Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Idag blev det sovmorgon pĂ„ riktigt 😉
Yoshi var ute sista gÄngen vid 2130 igÄr.

Imorse vaknade jag först, slÀppte ut dem 0530, gav dem frukost, sen gick jag och la mig igen och sov till 0730.

Hörde att han vallsade runt och lekte lite med sig sjÀlv nÄgra minuter efter frukost innan han vÀl gick och la sig igen

FrÄn att ha sovit hela nÀtter har jag numera en unghund som behöver kissa mitt i natten och som Àr akut nödig vid 6-tiden pÄ morgonen. Imorse hann jag inte fÄ pÄ mig klÀderna fort nog innan han skuttade ner frÄn sÀngen och rusade ut i rummet bredvid och la en korv pÄ golvet.

Han Àter lite torrfoder sent pÄ kvÀllen. Kanske max en matsked, det har han gjort hela tiden. Men nu verkar det inte funka lÀngre.

BestÀmt mig för att betrakta det som en fas.

RĂ€knas det som hanteringstrĂ€ning om man bara kan hantera hunden nĂ€r den sover? 🙈

Jag kan klippa och fila klor hur mycket som helst och borsta tĂ€nderna nĂ„gotsĂ„nĂ€r nĂ€r han sover (han mĂ€rker ju att jag grejar, men). NĂ€r han Ă€r vaken kan jag glömma att klippa klor. TrĂ€nar pĂ„ att visa tĂ€nder nĂ€r han Ă€r vaken men det Ă€r svĂ„rt 😬.

RĂ€knas det som hanteringstrĂ€ning om man bara kan hantera hunden nĂ€r den sover? 🙈

Jag kan klippa och fila klor hur mycket som helst och borsta tĂ€nderna nĂ„gotsĂ„nĂ€r nĂ€r han sover (han mĂ€rker ju att jag grejar, men). NĂ€r han Ă€r vaken kan jag glömma att klippa klor. TrĂ€nar pĂ„ att visa tĂ€nder nĂ€r han Ă€r vaken men det Ă€r svĂ„rt 😬.
Kan inte heller klippa klor pĂ„ min. 😬 Han blir helt galen, bits, skĂ€ller osv. HjĂ€lper med tub med lamm-pasta, lyckades en gĂ„ng men nu gick inte heller det. Blir lite less men av alla saker som skulle kunna vara dĂ„liga med en valp sĂ„ tar jag att han Ă€r omöjlig att klippa klorna pĂ„ framför annan skit. 😅

Äntligen börjar han tappa pirayatĂ€ndern
20230727_071422.webp

Gick ut pÄ tomten och kissade hunden. Sen gjorde han som han ibland gör - vÀgrade gÄ in. SÄ jag tog lÄnglinan och band i kastanjen nÀra trappen. Som jag brukar göra.
Vanligtvis med sÄ lÄng lina att han kan gÄ in genom den öppna ytterdörren nÀr han ledsnat.

Nu skulle jag upp en vÄning och stÀda sÄ jag stÀngde dörren men hade öppet fönster sÄ jag kunde höra honom. Kunde stÀda golven i tvÄ rum innan han pep och jag hÀmtade in honom.

Jag Àr en usel matte. Bandhund....

Var i skogen och plockade blÄbÀr igÄr. Passade samtidigt pÄ att ha lite passivitets stund för grabbarna. De fick helt enkelt bara sitta pÄ angiven plats och göra ingenting.

Lillskiten vÀxer sÄ snabbt.
20230727_093233.webp

Försökte fĂ„ till en uppstĂ€llningsbild nĂ€r Mint hĂ€ngde pĂ„ rallytĂ€vling idag. Synd pĂ„ klantmattesknĂ€ som Ă€r ivĂ€gen men sĂ„hĂ€r ser en 5mĂ„nadersMint ut just nu đŸ€Ž
IMG_3413.webp

UtvÀrderar Försölet med Magnussons Ängkokta Nöt. Positivt, han Ät det med glÀdje och fick faktiskt lite mer hull.

Nackdel, hans mage fick jobba. Han sket oÀndligt mÄnga gÄnger per dag och sket Àven inne nÀr jag helt enkelt inte hann sÀtta pÄ mig klÀderna för att gÄ ut. NÀr han Àtit fÀrdigt var det jÀttebrÄttom ut. MÀngden avföring ökade helt enkel drastiskt.

Vet inte om jag orkar med detta stÀndiga skitande? Trött pÄ att plocka korvar inne och behöva gÄr ut stup i ett.

IMG_6128.webp

Och nÀr man inte bits sÄ vilar man. Och Àr det fint vÀder vill man vila ute, men givetvis inte pÄ hÄrt trÀgolv.
DÀrför tar man helt sonika katternas bÀdd med sig ut sÄ blir det mjukt och skönt.
Varenda dag gör han sÄ :laugh:

Det blev ju bara en tik i kullen jag ville ha, som uppfödaren behöll, men nu Ă€r det en annan jĂ€tteintressant parning pĂ„ g och jag Ă€r först i ”kĂ¶â€ pĂ„ en tik ur den kullen! Dock inte parning förrĂ€n i vĂ„r sĂ„ fĂ„r vĂ€l invĂ€nta en ny trĂ„d 😆

Sen kommer jag troligtvis vara spekulant pÄ en valp frÄn tiken jag ville ha först nÀr det vÀl Àr dags!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Ny pÄ forumet sÄ har inte koll pÄ hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. VÀldigt lÄngt inlÀgg, dÄ jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig sjÀlv ocksÄ ;) Jag Àr i 30-Ärs Älder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bĂ€sta beslutet för mig, men frĂ„n att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursÀkt för en vÀgg av text men jag kÀnner att jag vill fÄ lite extern input. Jag har medvetet inte nÀmnt namnet pÄ ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar