Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har efter idogt tjatande nu äntligen fått min mamma att rösta!!! Tyvärr inte genom ett fingeravtryck med efterlämnande svart pekfinger - som man gör i Kenya :D Det är en röst, men varje röst hjälper just nu. Själv ska jag förtidsrösta nästa vecka så om jag blir nedmejad av en bil eller trillar över en trottoarkant och slår i huvudet så har jag iaf fått in min röst.

Jag har så ont i magen över det Sverige vi har idag. Den enda, extremt klena trösten jag hade tidigare, var att paradoxalt nog SD skulle motsätta sig vissa av M beslut att dra ner på socialförsäkringen och vård, skola, omsorg till fördel för de rikaste är nu borta. De är så maktkåta att de villigt kommer att svika sina egna väljare. Många som är förlorarna i dagens Sverige har svalt SD argument att minskad invandring, integration, gör att de kommer få det bättre ekonomiskt och större trygghet. Vilket är totalt bs. Med ökat utanförskap och fattigdom kommer ökad brottslighet. Det är inte direkt en obevisad tes.

Jag har efter idogt tjatande nu äntligen fått min mamma att rösta!!! Tyvärr inte genom ett fingeravtryck med efterlämnande svart pekfinger - som man gör i Kenya :D Det är en röst, men varje röst hjälper just nu. Själv ska jag förtidsrösta nästa vecka så om jag blir nedmejad av en bil eller trillar över en trottoarkant och slår i huvudet så har jag iaf fått in min röst.

Jag har så ont i magen över det Sverige vi har idag. Den enda, extremt klena trösten jag hade tidigare, var att paradoxalt nog SD skulle motsätta sig vissa av M beslut att dra ner på socialförsäkringen och vård, skola, omsorg till fördel för de rikaste är nu borta. De är så maktkåta att de villigt kommer att svika sina egna väljare. Många som är förlorarna i dagens Sverige har svalt SD argument att minskad invandring, integration, gör att de kommer få det bättre ekonomiskt och större trygghet. Vilket är totalt bs. Med ökat utanförskap och fattigdom kommer ökad brottslighet. Det är inte direkt en obevisad tes.
Alltså den här valrörelsen gör mig livrädd. Hur kan Sverige ha kommit till denna galenskap där allt är ren populism och man kastar ut all kunskap?

Intressant ändå hur olika man kan uppfatta saker! För mig är Magdalena Andersson nog den partiledare jag uppfattar som mest karismatisk, både av de nuvarande partiledarna överlag och jämfört med alla sossar jag kan minnas under min livstid. Hon har verkligen statsministeraura, på ett positivt sätt. Och då är jag inte ens socialdemokrat i övrigt.

Däremot Busch och Åkesson uppfattar jag som sjukt obehagliga, falska och slemmiga. Fast där är det antagligen deras politik som färgar mina åsikter..
Instämmer helt med din åsikt!

Nu är rösten avlagd.
Och det känns lite bättre i hjärtat.
Skänkt min farfar som jag aldrig har träffat en tanke.
Glöm inte bort att alla vi som inte är politiskt aktiva också kan göra skillnad. Gör något för någon. För att du kan.
A33A34E5-5705-4B55-8070-4DBF7AA40913.webp

Vet att det var längesedan det avhandlades i tråden men detta är vad jag menar med att jag är mer rädd för rödgröna sidans acceptans av islamism än den borgerliga sidans acceptans av SD som stödparti. Jag tror helt enkelt att det är ett större hot mot vårt land, även om jag inte gillar SD heller.

https://bulletin.nu/analys-socialde...pcW2xS1vPifupv-C3wtNJpzafV016ZF7oDViVFnpjn0C8

Jag delar verkligen inte din åsikt där. De rödgröna accepterar verkligen inte islamism, däremot har de ibland varit mer än lovligt naiva (och har även uteslutit de som inte delat partiets värdegrund).

Är du alltså mer ok med politiker som slår ner folk med järnrör och får fortsätta inom sitt parti?

Att dessutom svälja något från en högerpublikation rakt av är tämligen naivt (precis som det är att rakt av svälja något från en vänsterpublikation).

Den största faran för vårt land är om ett parti som inte vill ha demokrati kommer i en maktställning. Vi har bara ett sådant parti i riksdagen i dagsläget...

den borgerliga sidans acceptans av SD som stödparti.
Det var tanken på högersidan, ja. "Stödparti". Utnyttja deras röster som ett sätt att nå makten. Ett fenomen från högern som förekommit tidigare i historien. Tyvärr.

Men så hoppsan, så seglade de förbi i opinionen; nu när de fått hjälp i sina försök att rentvå sig och försöka få acceptans i att vara "ett parti som alla andra".

Hur ska det tjugoprocentiga "stödpartiet" nu kunna hållas ifrån att få makt över viktiga samhällsfunktioner?

Alltså den här valrörelsen gör mig livrädd. Hur kan Sverige ha kommit till denna galenskap där allt är ren populism och man kastar ut all kunskap?
Därför att de flesta partier tittar på SD och ser hur dom ökar i mätningarna medans dom själva minskar eller står å stampar på samma nivå. Å då försöker man sig på SD taktik genom att göra rasistiska utspel eller skrämma väljarna med olika lögner. Men det går ju väljarna inte på enligt mätningarna. Men varför kan dom istället inte ägna sig åt sin egen politik istället för att sätta SD i fokus varenda dag? Men det är ju såklart tacksamt för SD att ständigt vara i fokus. Ska bli högintressant att följa kommande vecka 👌

Senast ändrad:
Landets invånare diskuterar febrilt bästa sätten att spara el; solceller på taket, tvätta på natten, låta bli att tumla? Regeringen kämpar för att hitta sätt att ge stöd åt befolkningens hushåll och företag, med högkostnadsskydd och EU-beslut om prissättning på el. Länder i Europa tar beslut om att släcka officiella belysningar, spara på simhallar osv. En energikris sprider sig som en löpeld över Europa, då Putin använder allt han kan som ett vapen, för att försöka minska vår solidaritet med Ukraina.

Moderaterna går nu fram med en satsning på en miljard kronor på utomhusbelysning.

9365e410-5b2a-49f0-8952-9429adedf544

Så fullständigt privilegierat, tondövt, ansvarslöst.

Senast ändrad:
Jag delar verkligen inte din åsikt där. De rödgröna accepterar verkligen inte islamism, däremot har de ibland varit mer än lovligt naiva (och har även uteslutit de som inte delat partiets värdegrund).

Är du alltså mer ok med politiker som slår ner folk med järnrör och får fortsätta inom sitt parti?

Att dessutom svälja något från en högerpublikation rakt av är tämligen naivt (precis som det är att rakt av svälja något från en vänsterpublikation).

Den största faran för vårt land är om ett parti som inte vill ha demokrati kommer i en maktställning. Vi har bara ett sådant parti i riksdagen i dagsläget...

Som jag tidigare i tråden talat om så läser jag både höger- och vänsterpublikationer. Men det är bara när jag refererar till högerpublikationer som det tar eld i brasan. Intressant.

Nej, för min del skulle SD gärna inte behöva finnas. Men nu gör dom det, och det får man förhålla sig till. Jag personligen är mer orolig för det som nämndes i den länken ovan, precis som andra väljer sida i att stötta rödgröna för att de är mer rädda för SD. Hur vi än gör och vad vi än tycker så finns inte alternativet utan nåt av dem.

Hur ska det tjugoprocentiga "stödpartiet" nu kunna hållas ifrån att få makt över viktiga samhällsfunktioner?

Jag sätter mitt hopp till att de straffar ut sig själva genom att bevisa att de är tomma tunnor som skramlar mkt, när det kommer till att behöva ta ansvar för allt som är lätt att påstå när man aldrig behöver stå till svars. Bevisligen har de vuxit väldigt mkt av att bli ignorerade så den strategin har ju inte direkt varit gynnsam om man vill trycka ner dem.

Som jag tidigare i tråden talat om så läser jag både höger- och vänsterpublikationer. Men det är bara när jag refererar till högerpublikationer som det tar eld i brasan. Intressant.

Nej, för min del skulle SD gärna inte behöva finnas. Men nu gör dom det, och det får man förhålla sig till. Jag personligen är mer orolig för det som nämndes i den länken ovan, precis som andra väljer sida i att stötta rödgröna för att de är mer rädda för SD. Hur vi än gör och vad vi än tycker så finns inte alternativet utan nåt av dem.
För mig är SD och islamism samma sak, samma ytterligheter, fast de hatar varandra. De verkar inte förstå att de spelar på samma planhalva, de gillar inte kvinnor, hbtq eller oliktänkande. SD vill ha Sverigehus som svenskar ska bo i. Islamister vill också samla ”sitt folk” osv osv osv.

För mig är SD och islamism samma sak, samma ytterligheter, fast de hatar varandra. De verkar inte förstå att de spelar på samma planhalva, de gillar inte kvinnor, hbtq eller oliktänkande. SD vill ha Sverigehus som svenskar ska bo i. Islamister vill också samla ”sitt folk” osv osv osv.

Det är mitt dilemma med. Det optimala som jag vill se finns faktiskt inte, men det är min plikt som medborgare i en demokrati att lägga min röst i valet. Så precis som alla andra, får jag ta det minst dåliga alternativet. Jag röstar på det parti som stämmer bäst överens med mina åsikter, och hoppas att deras andel av kakan blir så stor som möjligt vilket i sin tur ger en mindre del till övriga på den kanten.

Min utbrända hjärna kommer verkligen inte ihåg när du hänvisat till någon vänsterpublikation men jag är som sagt lika skeptisk till dem.

Jag fattar inte hur du kan tycka att ett hot mot demokratin i form av SD är "the lesser evil". Givetvis får du tycka det men jag kan bara inte förstå.

Med skillnaden att islamisterna är inte ens i närheten av att få någon makt i Sverige vilket SD har och är. Vilket är det största hotet mot vårt land (retorisk fråga)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 059
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar