A
Anders
Det resonemanget leder in på skolans värld som i mycket stor utsträckning domineras av kvinnor. En direkt följd blir då att flickor gynnas i skolan och det är något man faktiskt också kan mäta, givet samma kunskaper får en pojke i genomsnitt sämre betyg än en flicka. Den allmänna (politiskt färgade) förklaringen brukar vara skadliga mansroller, att pojkar fostras i att inte läsa läxor o.s.v. men allt talar för att det sker en systematisk nedvärdering av pojkar i skolan och ditt resonemang skulle i så fall kunna ge en del av svaret på varför: kvinnor inom skolan har en negativ bias gentemot pojkar som ses som mindre värda.Mja det sägs att kvinnor oftare ville ha flickor, men män oftare ville ha pojke. Dock är det ju kvinnan som i större omfattning tar hand om barnet än idag.
Forskarna såg att föräldrar med två pojkar oftare skaffade ett tredje barn än familjer med två flickor tydligen.
Kommentarerna under den här artikeln är riktigt hemska egentligen.
Tydligen ville kvinnor ha flickor för att klä dem i rosa klänningar, gå på spa och pyssla. Fenomenet har varit sedan 80-talet (samtidigt som de rosa volangklänningarna kom?). Och inte ha pojkar för att de är så ouppfostrade och kanske inte klarar sig lika väl i samhället.
https://petramanstrom.se/jag-var-besviken-over-att-vanta-en-pojke/
Det blir ju nästan självuppfyllande? (om jag inte tror det går att prata med eller uppfostra en pojke, varför försöka, eller lära honom läsa. Och statistiskt i USA pratar man tex mindre med pojkbebisar.)
Eller jag skulle säga att pojkar räknas som mer värda, på många vis men absolut och definitivt inte lika söta och söt är mycket bra att vara.
Det gör att man föredrar att åtgärda problem på flickor. Dvs det är lättare att problematisera flickors tillvaro och beteenden än pojkars just nu och att göra insatser där. Åtgärda flickan.
Betygen som jag nämnde är den sannolikt viktigaste faktorn att komma tillrätta med och vägen att gå är att utforma ett betygssystem som enbart och objektivt mäter kunskaper och inte grundar sig på saker som kön och annat. Det vi ser idag är en utveckling rakt motsatt, där betyg uttryckligen inte längre skall ges utifrån kunskaper och det är helt förödande både på kort sikt men i synnerhet om man ser framåt i tiden vad det kommer att få för konsekvenser för vårt samhälle. Jag kan säga att jag är allvarligt oroad för följderna.