Status
Stängd för vidare inlägg.
Våra tidigare hundar har varit så jobbiga när vi fått besök, kastat sig över folk så dom knappt kommer in, skällt och hoppat och klängt. Vi har försökt på olika sätt att bryta det men inte lyckats. Har blivit som en spänning i mig också att jag typ tycker att det är jobbigt när det kommer besök för det blir så brötigt...
Med Toke har vi tänkt ta tag i det direkt även fast han är en annan ras och inte alls verkar ha det beteendet lika mycket i sig som våra spaniels haft 😅 så nu har vi börjat uppfostra folk som kommer hit att dom inte ens får titta på honom, bara låtsas att han är luft och hälsa först en stund efter. Det ska inte vara någon stor eller lattjo grej när det kommer besök.
Men det har blivit tvärtom istället att det är Toke som behandlar människorna som luft 😂 idag kom svärfar och Toke gav honom inte ens en blick, svärfar blev verkligen behandlad som att han inte fanns 😅 Toke satt bara vid mig och titta på mig och frågade om vi skulle hitta på något kul 😁 hoppas det fortsätter på samma sätt! Är ju dock folket som i vissa fall är svårast att uppfostra...
Gud vad bra! Vi var lite sena med att greppa läget, men nu har vi koppel på. Idag fungerade det riktigt bra! Men visst är det så att det är svårt att uppfostra andra!

Jag tror aldrig jag har haft en hund som visat på annat sätt. Nuvarande valp kan möjligtvis kasta en blick mot dörren eller grinden (han vill inte kissa på tomten). När de börjat pipa eller hässja så har det varit precis på gränsen till att de kan hålla sig och de har med stor sannolikhet försökt visa mig med mer subtila signaler långt tidigare.

Nu bor jag väldigt litet så hundarna är sällan mer än några meter ifrån mig så det gör det givetvis lättare att upptäcka i ett tidigt läge.

+ @tanten

Skönt att höra att det inte är bara mina som visar på det sättet iaf.
Det är ju inte så att jag inte ser tecknen, det gör jag varenda gång.
Grejen är att ca hälften av gångerna är tecknen inte att de behöver ut, utan att de vill andra saker.
De visar alltså fler saker på samma sätt och med samma vandrade och rastlöshet, eller iaf den äldre.

Ibland hade det varit skönt att veta om man kan ligga kvar i sängen på morgonen för att Herr Hund har bara hört ett ljud istället för att gå upp och släppa ut för det kan vara att han behöver kissa.
Morgontrött som jag är :D

Inte min valp, men känner inte för att starta en helt ny tråd för en så liten fråga... :bag:

En bekant har en schäfervalp, 7 månader gammal nu, vars öron fortfarande inte står upp. Alltså inte sådär att de ligger korsade över huvudet eller halvt står, de pekar fortfarande snett nedåt som whippetöron :crazy: Är allt hopp om ståöron förlorat vid 7 månader? Eller kan de resa sig senare än så?

Bomullstussen är arg på åskan, eller hon har bestämt att åskan kommer från körsbärsträdet 🤷 Så nu ska hon springa dit och skälla när det åskar 😅
(och ja, jag jobbar med att betinga bort att hon blir uppstressad av åskan. Men att hon bestämt att den bör i körsbärsträdet är rätt kul)

Senast ändrad:
Inte min valp, men känner inte för att starta en helt ny tråd för en så liten fråga... :bag:

En bekant har en schäfervalp, 7 månader gammal nu, vars öron fortfarande inte står upp. Alltså inte sådär att de ligger korsade över huvudet eller halvt står, de pekar fortfarande snett nedåt som whippetöron :crazy: Är allt hopp om ståöron förlorat vid 7 månader? Eller kan de resa sig senare än så?

Jag vet inte sakert, men jag vet att det finns schafer breeder(s) har. Ser oronen orimligt stora ut? Min Malle's oron var som vippet oron langre an 7 manader, nu ar de staende, men tippen darrar och lutar liiiite frammat, sarskilt pa ena orat. Hans oron har alltid varit orimligt stora, och fortfarande aldeles for stora egentligen, men han ar ocksa oerhort sot i sina oron. :p

har ar en bild som mycket klart visar hans orimliga oron ... men samtidigt sa valdigt charmiga. Just pa den har bilden (han ar pa en official "down" pa en IGP tranings tavling. Dommaren/kompisen tyckte han sag sa himla fanig ut att han tog en bild. :p
Hoger orat (hans vanstra) darrar och tippar frammat ... han ar sa lang och hade sa brottom att han ligger som ett C ... och jag larde honom att ligga med hakan i marken da det ar en stor anstrangning och han inte alls har tid att varken titta pa andra hundar som jobbar eller sakna mig.:p

IMG_0006.webp

har ar en bild som mycket klart visar hans orimliga oron ... men samtidigt sa valdigt charmiga. Just pa den har bilden (han ar pa en official "down" pa en IGP tranings tavling. Dommaren/kompisen tyckte han sag sa himla fanig ut att han tog en bild. :p
Hoger orat (hans vanstra) darrar och tippar frammat ... han ar sa lang och hade sa brottom att han ligger som ett C ... och jag larde honom att ligga med hakan i marken da det ar en stor anstrangning och han inte alls har tid att varken titta pa andra hundar som jobbar eller sakna mig.:p

Visa bifogad fil 124846

Har du köpt en malle :love:

Det finns säkert de som har bättre koll, men som jag hört så kan öronen ändras fram tills huvudet och käkarna vuxit klart. Jag har dålig koll på schäfer men det är ju en stor ras som bör växa och bredda sig en stund till, tänker jag.

Av vad man läser så verkar det vara en stor risk att dom inte reser sig igen om dom står rakt ut efter att tandlossningen är klar.

Slyngelmoppehunden gjorde tydligen en rejäl urladdning på valpkursen där han var tvungen att hantera både folk och andra ostyriga hundar. Det är ju en valpkurs.

Igår, och nu på morgonen, är han väldigt lugn, vill ha närhet och kel.
Det är som två helt olika hundar. Från söndagens blixtsnabbt reaktiv och osäker, till lugn och "vuxen" nu på hemmaplan.

Jag har också glömt hur lätt det är att ha valp i hus. Den här veckan är vi husvakt till mina föräldrar och har en stor inhängnad tomt. Det är ju bara att låta valpen röja runt tills den somnar helt utan att man behöver anstränga sig eller oroa sig för random människor och hundar. Så himla skönt. 😂

Har du köpt en malle :love:

Nja ... jag kopte honom for 6 ar sedan. :p
Han ar en ganska storig typ som absolut inte gillar manniskor han inte kanner, om nagon han bara kanner lite eller inte alls tar pa honom ryser han sa varje har star rakt ut och han riktigt "shiver". Och nar frammande manniskor tar ogonkontakt ska vi bara inte tala om.🙄
Men bara det faktum att han anser att jag styr universum gor det sa enkelt att leva med anda att allt hans fjoll inte spelar nagon roll. :love:

Denna är ju utopererad, en huggtand mjölktand, kommer ju med foten liksom, undrar var den tar vägen på de tänder som tappas naturligt?
image.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar