärden om hur T var då när hon tog föl på T, så får nog gå på vad hon har berättat.

Jag har alltid blivit rådd av både veterinär och seminstationer att klippa upp ca 3 veckor före beräknad termin. Har gjort det båda gångerna mitt sto fått föl, nu senast klipptes hon i slutet på mars, fick föl den 8e april. Ingen större 'sak' att få dem uppklippta och har inte märkt något på stoet efteråt heller.

*kl*

Poison-Heart: Grattis till lill-killen! :D

Här regnade det en del igår, men Tanten var bekymmerslös ändå, här på 270 d.

2wf4phy.jpg

Kan det inte vara Midsommar-helgen NU!, Vill ha fölis! :D

Tack för alla grattis :) och med detta lämnar jag tråden och går över till föl 2013 :)
Lycka till alla som fortfarande väntar! Jag går nog in och kollar en del :-)

Åhh, en till som jag som ska få sen bebis..
Vi är dock bara på 242 dygn idag om jag minns rätt ;)

Ska komma lagom till min födelsedag och jag önskar mig ett gult sto med blääääääs :o

Hej :)
Jag hoppar in i tråden jag med.
Har 2 Islandahästar som skall ha fö
Är jätte spänd över vad som kommer ut, speciellt på hon som ska ha i maj... Tänk, de e bara 9 dagar kvar till bf :)
Den första är beräknad nu 4:e maj och hon andra runt 28 juli :)är

Svarar mig själv.
Det har gått några dagar igen och i natt var första natten som jag ständigt vaknade och kikade i monitorn. Hon låg ner länge, men verkade inte kunna lägga sig på sidan och hon hade ett fasligt sjå att ta sig upp igen. Stackarn.

Vet inte, men tycker att juvren börjar svälla lite framför på magen också, fortfarande ingen vätska av något slag från spenarna.

Juver för en vecka sedan:
20130418_193324.jpg

Lördag:
20130420_201742.jpg

I går kväll:
13+-+1

13+-+1

Har vi räknat rätt så skall hennes bf vara den 30e april.
13+-+1

och just det, har lyckats fånga föl-work-out i hennes mage ett par gånger. Det verkar vara vääldigt trångt och bökigt där inne nu.

...... vad tror ni ? fölar hon inom en vecka ? :D

Magen vände sig ut och in typ, häststackarn blev bredare än vad hon är lång och sen tillbaka igen. Stallägaren tippade på att det skulle ta en timme eller två innan fölet var ute från att magen gjorde kullerbytta, men hon hade feeeeel. :wtf:
Har fölvakat i 3 dagar nu och ögonen går i kors.

Aha okej. Nä för Alectra har blivit väldigt "bukig" än vad hon var för 3 dagar sedan. Så tänkte mest att det kunde vara därför, att fölet ligger rätt så att säga.

Kl*
Bäckenbanden har blivit slappa och jag tyckte att jag såg små vaxproppar. Dock osäker. Juvret är dock inte fyllt knappt alls. Genomskinlig "mjölk" kommer det.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar