Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med skillnaden att islamisterna är inte ens i närheten av att få någon makt i Sverige vilket SD har och är. Vilket är det största hotet mot vårt land (retorisk fråga)?
Det är ju lite så liksom. Om KPMLR, NMR eller AFS fick stort inflytande skulle det vara värre än om SD fick det, men det är ju inte det som är en aktuell fråga denna höst i alla fall.

Därför att de flesta partier tittar på SD och ser hur dom ökar i mätningarna medans dom själva minskar eller står å stampar på samma nivå. Å då försöker man sig på SD taktik genom att göra rasistiska utspel eller skrämma väljarna med olika lögner. Men det går ju väljarna inte på enligt mätningarna. Men varför kan dom istället inte ägna sig åt sin egen politik istället för att sätta SD i fokus varenda dag? Men det är ju såklart tacksamt för SD att ständigt vara i fokus. Ska bli högintressant att följa kommande vecka 👌
Jag syftade på hur okunniga och lättlurade väljarna är.

Min utbrända hjärna kommer verkligen inte ihåg när du hänvisat till någon vänsterpublikation men jag är som sagt lika skeptisk till dem.

Jag fattar inte hur du kan tycka att ett hot mot demokratin i form av SD är "the lesser evil". Givetvis får du tycka det men jag kan bara inte förstå.

Det var i min exemplifiering av att det inte finns något hinder för att man kan läsa Aron Flam OCH ETC samtidigt. Fel av mig, det var ingen länk från ETC. Skyller på min utbrända hjärna med.

Och jag fattar inte hur den andra sidan kan tycka sitt. Det är ju därför vi har olika partier att välja på. För att människor resonerar olika.

Det var i min exemplifiering av att det inte finns något hinder för att man kan läsa Aron Flam OCH ETC samtidigt. Fel av mig, det var ingen länk från ETC. Skyller på min utbrända hjärna med.

Och jag fattar inte hur den andra sidan kan tycka sitt. Det är ju därför vi har olika partier att välja på. För att människor resonerar olika.

Men grejen är att jag fattar varför folk tex röstar på M (baserat på deras ideologi, inte pga deras nuvarande populistflört) även om jag själv inte står till höger. Men att rösta på SD är som sagt helt obegripligt, baserat på deras ideologi och deras övriga dumheter med bla järnrör och Förintelseförnekande. Även om det sistnämnda inte är på pränt i deras partiprogram är det för många inom partiet som luftar den typen av åsikter för att det ska vara ok.

Du menat outsorcingen som borgarna bestämde och som sossarna sedan ärvde problemen med. Ja den historian minns jag väl. Skulle gissa att det var då borgarna verkligen lärde sig att man kan smutskasta andra för sina egna misstag.
Tänk så olika det går att tolka.. outsourcing bestämde "borgarna". Att det senare gick åt fanders berodde väl på ändå på annat än outsourcing?

Sen jag också tycka att man gick väl hårt åt regeringen . Jag tror att media i dagsläget inte gör mycket för en nyanserad bild heller utan piskar upp stämningen

Sossarna har väl ändå själva smutskastat rejält när deras beslut inte fått önskat utfall? Högerspöke går inte att skylla på i allt.

Men grejen är att jag fattar varför folk tex röstar på M (baserat på deras ideologi, inte pga deras nuvarande populistflört) även om jag själv inte står till höger. Men att rösta på SD är som sagt helt obegripligt, baserat på deras ideologi och deras övriga dumheter med bla järnrör och Förintelseförnekande. Även om det sistnämnda inte är på pränt i deras partiprogram är det för många inom partiet som luftar den typen av åsikter för att det ska vara ok.

Jag visste inte att vi diskuterade att rösta på SD? Jag diskuterar i vart fall inte det. Jag diskuterar att rösta L, M eller KD för att man vill ha ett borgerligt styre men att man på köpet får förhålla sig till SD.

Senast ändrad:
Då fattar jag verkligen ingenting.

Islamism bekämpas av polisen och säkerhetspolisen. Finns mig veterligen inte en enda politiker på högre nivå som hyser några varmare känslor för terror organisationer.

Tror du får precisera närmare om jag ska ta dig på allvar. Tror du trollar.
Nej, jag har inte hört något parti ens andas att normalisera islamism.

Däremot hör jag varje dag 3 partier som gör allt vad de kan för att normalisera och relativisera rasism och främlingsfientlighet. Det är ju deras chans att nå makten, men jag hade naivt trott att orden som uttalats tidigare hade något som helst värde även i deras värld.

Sen är mycket av den allra värsta och mesta skiten man får med SD inte något som dessa partier relativiserar i debatten, men acceptera och förhålla sig till den bruna smörjan måste de göra för att få tillgång till stödet.

Däremot har det ju visat sig att vissa konfessionella friskolor har drivits av vad jag skulle klassa som nästan islamister med stöd från bl.a Saudiarabien. Om vi nu måste ha friskolor ska de övervakas extremt noga av Skolverket att de följer inte bara skolplanen utan också mjukare värden som jämställdhet osv. Och det här gäller för alla friskolor kristna som muslimska och även skolor som den engelska internationella skolan som mätte flickors kjolar med linjal. De ska också kunna stängas ner betydligt snabbare än vad som sker idag. Och sedan noga följas upp så inte samma ledning kan starta en ny skola efter byte av namn och några nya målvakter.

Föga förvånande har dessutom accepterandet och normaliserandet av SD resulterat i att stödet för dem ökar. Till alla er som tjatat i alla år om att man ska prata med alla på lika villkor. Hela sanningen om det får vi väl se framöver, men det verkar ha funkat minst lika bra att isolera galenskapen som att normalisera den.

Jag syftade på hur okunniga och lättlurade väljarna är.
På vilket sätt är väljarna okunniga? Du är väl medveten om att det är läkare, advokater, räddningstjänst personer, idrottslärare, industriarbetare, chaufförer, förskolelärare, lantbrukare,ja i alla yrkes kategorier som röstar på SD. Dessa personer kan väl inte vara okunniga som driver landet framåt för att just du ska ha tillgång till välfärden i vårt land. Om dessa 20% av väljarna skulle lämna landet skulle ju landet kollapsa.

Jag visste inte att vi diskuterade att rösta på SD? Jag diskuterar i vart fall inte det. Jag diskuterar att rösta L, M eller KD för att man vill ha ett borgerligt styre men att man på köpet får förhålla sig till SD.

Och i dagens läge är det också obegripligt för mig. Mitt samvete tillåter inte att jag ens är i närheten av att bidra till att de bruna får någon makt. Där går min linje i sanden.

Vi såg hur det gick i Tyskland för snart 90 år sedan.

Och i dagens läge är det också obegripligt för mig. Mitt samvete tillåter inte att jag ens är i närheten av att bidra till att de bruna får någon makt. Där går min linje i sanden.

Vi såg hur det gick i Tyskland för snart 90 år sedan.

Ja, det är mitt dilemma. Tro mig. Men vi hade en flyktingkris här för inte alltför längesedan och den berodde i mina ögon mer på islamism än på brunt styre i de länder de flydde från. Jag vill inte ge de krafterna något som helst heller. Inte en millimeter av normalisering åt deras håll heller. Om vi ska jämföra de två. Vi behöver inte tugga mer om det, men jag ser den sidan som lika illa som du ser den andra. Lösningen på problemet har ingen av oss antar jag.

På vilket sätt är väljarna okunniga? Du är väl medveten om att det är läkare, advokater, räddningstjänst personer, idrottslärare, industriarbetare, chaufförer, förskolelärare, lantbrukare,ja i alla yrkes kategorier som röstar på SD. Dessa personer kan väl inte vara okunniga som driver landet framåt för att just du ska ha tillgång till välfärden i vårt land. Om dessa 20% av väljarna skulle lämna landet skulle ju landet kollapsa.
Bara för att man har en högre utbildning, är det inte säkert att man är kunnig eller svårlurad.

Jag blir helt vansinnig. Alliansen vill införa tillfälligt 'högkostnadsskydd' vad gäller elpriserna. Hur ska då detta finansieras? Att man halverar biståndsbudgeten och tar från klimatbudgeten. Jovisst är det ett perfekt förslag när alla vet att en stor del av krisen idag är pga Sveriges beroende av fossila bränslen. Och för att kunna rädda vad som räddas inför den klimatkris vi (redan till viss del) står inför så är stöd och bistånd till fattigare länder så att de också har resurser att utveckla alternativa energikällor extra viktigt.

(sorry att jag inte kan länka till artikeln eftersom den är låst)

Slopa tillfälligt jobbskatteavdraget. Inför extra skatter på de miljarder i vinst som energibolagen kammar hem. Men ta inte pengar från de två viktigaste, långsiktiga satsningar Sverige är beroende av. Skatta alla internetföretag som Google mfl som har sina serverhallar i Sverige och slukar energi och samtidigt är sponsrade av staten. Eftersom de ändå gav noll och intet i skatteintäkter och jobb (ja någon vaktmästare och tekniker eller två) eftersom de hellre flyger in konsulter så de kan undgå svensk arbetslagstiftning, så är de helt onödiga. Eller, ja de kan stanna om de betalar duktigt.

Sverige för svenskar (särskilt rika sådana) verkar parollen vara. Och sedan ignorerar man konsekvenserna helt. Ska det behöva börja brinna i Sverige som det gör i andra delar av världen, skördarna torkar bort och behöva införas vattenransonering alternerande med översvämningar, innan man fattar vad som håller på att hända? Då kan vi odla vindruvor i Norrland som Elisabeth Högberg så glatt förkunnade. Men inte så mycket annat i södra delen av Sverige.

Jmf med de kommande kostnaderna för klimatförändringar så är budgeten för brottsbekämpning och gängvåldet en droppe i havet. För att vara brutalt ärlig, några hundra människors våldsamma död är ingenting mot hur många som kommer, och redan gör det, dör pga klimatförändringar. Hur många liv som kommer att gå till spillo.

Ja, det är mitt dilemma. Tro mig. Men vi hade en flyktingkris här för inte alltför längesedan och den berodde i mina ögon mer på islamism än på brunt styre i de länder de flydde från. Jag vill inte ge de krafterna något som helst heller. Inte en millimeter av normalisering åt deras håll heller. Om vi ska jämföra de två. Vi behöver inte tugga mer om det, men jag ser den sidan som lika illa som du ser den andra. Lösningen på problemet har ingen av oss antar jag.

Eh, de som flydde 2015 om det är den gruppen du menar så flydde de från islamisterna. Så att kalla dem islamister är underlig tankevurpa. Däremot de bruna har grott här hemma pga hat och förakt för de som inte tillhör samma etniska grupper, har en annan religion och kultur. De har liksom inte flytt från högerextremistiska länder och importerat sin extremism till Sverige.

Jag lyssnade på försvarsdebatten idag i P1. Det var en lisa för själen jämfört med den kaotiska partiledardebatten igår.

Alla lät de andra tala till punkt. Ingen hade tillmälen till sina motståndare.

Ingen hade falukorvar som skulle avfyras.

Bättre representanter för varenda parti som var där (och annat sammanhang så klart).

Jag blir helt vansinnig. Alliansen vill införa tillfälligt 'högkostnadsskydd' vad gäller elpriserna. Hur ska då detta finansieras? Att man halverar biståndsbudgeten och tar från klimatbudgeten. Jovisst är det ett perfekt förslag när alla vet att en stor del av krisen idag är pga Sveriges beroende av fossila bränslen. Och för att kunna rädda vad som räddas inför den klimatkris vi (redan till viss del) står inför så är stöd och bistånd till fattigare länder så att de också har resurser att utveckla alternativa energikällor extra viktigt.

(sorry att jag inte kan länka till artikeln eftersom den är låst)

Slopa tillfälligt jobbskatteavdraget. Inför extra skatter på de miljarder i vinst som energibolagen kammar hem. Men ta inte pengar från de två viktigaste, långsiktiga satsningar Sverige är beroende av. Skatta alla internetföretag som Google mfl som har sina serverhallar i Sverige och slukar energi och samtidigt är sponsrade av staten. Eftersom de ändå gav noll och intet i skatteintäkter och jobb (ja någon vaktmästare och tekniker eller två) eftersom de hellre flyger in konsulter så de kan undgå svensk arbetslagstiftning, så är de helt onödiga. Eller, ja de kan stanna om de betalar duktigt.

Sverige för svenskar (särskilt rika sådana) verkar parollen vara. Och sedan ignorerar man konsekvenserna helt. Ska det behöva börja brinna i Sverige som det gör i andra delar av världen, skördarna torkar bort och behöva införas vattenransonering alternerande med översvämningar, innan man fattar vad som håller på att hända? Då kan vi odla vindruvor i Norrland som Elisabeth Högberg så glatt förkunnade. Men inte så mycket annat i södra delen av Sverige.

Jmf med de kommande kostnaderna för klimatförändringar så är budgeten för brottsbekämpning och gängvåldet en droppe i havet. För att vara brutalt ärlig, några hundra människors våldsamma död är ingenting mot hur många som kommer, och redan gör det, dör pga klimatförändringar. Hur många liv som kommer att gå till spillo.
Alliansen finns inte längre

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 059
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar