Valp, blanding, temperament?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 8 854
Sv: Valp, blanding, temperament?

Jag blir så trött på alla blandraskritiker. :smirk: De säger inte mycket, mer än att "denna korsning kommer att bli extrem" på ett eller annat sätt. Oavsätt vilka raser dessa korsningar har i sig.

Jag har skrivit min åsikt i fler såna här trådar så jag fattar mig kort. Omöjligt att veta, skaffa dig aldrig en hund med rasinslag du inte kan hantera/ta hand om/klara av. Man vet aldrig vad man får, så är det bara.

Jag är blandrasmänniska men precis som med rashundar så måste man som köpare ta sitt ansvar och välja RÄTT HUND. Och där måste man ta hänsyn till rasen/erna. Det är svårt att välja blandrashund, för man vet inte vad man får för ngt. Tänk efter och dra logiska slutsatser, så kan du ev. ha lite att gå på när du väljer.

En hund kräver inte bara kunskap och erfarenhet. De kräver också tid, möjligheter och rätt miljö - och detta varierar mellan olika raser och individer.

Jag är blandrasmänniska men precis som med rashundar så måste man som köpare ta sitt ansvar och välja RÄTT HUND.

Hur väljer man rätt blandrashund då? Såvida du inte har en spåkula som berättar vilka linjer hundarna har bakåt så kan du omöjligt veta om hunden är till exempel predisponerad för diverse sjukdomar osv.

Men det som verkar allra mest poppis med blandrashundar är ju att om det blir fel så är det ju bara att avliva! :idea:

Senast ändrad:

En hund kräver inte bara kunskap och erfarenhet. De kräver också tid, möjligheter och rätt miljö - och detta varierar mellan olika raser och individer.

Det där stämmer alldeles utmärkt, och det är precis det där du inte kan förutse med en blandras. Alltså det allra viktigaste, hur just din individ kommer att vara och hur väl den kommer att passa in i just din livssituation.

Jag personligen hade inte valt denna korsning men nu gällde det ju inte mig.

Har själv en ytterst ovanlig blandras som många höjer ögonbrynen när de hör vad det är. Dock hade jag inte valt att köpa honom som valp just pga att det är omöjligt att säga vilka egenskaper han ärver från vilken ras. Han är en omplacering så jag fick ett ganska bra facit på vad ha va för en individ. Han är ju givetvis enligt mig helt underbar och de flesta som träffar honom håller med. Dock vet jag inget om hur det fungerar för hans kullsyskon.

Om jag var så osäker som jag tycker att det låter som att du är ang blandningen så vill jag avråda dig från att "chansa". Man kan aldrig vara helt säker på ngn hund som man köper men om ordet "chansa" nämns innan valpen ens är hemma så tycker jag att det låter oroväckande.

Jag blir så trött på alla blandraskritiker. :smirk: De säger inte mycket, mer än att "denna korsning kommer att bli extrem" på ett eller annat sätt. Oavsätt vilka raser dessa korsningar har i sig.

Jag har skrivit min åsikt i fler såna här trådar så jag fattar mig kort. Omöjligt att veta, skaffa dig aldrig en hund med rasinslag du inte kan hantera/ta hand om/klara av. Man vet aldrig vad man får, så är det bara.

Jag är blandrasmänniska men precis som med rashundar så måste man som köpare ta sitt ansvar och välja RÄTT HUND. Och där måste man ta hänsyn till rasen/erna. Det är svårt att välja blandrashund, för man vet inte vad man får för ngt. Tänk efter och dra logiska slutsatser, så kan du ev. ha lite att gå på när du väljer.

Fast jag tycker att du i många trådar egentligen verkar tycka ungefär som jag, som är en av dina "blandraskritiker". Jag tycker inte heller att man ska skaffa sig en hund av en ras, eller med inslag av en ras, som man inte tror sig klara av. Men min uppfattning är att många gör det ändå. Schäfer/BC tex, för att man inte anser sig klara av en renrasig schäfer eller BC. Que säger jag?

Jag tvivlar inte på att en BC-korsning som bor på landet med 1000 får kommer få ett shysst liv. Däremot tvivlar jag verkligen på att alla BC-korsningar hamnar där.

Ja, jag skrev: "visar det sig sen att han har väldigt ostabilt psyke så tycker jag att den hunden ska få somna in, då har du trots allt lagt ner mkt jobb(?) på den och gett den en chans"

Det märks inte på en unghund hur den kommer att bli i framtiden, och då kan man heller inte veta om man bör avliva den eller inte! Eftersom trådskaparen ens funderat på denna blandras och troligtvis om jag fattat rätt kommer köpa den så vet hon nog vad hon gett sig in på.

Istället för att säga så som du gör så tänk så här: Visst har du lagt ner mkt jobb och tid på hunden, men du kanske har fått en kanon hund också, och är inte hunden värt allt slit? Om alla tänker som du, vad hade hänt med de hundar ingen vill ha? Som ingen vill ta sig tid att ta hand om? Alla de konstiga blandraser som ligger ute på annonser, skulle de bara avlivas utan att få en chans?

//Diana

Om trådskaparen måste skapa en tråd på ett internetforum för att få höra vad andra (främlingar) tycker om korsningen - då är hon i mina ögon inte tillräckligt påläst för att ta just den korsningen.

Om alla tänkte som jag, dvs inte behandlade blandrashundar som slitochslängvaror och korsar hejvilt för att tjäna pengar på blocket - skulle hundmarknaden se betydligt mycket bättre ut idag!

Om ingen ville ha alla dessa konstiga blandraser - så skulle det inte avlas fram en massa konstiga blandraser.
Det är efterfrågan som har skapat marknaden.
Bästa sättet att få bukt med hundrean på blocket är att låta bli att köpa blandrasvalpar därifrån.

För övrigt. Har du någonsin avlivat en hund pga hälsoproblem i ung ålder?

Jag har gjort det två gånger. Och båda gångerna önskade jag att jag läst på mer innan, valt valp noggrannare osv för det är sjukt jävla jobbigt att ta bort en unghund av sådana orsaker.
Och i det här fallet skulle TS eventuellt få ta bort sin hund för att hon "misslyckats" då hon "chansat" på en riktigt rondellhund. Hur mår hon efter en sån grej tror du?

Varför inte satsa på ett säkrare kort och öka chanserna för att få en frisk och trevlig hund som man får behålla i 10-15 år? :confused:

Eller ligger det månne lite status i att ta en "häftig" hund och få "fason" på den trots att alla säger emot? "Ha vad var det jag sa...!" - om hon lyckas?

Att alla var tvugna att ta ordet chansa på riktigt allvar. Detta är en kull som ej skulle ha kommit, det var inte meningen att denne kullen skulle ha funnits idag om ägarna hade ngt med saken att göra. Men nu är valparna här och ngn måste ta hand om dom. Jag tycker att det är bättre om jag skulle ta hand om en utav dessa hundarna och ge den ett bra liv. Än att en ung kille som bara skulle använda den till ngt annat, för att det e coolt. Dogoutseendet har slagit ganska mkt på dessa valparna. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, men jag känner att jag blev helt fäst vid just denne valpen. De är nu 2 månader och inte 3 som jag hade skrivit. Hade skrivit en siffra fel.

Mvh carrooo

Men det är en chansning.

Om den inte var planerad, varför inte abortspruta på tiken?

Jag kan förstå att du vill ge en valp ett bra liv. Men har du verkligen tänkt igenom hur DITT liv kan bli med en sån hund? Passar en sån här korsning in i dina vanor? Motion, sällskap, har du barn i omgivningen, rör du dig ute mycket, ska den med till stallet, kunna vara själv, kunna umgås med andra hundar osv?

Är du beredd att ev. sitta med en hund som är nervös, aggressiv, hyperaktiv, inte pålitlig runt barn och andra hundar m.m.? Svårt att veta hur psyket blir på en sån valp.

jag tycker du ska chansa på denna hunden! bara för att där är flera raser inblandade betyder absolut inte att hunden är sämre än en renrasig, tvärtom enligt min mening isär när det gäller lite mer ang arbetshundar, ex schäfer, bordercollie, rottis. och det ofast pga att människor inte kan hantera och träna dessa hundar mentalt korrekt. Kan man träna och vara en bra ledare, då är det superhundar.

själv har jag 2st blandningar, den första hunden är korsning schäfer/golden med lite spets. Hon är nått så underbar.
Vår andra hund kom ifrån en tjuvbetäckning mellan schäfer/maremma (pyreener) stor italiensk vallhund med mycket vallinstninkt. denna hund är super, alltid glad, man kan göra allt med henne, även barn.

men nu blir ni nog tokiga.... denna hunden parade vi sedan med en hane som var bordercollie/labbe/golden/lite rottis..... =6st raser!!!:banana:.
tiken har fått 2 kullar, en tredje är på väg. men vad blev det av dessa valpar, JO... alla valpar kommit till familjer var många hade barn, vi har inte fått höra något negativt sen vi lämnade ivag dom, bara positivt! redan som valpar var dom sociala glada och väldigt lärolätta (5v gammla kunde alla sit/kom på kommando)

så bara för de e en blandras, so what!! satsa, kommer säkert bli en underbar hund!!!

Lycka till!!

men nu blir ni nog tokiga.... denna hunden parade vi sedan med en hane som var bordercollie/labbe/golden/lite rottis..... =6st raser!!!:banana:.
tiken har fått 2 kullar, en tredje är på väg. men vad blev det av dessa valpar, JO... alla valpar kommit till familjer var många hade barn, vi har inte fått höra något negativt sen vi lämnade ivag dom, bara positivt! redan som valpar var dom sociala glada och väldigt lärolätta (5v gammla kunde alla sit/kom på kommando)

mad0235.gif

Hur väljer man rätt blandrashund då?
Tja, jag har ju en blandis, men eftersom han är en blandning av två vallraser ( BC + PON ) kunde jag ju ana åtminstone på ett ungefär vad jag gav mig in i. Hittills - han är 15 månader - lever han upp till sina båda rasers egenskaper bortsett från att det inte finns ett uns vall i honom. Han har BC´ns förarvekhet och PON´s päls och lite större lugn ;)

Att blanda vallhundar med vakt-, kamp- eller jakthundar är vansinne i mitt tycke. Vem vet hur dessa egenskaper korsas och vad slutresultatet blir... Det finns en anledning till att hundar delas in i rasgrupper! Om man absolut måste blanda är det bättre att hålla sig inom dessa, men det är min personliga åsikt.

Du skojar/trollar nu, eller hur?

Jag har svårt att tänka mig en sämre blandning. Ja om man blandade in lite jakthund i också kanske.

Nej, jag skulle aldrig någonsin skaffa en sån hund.

men du ha ju glömt å blanda i pitbull med.. då har du ju den perfekta hunden!! :angel:

Tyvärr är det så att en hund blir inte vad man gör den till...

Det genetiska arvet finns där oavsett vad man som människa vill och oavsett vad man gör!

Huvudet på spiken. Det är det som kallas avelsarbete.

KL- Kan berätta om vår förra hund (labbe,schäfer,border,flat) och grannens tik (finsk stövare, tror jag). De lyckades vid ett tillfälle para sig och resultatet blev 8 valpar! Grannen avlivade alla utom en som de behöll själva. Jag fick veta detta efteråt och då tyckte jag att det var lite grymt men nu senare kan jag tycka att de gjorde helt rätt. Det finns så många jaktblandningar som måste omplaceras för att de inte funkar.

Och så tror jag att om man har betalat en lite större summa för sin valp att man värdesätter den högre senare i livet. Det blir ingen slit och slängvara.
Jag skulle inte skaffa en sådan blandning som TS beskriver.

Men jag undrar om det finns bevis för vilken typ som är friskast. Rasren eller blandning. Jag är faktiskt osäker. Försäkringsbolagens statistik är inte helt sann. Och många rasrena hundar bär på ärftliga medicinska defekter som hjärtfel, hudåkommor mm. Hos en blandras kan man säga att de riskerna halveras vid första parningen sk utavel.
Men de som korsar sina hundar hej vilt brukar väl inte friröntga, mentaltesta eller ögonlysa heller. Ja, lite funderingar får man när man vill skaffa hund.
Ursäkta trådkapet. Jag önskar TS lycka till i sitt val.

.

så bara för de e en blandras, so what!! satsa, kommer säkert bli en underbar hund!!!l!!

troll.jpg

?

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 606
Senast: Snurrfian
·
H
Hundavel & Ras jag och min sambo ska nu efter nyår Flytta till stort hus ute på landet. det ligger ganska ensligt och är idylliskt för att ha hund där...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Hannah0407
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv... 2
Svar
34
· Visningar
3 015
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 464
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V