Status
Stängd för vidare inlägg.
Kurs i morse igen. Slyngelmoppekillen var lika jobbig som tidigare men vi jobbade med översyn från min fantastiska tränare och visst går det framåt. Från katastrof till ..uselt?
Frågade förtvivlat min tränare om det kommer att bli bättre.
-Jodå, men du får nog jobba på det
:arghh:

Han utmanar, den lille. Vid lunchtid ställde han sig framför spisen, tittade på mig och kissade en skvätt. Jag svepte upp honom och bar ut honom och satte honom i linan på trappen, med öppen ytterdörr.

När jag satt på skor och ytterkläder gick vi ut i trädgården och han kissade ordentlig under översvallande beröm.

Kurs i morse igen. Slyngelmoppekillen var lika jobbig som tidigare men vi jobbade med översyn från min fantastiska tränare och visst går det framåt. Från katastrof till ..uselt?
Frågade förtvivlat min tränare om det kommer att bli bättre.
-Jodå, men du får nog jobba på det
:arghh:

Han utmanar, den lille. Vid lunchtid ställde han sig framför spisen, tittade på mig och kissade en skvätt. Jag svepte upp honom och bar ut honom och satte honom i linan på trappen, med öppen ytterdörr.

När jag satt på skor och ytterkläder gick vi ut i trädgården och han kissade ordentlig under översvallande beröm.
Är rasen svårare att få rumsren än ändra raser? 🙂 för du hade väl problem med din förra också?

Apropå rumsrenhet, hur går det för era? Harry har inte gjort något inne på nån månad nu, han blir snart fem månader. Han går till dörren och piper när han blir nödig. Morgonen är jag dock osäker på vad han gjort om jag inte stigit upp när jag märker att han börjar gå runt, då vi sover uppe.

Apropå rumsrenhet, hur går det för era? Harry har inte gjort något inne på nån månad nu, han blir snart fem månader. Han går till dörren och piper när han blir nödig. Morgonen är jag dock osäker på vad han gjort om jag inte stigit upp när jag märker att han börjar gå runt, då vi sover uppe.
Inte blivit något inne sen han var 10-11 veckor förutom ett undantag en morgon förra veckan då det var lite kaos med annat och jag missade honom 😅 15 veckor på onsdag.

Är rasen svårare att få rumsren än ändra raser? 🙂 för du hade väl problem med din förra också?
Småhundar är tydligen svårare att få rumsrena?
Jag betraktar Oskar som rumsren men nu är allt stört. Konstigt med mängden avföring och en akut fas av tonårsuppror. Han är skitstöddig och utmanar om vi är i rörig omgivning eller han blir störd.

Som den mentala ansträngningen på morgonen med ett halvdussin unghundar/valpar som han var tvungen att slänga sig efter, eller utmana. Jag jobbar på det, bl.a. genom att helt enkelt ha honom med mig i de flesta sammanhang så han inser att såhär är livet, det är bara att tugga i sig.

Den förra var inte frisk, i flera avseenden. Så att han inte blev rumsren var nog nån form av konstruktionsfel. :cry: Han kunde inte hålla sig mer än några timmar i taget.

Min va rumsren vid 12 veckor och då fick jag ändå honom vid 10 veckor eftersom uppfödaren tycker dom är för små vid 8 veckor (jag håller med, fifan va liten han kändes)

Småraser blir svårare att få rumsrena i och med att de har mindre blåsa, så de kan inte hålla sig lika länge som valpar av större raser (som jag förstått det). Min lilla förstod konceptet rumsrenhet väldigt snabbt, men blev ändå en hel del olyckor i perioden mellan att hon förstått och hon klarade att hålla sig ordentligt. Hon föredrog då ändå att kissa ute redan när hon kom redan vid 9 veckor då.

Småhundar är tydligen svårare att få rumsrena?

Det skulle jag, som haft både stora och små hundar inte påstå.

Har mer med kroppskontroll (dvs i just denna fråga: förmågan att knipa) att göra och det är mer individuellt än storleksbaserat.
Sen verkar vissa raser ha en del problem med just den förmågan. Har dock vare sig med storlek på blåsa eller hund att göra.

Att springa ut med valp väldigt ofta, så den kissar ute är inte = rumsren valp.
Rumsren är de när de klarar av att hålla sig hyfsat länge, även om de är kissnödiga.

Abbe får nog räknas som rumsren men han säger inte ifrån utan jag märker det på honom genom att han blir rastlös.
Han har inte gjort nåt inne på ganska länge förutom när han blir väldigt glad, då kissar han på sig litegrann 😅
Och så ska jag bara få honom att förstå att man inte ska kissa och bajsa inne på logen heller :cautious:

Hur gör man för att få dem att säga ifrån?
Min gamle är likadan, han säger inte ifrån utan han börjar vandra rundor.

Det skulle jag, som haft både stora och små hundar inte påstå.

Har mer med kroppskontroll (dvs i just denna fråga: förmågan att knipa) att göra och det är mer individuellt än storleksbaserat.
Sen verkar vissa raser ha en del problem med just den förmågan. Har dock vare sig med storlek på blåsa eller hund att göra.

Att springa ut med valp väldigt ofta, så den kissar ute är inte = rumsren valp.
Rumsren är de när de klarar av att hålla sig hyfsat länge, även om de är kissnödiga.
Ja, det är min definition också. Han har varit rumsren, dvs kunnat hålla sig. Tills de senaste veckorna, där olika saker stört honom. Foderbyte, hormoner etc etc. Han är mer lättstörd än jag trott.

Normalt går vi ut och han gör det han ska, inga konstigheter. Och vi behöver inte gå ut speciellt frekvent.

Jag betraktar (snälla, alla goda makter...) detta som en slyngelfas.

Abbe får nog räknas som rumsren men han säger inte ifrån utan jag märker det på honom genom att han blir rastlös.
Han har inte gjort nåt inne på ganska länge förutom när han blir väldigt glad, då kissar han på sig litegrann 😅
Och så ska jag bara få honom att förstå att man inte ska kissa och bajsa inne på logen heller :cautious:

Hur gör man för att få dem att säga ifrån?
Min gamle är likadan, han säger inte ifrån utan han börjar vandra rundor.
Jag tänker att det är ett sätt att säga till.

Jo, absolut. Men det blir ändå ganska otydligt för de gör ju så vid andra tillfällen också, tex när de är rastlösa eller har hört nåt konstigt ljud osv.
Nu har jag bara haft vuxna hundar, men om dom börjat hässja lite utan anledning eller har svårt att lägga sig och slappna av så har dom oftast varit nödiga och jag tar ut dom. Det är bara om jag sovit och dom varit dåliga i magen som dom behövt säga till mer ordentligt med lite pip så att jag vaknat. Men är jag vaken så är det dom två första jag går på som varit deras sätt att säga till.

Bayli blir 6 månader idag och firade dagen med att följa med på bakluckeloppis där han skötte sig utmärkt. Han är så lättsam, det enda han har problem med är hundar som skäller, då blir han lite rädd och kan börja skälla själv, men vi har jobbat på det och det är mycket bättre. Det dök upp för några veckor sedan, i samband med att han verkade komma i nån spökåldern, tidigare har han bara ogillat skällande hundar men sen plötsligt började han kasta sig åt alla håll och skällde när vi mötte stökiga hundar. Men mjukost på tub är en lifesaver i såna lägen. :)

På alla övriga sätt är han fantastisk, är så glad för den här guldklimpen!

received_303171182274699.webp

Idag tog vi oss en tur in till storstan. Har inte varit inne tidigare med valpen.
Rumsen sen 10 veckors ålder. Fyllde 4 månader igår 😊
Väcker mig på morgonen när han är nödig
På dagarna går han och sätter sig i dörren. Aldrig någon riktig panik
Kan klara sig uppåt 4 timmar på dagen utan att behöva gå ut
Nätterna mellan 2130 till 0530

Nu har jag bara haft vuxna hundar, men om dom börjat hässja lite utan anledning eller har svårt att lägga sig och slappna av så har dom oftast varit nödiga och jag tar ut dom. Det är bara om jag sovit och dom varit dåliga i magen som dom behövt säga till mer ordentligt med lite pip så att jag vaknat. Men är jag vaken så är det dom två första jag går på som varit deras sätt att säga till.

Ja, jag får väl leva med att de säger till på det sättet.
Hade bara varit så smidigt om de kunde varit tydligare :p

Jo, absolut. Men det blir ändå ganska otydligt för de gör ju så vid andra tillfällen också, tex när de är rastlösa eller har hört nåt konstigt ljud osv.
Jag tror aldrig jag har haft en hund som visat på annat sätt. Nuvarande valp kan möjligtvis kasta en blick mot dörren eller grinden (han vill inte kissa på tomten). När de börjat pipa eller hässja så har det varit precis på gränsen till att de kan hålla sig och de har med stor sannolikhet försökt visa mig med mer subtila signaler långt tidigare.

Nu bor jag väldigt litet så hundarna är sällan mer än några meter ifrån mig så det gör det givetvis lättare att upptäcka i ett tidigt läge.

Våra tidigare hundar har varit så jobbiga när vi fått besök, kastat sig över folk så dom knappt kommer in, skällt och hoppat och klängt. Vi har försökt på olika sätt att bryta det men inte lyckats. Har blivit som en spänning i mig också att jag typ tycker att det är jobbigt när det kommer besök för det blir så brötigt...
Med Toke har vi tänkt ta tag i det direkt även fast han är en annan ras och inte alls verkar ha det beteendet lika mycket i sig som våra spaniels haft 😅 så nu har vi börjat uppfostra folk som kommer hit att dom inte ens får titta på honom, bara låtsas att han är luft och hälsa först en stund efter. Det ska inte vara någon stor eller lattjo grej när det kommer besök.
Men det har blivit tvärtom istället att det är Toke som behandlar människorna som luft 😂 idag kom svärfar och Toke gav honom inte ens en blick, svärfar blev verkligen behandlad som att han inte fanns 😅 Toke satt bara vid mig och titta på mig och frågade om vi skulle hitta på något kul 😁 hoppas det fortsätter på samma sätt! Är ju dock folket som i vissa fall är svårast att uppfostra...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII