Valp, blanding, temperament?

Sv: Valp, blanding, temperament?

Som jag skrev till en annan är det upplevelserna och uppfostringen som formar den vuxna hunden. Man kan se till viss del vad hunden har för temperament.

Genetik har inget med saken att göra då?
Då är det väl skitsamma vilka hundar man avlar på?
Varför ska man då göra Mentalbeskrivning för att utvärdera resultatet av aveln?

En blandning med hyperaktiv vallare, hårdför brukshund, mycket aktiv brukshund och dogo argentino som väl från början användes till ja... vad egentligen? Kamphund?

Det är väldigt svårt att på en tultande liten valp se vad den växer upp till.

Dogon är väl framavlad till jakt på vildsvin och nåt mer (om jag inte minns helt galet)

Så vall, jakt och bruks.. kan ju inte bli bättre *host* :angel::crazy:

En sak att tänka på är att det inte finns så jättemånga dogos i sverige. Alltså kan man undra vad det är för kvalite på de dogos som används i blandrasavel.

http://www.dak.nu/

Det står i rasstandarden att den ska vara snäll men även att den är en "omutlig väktare".
Dvs är hunden satt att vakta så...
I Sverige används den dock mest som sällskap och jag vet en del som berättat att det är svårt att hitta dogos som är både trevliga,friska och bra avlade.

Jag har träffat både mamman och pappan till valparna och dessa verkar väldigt fina i psyket. Valparna verkar vara trevliga och lugna i psyket. Jag har gått en del hundkurser när jag gick på gymnasiumet, och jag hade tänkt att göra det nu med med denne valpen.

Att mamman och pappan är trevliga säger inget i detta fall, då det blandats in mer raser i valpen än i föräldrarna.
BC och dogo.....:confused:. Vad tänker folk med

*Knapplån*

Ni som skriver ex: Vad tänker folk med.. eller liknande, jag tycker att ni ska vara tysta tills dess att ni vet ren fakta. Hur vet ni att valpen är planerad? Det kan vara en tjuvparning, det kan vara en herrelös hund som hamnat på ett hundhem som där fått valpar, men visst kan det också vara planerat, men det är ju inte säkert..

Och till TS jag tycker att du ska chansa på hunden, alla är värda en chans och om du tror att du kan uppfostra den till en bra hund så tycker jag att du ska försöka, visar det sig sen att han har väldigt ostabilt psyke så tycker jag att det hunden ska få somna in, då har du trots allt lagt ner mkt jobb(?) på den och gett den en chans.

//Diana

Är det en försökskanin eller en hund?

"Om hunden blir dålig kan du avliva, då har du iaf försökt." Om hunden är så dålig att den måste tas bort mår inte hunden bra. Bättre att den hamnar hos någon som VET vad den ger sig in på från start i sådana fall.

Varför vill man försöka och lägga ner en massa jobb för att riskera avliva hunden i förtid?
Varför inte skaffa en hund som är bättre lämpad som man kan få leva länge med, ha roligt tillsammans med och som INTE riskerar bli en fara för sin omgivning?

Konstigt resonerat i mina ögon.

*Knapplån*

Ni som skriver ex: Vad tänker folk med.. eller liknande, jag tycker att ni ska vara tysta tills dess att ni vet ren fakta. Hur vet ni att valpen är planerad?

Finns ju något som heter abortspruta och den kan man ge rätt långt in i dräktigheten :cool:

Varför ska man vara tyst om detta? Är det en idiotkorsning, så är det..

är det ngn hund som man vågar att chansa med?
Aldrig i livet att jag skulle ta mig an en sådan valp, än mindre betala för den.

Ni som skriver ex: Vad tänker folk med.. eller liknande, jag tycker att ni ska vara tysta tills dess att ni vet ren fakta. Hur vet ni att valpen är planerad?
Varför vara tyst när TS ber om ens åsikt? Och tjuvparad?!
Då måste alltså valpen vara resultatet av fler än en tjuvparning med tanke på hela potpurrin av raser i den.

Och till TS jag tycker att du ska chansa på hunden, alla är värda en chans och om du tror att du kan uppfostra den till en bra hund så tycker jag att du ska försöka, visar det sig sen att han har väldigt ostabilt psyke så tycker jag att det hunden ska få somna in, då har du trots allt lagt ner mkt jobb(?) på den och gett den en chans.

Det där är ju bara sorgligt..för tyvärr är det väl så alla tänker när de skaffar sig en blandras...och än mer den största anledningen till att de flesta vuxna blandraser hamnar som omplaceringar på blocket eller hundstallet.:(

Köp en renrasig hund, du kan ju välja EN av de raserna som "din" blandhund innehåller?

O NEJ, blandrashundar är INTE friskare :crazy:

Jag brukar inte lägga mig i dessa "debatter", men en blandning värre än denna kan jag knappast tänka mig.. *skakar på huvudet*

Som jag skrev till en annan är det upplevelserna och uppfostringen som formar den vuxna hunden. Man kan se till viss del vad hunden har för temperament.

Tja...då kanske vi ska ta o börja valla med blodhundarna? Använda mopsarna till att ställa älg?

Jadzia har skrivit många bra förklaringar på det här med att man formar hunden efter dess genetiska förutsättningar. o de genetiska förutsättningarna kan bli rättså knasiga när man blandar hejvilt. Dessutom vet man inte alls hur knaset faller ut. Sitter själv med en blandras med rätt kassa nerver och en hel del skärpa = ingen bra kombination (hur härlig hon än är och hur mkt jag än tycker om min nuvarande hund så blir det garanterat renras nästa gång).

Senast ändrad av en moderator:

jag är van vid hundar och har haft hundar i hela mitt liv. Har just nu en labrador, men han är gammal nu och jag känner att jag vill ha en till hund som jag kan börja att arbeta med. Jag har träffat både mamman och pappan till valparna och dessa verkar väldigt fina i psyket. Valparna verkar vara trevliga och lugna i psyket. Jag har gått en del hundkurser när jag gick på gymnasiumet, och jag hade tänkt att göra det nu med med denne valpen.

Jag tror de kommer bli en väldigt KRÄVANDE hund, kan nog slå till så att den blir domenant med.
Om du tänkt gå hundkurser har du mer fördelaktigt om du har en renrasig för då får du tävla ALLA grenar i princip om du kommer på att du vill det. Med en blandis är du låst vid typ Lydnad, Freestyle och Agility. Men de väljer du ju själv!

Likså väljer du ju själv om du vill ha valpen eller inte, men jag skulle forska i raserna och vara berädd på en liten "ligist":p

En hög procent av dogos har dessutom dåliga höfter. Rasen används även till att jaga puma, jaguar och vildsvin i Argentina.
Blandningen lovar inte gott.

Har du småbarn hemma? Eller barn som regelbundet hälsar på hos dig?

Det tycker jag vore en anledning att tänka igenom beslutet ett par extra gånger. Min son blev kraftigt hundbiten vid två års ålder och det önskar jag att ingen mer skulle behöva uppleva.
Den korsningen du planerar att köpa är speciell och en risktagning. Kan kanske bli en trevlig hund med rätt fostran, men har med dessa blandade anlag risk att bli en nervös hund med mkt vakt.

Varför vara tyst när TS ber om ens åsikt? Och tjuvparad?!
Då måste alltså valpen vara resultatet av fler än en tjuvparning med tanke på hela potpurrin av raser i den.

Det behöver den väl ändå inte vara? Det kan ju ha varit en planerad kull från början? Vem vet..

//Diana

Är det en försökskanin eller en hund?

"Om hunden blir dålig kan du avliva, då har du iaf försökt." Om hunden är så dålig att den måste tas bort mår inte hunden bra. Bättre att den hamnar hos någon som VET vad den ger sig in på från start i sådana fall.

Varför vill man försöka och lägga ner en massa jobb för att riskera avliva hunden i förtid?
Varför inte skaffa en hund som är bättre lämpad som man kan få leva länge med, ha roligt tillsammans med och som INTE riskerar bli en fara för sin omgivning?

Konstigt resonerat i mina ögon.

Ja, jag skrev: "visar det sig sen att han har väldigt ostabilt psyke så tycker jag att den hunden ska få somna in, då har du trots allt lagt ner mkt jobb(?) på den och gett den en chans"

Det märks inte på en unghund hur den kommer att bli i framtiden, och då kan man heller inte veta om man bör avliva den eller inte! Eftersom trådskaparen ens funderat på denna blandras och troligtvis om jag fattat rätt kommer köpa den så vet hon nog vad hon gett sig in på.

Istället för att säga så som du gör så tänk så här: Visst har du lagt ner mkt jobb och tid på hunden, men du kanske har fått en kanon hund också, och är inte hunden värt allt slit? Om alla tänker som du, vad hade hänt med de hundar ingen vill ha? Som ingen vill ta sig tid att ta hand om? Alla de konstiga blandraser som ligger ute på annonser, skulle de bara avlivas utan att få en chans?

//Diana

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 562
Senast: Snurrfian
·
H
Hundavel & Ras jag och min sambo ska nu efter nyår Flytta till stort hus ute på landet. det ligger ganska ensligt och är idylliskt för att ha hund där...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Hannah0407
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 457
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit