Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

KL:
Igår kl 11 på förmiddagen fölade Tulla ute i hagen! Ett stort hingstföl blev det!
Fölningen gick bra och fölet var till en början piggt och letade i 1,5 timme efter juvret. Då det plötsligt förlorade all sin energi och damp i marken. Vi mjölkade ur och nappade fölet, med lite energipåfyllning lyckades han hitta rätt själv!
Dock mår Tulla inge vidare idag, 40,1 i temp och vi har inte hittat orsak till det ännu. Moderkakan såg fin ut, hon har kissat, bajsat, hon äter och dricker..

Hoppas stoet repar sig snabbt! Grattis till fölet!

kl

Nu blir det vaka av här, Roxanne hade små miniproppar igår kväll och idag har hon en liten en på ena spenen. Den andra har nog lossnat. Väldigt geléig över rumpan och svansen står rakt ut mest hela tiden på henne. Väldigt trött och besvärad över hela situationen. Hoppas det blir en fölis inatt!
Sambon är sådär nöjd över att inte få sova hemma, men han är nog lite nyfiken på fölis han med :p
Dygn 334 idag.

KL:
Igår kl 11 på förmiddagen fölade Tulla ute i hagen! Ett stort hingstföl blev det!
Fölningen gick bra och fölet var till en början piggt och letade i 1,5 timme efter juvret. Då det plötsligt förlorade all sin energi och damp i marken. Vi mjölkade ur och nappade fölet, med lite energipåfyllning lyckades han hitta rätt själv!
Dock mår Tulla inge vidare idag, 40,1 i temp och vi har inte hittat orsak till det ännu. Moderkakan såg fin ut, hon har kissat, bajsat, hon äter och dricker..

Den märren skulle nog behövas kollas upp rektalt av veterinär. Det räcker med en enda rispa för att få en jätteinfektion.
Och är ni 100 procent säkra på att hela efterbörden kom ut?
Något är fel då hon inte ska ha temp i anslutning till fölning.

Vidare så kan i alla fall inte jag rekommendera att man låter en nyfödd unge leta febrilt efter mat i så lång tid, för att sedan låta den rasa ihop och SEN nappa.
Den lilla reserven den hade vid födseln brändes ut helt..Vilket inte är bra.

Så i ert läge så skulle nog koll av sto och foalcheck ligga på prioritetringslistan, allra högst upp.

Ber om ursäkt om jag låter tuff nu, men ibland så måste man kanske få säga till om saker verkar helt galet..så ta inte illa upp.

AM

Jag håller helt med Naffa.

Stoet måste kollas omedelbart och vill man ge sitt föl en så bra start som möjligt så nappar man den intensivt ända tills den antingen har hittat juvret eller tills den har fått i sig den råmjölk den behöver. Därefter kan man låta fölet leta lite längre stunder innan man ger mer mjölk.

Foal check på fölungen är att rekommendera.

Stoet är kollat av veterinär, (kallade ut honom direkt när stoet fick feber) inget hittades så på veterinärens inrådan så valde vi att avvakta. Stoet mår mycket bättre nu och så vad det än var/är så verkar det gå åt rätt håll.
Foalcheck tycker inte jag verkar aktuellt då han fick i sig ordentligt med mjölk inom 2 timmar efter fölningen? Det kändes inte aktuellt med nappning då han var på rätt ställe och letade och var pigg, att gå emellan då kändes fel eftersom vi i det läget inte alls visste hur stoet skulle reagera på att ev handmjölkas. Men nu i efterhand så vet vi ju att vi borde handlat tidigare. Men just då kändes det fel att avbryta något som såg ut att vara på rätt väg.

Det är fullt möjligt att den har fått i sig så mycket råmjölk den behöver inom sex timmar, däremot inte inom två timmar eftersom den knappast lyckas med det på en halvtimme.
Den största anledningen till att du borde ta en foal check är dock att fölet har inlett med att tömma alla sina reserver. Det gör fölet nedsatt och det i sig kan göra att den gör av med de antikroppar den har fått i sig. Då kan man behöva fylla på med plasma.

Lägger på att eftersom stoet står med feber så kan man ju fråga sig vad hon hade i råmjölken och nu i mjölken...

AM

Febern gick av någon anledning snabbt ner och ligger nu stabilt på 38.

via: Fölet gör väl inte av med antikroppar för att den var trött innan den fick i sig dem? Energin kanske, men antikropparna försvinner väl inte för det.. Eftersom den gick upp så fort efter att ha fått energipåfyllning och diat så pass mkt som den gjorde när han väl kom på hur man gjorde (och stoet hade rikligt med mjölk), så tror inte jag att det är någon risk att fölet inte har fått i sig det han ska. Hade det gått längre tid och om han inte hade diat så pass mkt som han gjorde när han väl hade satt igång så hade jag resonerat annorlunda.

Tack för alla grattis!

Om fölet är nedsatt gör det av med antikroppar. Det gör att ett föl som ligger bra till på en foal check, någon dag senare kan ha betydligt sämre värden.

Nu börjardet hända saker här hemma!
Platina har 11 dygn kvar (10 Imorgon) fick även bebis sparkarna på FILM!!
Platina på dygn 319

dsc_0065_51757c14e087c346e6674e9a.jpg

dsc_0220_51757df89606ee7c5434fbbe.jpg

Tror även att hon hade förvärkar idag, piskade med svansen och gick i sakta lunk i hagen vilket hon inte gjort tidigare!

Kram M

Kul att det börja hända grejor för flera här inne :D

*kl*

För våran del är det mest jäsning som står på agendan för tanten. Här har ni en bild på henne igår,då på 268 d. ;)

Nu går hon som vanligt på hoven igen och svullnaden har lagt sig,skönt att det bara var en hovböld.

2hd1liq.jpg

via: Fölet gör väl inte av med antikroppar för att den var trött innan den fick i sig dem? Energin kanske, men antikropparna försvinner väl inte för det..

Ska förklara lite närmare :)

En fölunge har som en extra reserv då den föds. I energi.
Den reserven är i många fall "falsk marknadsföring"

Man luras att ungen är hur frisk som helst. Den brallar och bockar osv.
Just den reserven bränns fort och sen startar problemen.
Ungen har ju som bekant noll antikroppar från start.
Vilket betyder, då den inte föds i steril miljö, att hela omgivningen är en fara.

Tiden mellan noll antikroppar och fullt godkänd varierar. Men bör ske inom några timmar.

Den perioden är väldigt känslig och här har alla bakterier och annat fritt inlopp i fölet.
Reserven ska den ha för att komma upp snabbt och dia.
För att få i sig antikroppar...fortast möjligt.

Det hela handlar om en tävling om vem som hinner först.
Bakterier och annat kontra antikroppar.

Det händer, ganska ofta, att ungen får en skaplig start och har diat.
Inte alls ovanligt att infektionen ligger steget före. Och antikropparna försvinner i det blå.

Fölungar som är nyfödda skall inte stressas, inte utsättas för onödig belastning, inte skrämmas osv osv..
Men visst händer allt det där ändå.
Men som uppfödare så försöker man mjukstarta så gott det går.

Det var därför jag reagerade på att ni stått och tittat i en och en halv timme på att ungen skulle dia.

Vi hör till den kategorin som nappar ungarna fram tills dom står stadigt och diar själva..
Då vet vi ungefär vilken råmjölk och mängd den fått i sig på hur lång tid.

Foalcheck tycker inte jag verkar aktuellt då han fick i sig ordentligt med mjölk inom 2 timmar efter fölningen?

Absolut ingen människa kan säga att "ungen har fått i sig så det räcker"

För svaret finns enbart i foalchecken..
Eller når ungen sjuknar in om man har otur.

AM

KL

165491_4741173493572_1768128462_n.jpg

Óskadís börjar bli stoooor, hon är rätt liten och nätt i "normala" fall, och fölet är en riktig karatehäst :D
Dock verkar det vara rätt blygt, såfort man ska fram och känna så slutar det. En dag hade jag tur och fick värsta sparkarna i handen medans hela magen gungade på henne. Hur häftigt som helst!

Hon har börjat sätta mjölk, men det lär vara minst en månad kvar. Jag som vill ha bebis nu..

Hur gör ni förresten med ombetäckning? Tanken är att hon ska till hingsten igen i år, när är lämpligast att skicka dit henne igen?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar