Valp, blanding, temperament?

Sv: Valp, blanding, temperament?

Mycket hos hunden visar sig inte förrän vid den mentala könsmognaden vid två år. Det man kan se vid valptest är en fingervisning, men ingen exakt vetenskap. Det krävs också en duktig bedömare för att tolka resultaten rätt. Det är få som är så duktiga.

Det finns dock en gradskillnad på hur lätt det är att göra en hund ohanterbar. Jag måste vara riktigt usel som hundägare för att få till en farlig Lapphund, medan en Dogo eller Rottweiler kan gå även en bra hundförare ur händerna.

Jag har träffat en doggo argentino o det var en suuper mysig hund!! Hur glad som helst.

:love:

Men tänk igenom o hör dig för på brukshundklubben med någon VETTIG o HUNDKUNNIG person.

Lycka till!

Det här stämmer inte riktigt, du får det att låta som om man sätter i system inom vissa raser att avla på hundar trots dåliga höfter (vilka raser, är nyfiken?). Men valpar efter sådana föräldradjur (C-höfter) får inte registreras. Föräldrarna ska ha A -eller B-höfter för att en valpkull ska få registreras hos SKK.

Engelsk bulldog kanske till ex...Det finns vissa raser som helt enkelt är för dåliga för att avla på egentligen...det finns helt enkelt inga "friska" individer om man vil ha fram det extrema i rasen...

Jo, detta vet jag, och här tänker jag på många små/medelstora raser vars primära problem inte är dåliga höfter.
Skulle vara intressant att veta varför inte rasklubbarna för tyngre raser som idag saknar HD-krav inte begär att detta införs. Detta är inget jag kräver att du ska svara på utan bara en fundering.

För att då skulle de raserna dö ut....

Mycket hos hunden visar sig inte förrän vid den mentala könsmognaden vid två år.

Även delvis svar till 19milla90 som ansåg sig kunna se på en valp hur den blir som vuxen.

Min nuvarande tik är min första egna hund. Vi har dock alltid haft hund i familjen och jag ansåg mig inte helt utan hunderfarenhet. Dock hade jag då betydligt mer "rosenskimrande glasögon" på mig vad gällde blandraser. (Visst, vissa blir kalasbra om man har tur) När min tik var valp var hon tuffast i kullen. Gick fram överallt, var inte rädd för något, hennes första nyårsafton gick som en dans. Snäll mot allt och alla, hundar som människor. Nu är hon tikaggressiv (några få fungerar hon dock med, men jag litar inte på henne), åskrädd, skotträdd, rädd för tjutande ljud, borrar etcetc. Jag är till 99% säker på att jag inte framkallat rädslorna hos henne, utan tvärtom - gjort allt som står i min makt för att förhindra att de skulle uppkomma, samt lindra de som kommit. Dock tar jag till viss del på mig tikaversionen, då jag vid några tillfällen agerade fel (läs;korrigerade fel/blev arg) när hon var unghund och reagerade med att göra utfall då hon egentligen var rädd och osäker. Vi jobbar och jobbar nu på detta och det går framåt som tur är, eftersom jag nu förstår lite bättre varför hon agerar/har agerat som hon gör. Hon blir som sagt bättre och bättre, och även om hon kanske inte kommer att kunna bli bästa kompis med andra tikar så ska hon nog kunna acceptera och hålla sig i skinnet.

Det stämmer rätt bra som Jadzia skriver; det var i tvåårsåldern som hennes "rätta jag" visade sig, och trots att hon i mångt och mycket är samma härliga hund som hon var som valp, så framkom det sidor hos henne som man inte såg ett spår av när hon var liten.

Hon är nog ett rätt bra exempel på när egenskaper kolliderar på ett lite olyckligt sätt, samt att man inte på långa vägar ser allt vad hunden kan bli hos den lilla valpen (Dessutom har hon från den isländska fårhunden fått envisheten, vilket kan vara lite påfrestande många gånger.. ;))

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 562
Senast: Snurrfian
·
H
Hundavel & Ras jag och min sambo ska nu efter nyår Flytta till stort hus ute på landet. det ligger ganska ensligt och är idylliskt för att ha hund där...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Hannah0407
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 457
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka