Valp, blanding, temperament?

Sv: Valp, blanding, temperament?

Jag är varken för eller emot varken blandras eller renras, men att påstå att all renrasavel ska vara bättre är helt fel.

Jag har som sagt en av varje , en BC korsning o en renras

För att det kanske kan bero på inavel.. eller avel på exteriör...
Eller kan du säga att alla renrasiga schäfrar är mentalt stabila?
Ni vill ju påstå att renrasigt är varudeklarerat och då vet man vad man får.

Ja till stor del är det varudeklarerat. Helt bombsäkert är det givetvis inte, det är ju djur det handlar om, men väldigt stor vägledning.
Man har möjlighet att undvika mentalt ostabila hundar genom att titta på mentaltester långt bak i stammen. Man kan undvika hundar som är avlade enbart på uställning.

Kan du göra det samma med en blandras?

Jag är varken för eller emot varken blandras eller renras, men att påstå att all renrasavel ska vara bättre är helt fel.

Jag har som sagt en av varje , en BC korsning o en renras

Hur kan du påstå att blandrasavel är bättre än renrasig då? Inga hälsokontroller, inga mentaltest, ingen uppföljning...?
Rena lotteriet.

Dom sk meriterade som går i aveln är många ggr inte ett endaste dugg bättre än den som aldrig ens sett en ring....OM inte hunden utmärkt sig på mentaltest, arbetsprov eller bedöms på prestation ( jakt/vall/väktare t exempel)

Är de omeriterade hundarna bättre/lika bra som en omeriterad hund i avel? Hur vet du det.

Vilket är vad jag personligen går mest på då jag är mer intresserad av mentalitet än utseende på en framtida hund. :)

Och eftersom jag väljer renrasigt har jag den möjligheten, vilket är rätt fantastiskt.

Jag kan säga såhär att min renras vill min rasklubb att jag ska "ställa" för att dom tycker han är så himla fin och dom vill att han ska vara tillgänglig i aveln, han har ett bra blod i en trång bas...Men JAG har som ingen lust tror jag att fjanta runt i en ring...MIN hund är lika fin ändå, och han är både armbågs o höftledsröntgad ua...Dessutom är han av en frisk ras med ett sunt fodral...

Jag tycker också att just TS blandning av hund kan verka liite mycket och jag skulle inte välja att ta en sån..men visst kan blandraser bli underbara friska hundar, för de flesta jag träffatpå är faktiskt såna hundar....även en renrasig hund kan bli koko o får en okunnig ägare.

men det är ju lika illa som att AVLA på defekter som man gör inom vissa renraser......C höfter t ex....

Jag kan säga såhär att min renras vill min rasklubb att jag ska "ställa" för att dom tycker han är så himla fin och dom vill att han ska vara tillgänglig i aveln, han har ett bra blod i en trång bas...Men JAG har som ingen lust tror jag att fjanta runt i en ring...MIN hund är lika fin ändå, och han är både armbågs o höftledsröntgad ua...Dessutom är han av en frisk ras med ett sunt fodral...

Och? Vad har det med saken att göra? Vill du inte avla på din hund så låt bli...

Varför är det fantastiskt ? Om domaren i ringen vill ha räkstjärtar så föds ju dom upp av de flesta uppfödarna.

det har med saken att göra att min hund är säkerlika fin som en meriterad....alla kanske inte har lust att fjanta runt i en ring för att får en rosett :angel:

men det är ju lika illa som att AVLA på defekter som man gör inom vissa renraser......C höfter t ex....

Och föräldradjuren till alla dessa blandraser är höftröntgade UA tror du...?

Istället för att slå bakut och proklamera för helt okontrollerad blandrasavel utan mål och mening kanske man kunde lägga den energin på att rensa upp i renrasaveln istället.

Som att försöka bota pest genom att sprida kolera.

Varför är det fantastiskt ? Om domaren i ringen vill ha räkstjärtar så föds ju dom upp av de flesta uppfödarna.

Om du läser vad jag skrev så ser du att jag främst går på mentaltester och praktiska meriter, inte utställningsresultat. Om du inte tänker bry dig om att läsa mina svar så lägger jag ner diskussionen.

Kanske, kanske inte.för att när det blir en blandras så kommer dom ju från en renras och alla renraser är ju varudeklarerade :angel:

det har med saken att göra att min hund är säkerlika fin som en meriterad....alla kanske inte har lust att fjanta runt i en ring för att får en rosett :angel:

Det har inte alls med saken att göra. Vi pratar om AVEL, inte hundägande. Finns massor med fina omeriterade hundar där ute.

Saken handlar om vilken hund man väljer att använda i avel och där förespråkar jag meriterade (mentaltest, tävlingsresultat m.m.) framför helt omeriterade hundar.

Jag har för övrigt aldrig ställt ut en hund. Så vissla på du.

Om du läser vad jag skrev så ser du att jag främst går på mentaltester och praktiska meriter, inte utställningsresultat. Om du inte tänker bry dig om att läsa mina svar så lägger jag ner diskussionen.

Marknaden styr.....DU kanske går på såna meriter, men den som inte förtår bättre än att en renras är en renras kanske inte gör det....

Kanske, kanske inte.för att när det blir en blandras så kommer dom ju från en renras och alla renraser är ju varudeklarerade :angel:

Ok. Nu gör du dig löjligt. Du vet mycket väl att du inte kan veta vad som slår igenom i en blandras eller inte. Speciellt inte om det handlar om 6 olika raser...

Tänker du bara vissla runt och vara fjantig istället för att föra en vettig diskussion så får det vara.

En renras är en renras. Hur kan man inte förstå att det ligger arbete bakom en renrasig hund? :confused:

Så då menar du att en renras ALLTID är sund och okomplicerad?
Olga 75 år kan hon köpa en golden ( dom ska ju vara så snälla familjehundar, inte sjövilda monster)

Det ligger säkert mycket arbete bakom renraser,men ibland funderar jag på hur det står till hos vissa sk seriösa uppfödare....Du gör dig lika dum du om du ihärdigt försvarar all renrasavel.

Jag försvarar inge blandras avel, men jag vet också att en del defekter KAN man få bort genom att blanda....såsom en del med jakt/vallhundar gör....
Hur många använder t e x retrieverraserna till det dom är avlade för? Och vad blir konsekvenserna ?

För att det kanske kan bero på inavel.. eller avel på exteriör...
Eller kan du säga att alla renrasiga schäfrar är mentalt stabila?
Ni vill ju påstå att renrasigt är varudeklarerat och då vet man vad man får.

Jag skulle inte heller vilja säga att alla är mentalt instabila. Renrasigt ÄR varudeklarerat. Med varudeklarerat menar jag inte automatiskt att de är perfekta, men du kan tex titta på MH:n på föräldradjur och kullsyskon till en kombination du är intresserad av, och utifrån bla. detta avgöra om valpen kan tänkas bli en individ för dig.
Risken att få en "mentalt störd" hund borde ju minska tycker man....än om man blandar 6 bruksraser varav ingen har ett mh.

Om du ändå inte läser vad jag skriver (syfta på inlägg #58) så känns det inte som någon vits att fortsätta diskussionen.

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 562
Senast: Snurrfian
·
H
Hundavel & Ras jag och min sambo ska nu efter nyår Flytta till stort hus ute på landet. det ligger ganska ensligt och är idylliskt för att ha hund där...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Hannah0407
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 457
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III