Valp, blanding, temperament?

Sv: Valp, blanding, temperament?

Så då menar du att en renras ALLTID är sund och okomplicerad?
Olga 75 år kan hon köpa en golden ( dom ska ju vara så snälla familjehundar, inte sjövilda monster)

Det ligger säkert mycket arbete bakom renraser,men ibland funderar jag på hur det står till hos vissa sk seriösa uppfödare....Du gör dig lika dum du om du ihärdigt försvarar all renrasavel.

Jag försvarar inge blandras avel, men jag vet också att en del defekter KAN man få bort genom att blanda....såsom en del med jakt/vallhundar gör....
Hur många använder t e x retrieverraserna till det dom är avlade för? Och vad blir konsekvenserna ?

nej, tant olga kanske inte ska ha en jaktgolden. det är den aktiva människan som passar bäst för dem. i och med att alla jaktgoldens har ett liknande temprament kan man veta vad man har att vänta sig när den gulliga valpen blir stor.

ingen här har väl förespråkat ALL renrasavel? vem skulle det i så fall vara? länka, citera eller visa på något annat sätt vem det är. jag har helt missat det.

vilka defekter försvinner när man blandar? exempel tack. är förtjänsterna större än förlusterna (användbarhet t ex)?

retrieverraserna är avlade för att arbeta tillsammans med sin förare. de ska vara lyhörda, arbetsvilliga, ha mjuk mun och stort mod. själva bärandet av dödade fåglar är bara en liten del av jakten.

*klagonissar*?

Jag kallar det erfaret hundfolk.

Jasså? Jag har haft hund hela mitt liv, men okej, jag tar tillbaka det jag skrev. JAG kan iaf läsa valpar såpass bra så att jag ser om hunden är totalt väck eller om det är en hund som är möjlig att uppfostra.

Genetik har inget med saken att göra då?
Då är det väl skitsamma vilka hundar man avlar på?
Varför ska man då göra Mentalbeskrivning för att utvärdera resultatet av aveln?

Jo det har med saken att göra, olika gener skapar olika temperament. Men alla individer inom en ras är inte skogstokiga.

En bordercollie är fortfarande en bordercollie, oavsett vem som uppfostrar den.

En blandning med hyperaktiv vallare, hårdför brukshund, mycket aktiv brukshund och dogo argentino som väl från början användes till ja... vad egentligen? Kamphund?

Det är väldigt svårt att på en tultande liten valp se vad den växer upp till.

Jo angående raser så påverkar det helt klart temperament, det jag menar är att man inte ska dömma ut en hel ras bara för att några exemplar sticker ut på ett negativt sätt. Men det jag vill ha sagt är att det skiljer från individ till individ och det är uppfostring och upplevelser som formar en hund. Även om den har istinkter så behöver den inte vara en olämplig hund. Jag skrev det inlägget sett från min egen syn eftersom jag tycker att man kan se på valparna vad de har för temperament. det är MIN åsikt och ni kan fortsätta er sätta er upp emot den och ni får alla tro att ni är bättre hundkännare än jag. men det är min åsikt och låt mig ge vilka åsikter jag vill!

Jasså? Jag har haft hund hela mitt liv, men okej, jag tar tillbaka det jag skrev. JAG kan iaf läsa valpar såpass bra så att jag ser om hunden är totalt väck eller om det är en hund som är möjlig att uppfostra.

jamen det är ju bra för dig. jag hade inte en aning om vad jag köpte. och jag misstänker att jag representerar en ganska stor andel av förstagångsköparna som ändå inte var helt utan hunderfarenhet.

Temperament och egenskaper i en hund är inte samma sak. Svårt att bedöma på en liten valp vilka egenskaper den ärvt efter sina många olika förfäder, och syftar då på blandrashunden.

Jag hade inte heller någon aning om vad jag köpte, men litade på den erfarna hundmänniska jag hade med mig samt uppfödaren till valparna.
Och det blev helt fel typ av hund för mig.

jamen det är ju bra för dig. jag hade inte en aning om vad jag köpte. och jag misstänker att jag representerar en ganska stor andel av förstagångsköparna som ändå inte var helt utan hunderfarenhet.

Knapplån

Läst igenom hela tråden nu,phu..;)
Jag har en blandras som är vall/jakt blandning, & i efterhand så valde jag inte pga raser utan ärligt talat mest på utseende och storlek.(har haft hundar innan men första egna från valp) Min hund är lättstressad & har MKT energi, men när han kan lägga den energin på att jobba, som agility, så är han jättevaken & duktig, och han är alltid glad:love:
(men lite dampig när han får överskottsenergi:angel:)

Kan förstå både dom som vill ha blandraser och inte.

Men tycker att blandningen i TS:s valp låter lite :eek:

när det är tuffa vakt/kamp raser i hundarna är det ju ännu lurigare.

Senast ändrad:

men det är ju lika illa som att AVLA på defekter som man gör inom vissa renraser......C höfter t ex....

Det här stämmer inte riktigt, du får det att låta som om man sätter i system inom vissa raser att avla på hundar trots dåliga höfter (vilka raser, är nyfiken?). Men valpar efter sådana föräldradjur (C-höfter) får inte registreras. Föräldrarna ska ha A -eller B-höfter för att en valpkull ska få registreras hos SKK.

Jasså? Jag har haft hund hela mitt liv, men okej, jag tar tillbaka det jag skrev.

Det har jag med och jag är mer än dubbelt så gammal som du och till skillnad från dig (och många andra i den åldern) anser jag mig inte vara vare sig expert eller fullärd.

Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag att jag har att lära, men det är en sådan insikt som kommer med åldern :angel:

Men valpar efter sådana föräldradjur (C-höfter) får inte registreras. Föräldrarna ska ha A -eller B-höfter för att en valpkull ska få registreras hos SKK.

I det inlägget finns en hel del felaktigheter dock..

Nummer 1) Inom de raser som bara kräver känd HD-status reggas valparna i skk helt utan restriktioner.

Nummer 2) Även inom de raser som har A & B som krav, reggas valparna i skk, men de valparna beläggs då från skk's sida med avelsförbud.

OK, fel av mig. Men man får alltså inte avla vidare på valpar efter föräldradjur med C-höfter (fast jag hade precis för mig att hunden får ha "sämst" B, skulle själv adrig få för mig att ta valpar på en tik med C-höfter, eller använda en hande med C-höfter, höftledsfel är verkligen inte roligt att ha att göra med). Fick intrycket av det citerade inlägget att skribenten tror att man avlar hejvilt på rasrena hundar med "skithöfter", och det gör man inte. Om man inte är totalt oseriös.

För vilka raser krävs endast "känd HD-status"?

För vilka raser krävs endast "känd HD-status"?

Rätt många raser som bara har det "kravet" bla BC, australian shepherd finsk stövare, hamiltonstövare, smålandsstövare (de sistnämnda hade det för något år sedan i alla fall) för att nämna några.
Tror inte någon av de raserna anslutit sig till det strängare åtgärdsprogrammet som innebär att endast friröntgade hundar får avlas på.

Går säkerligen att få fram en aktuell lista på vilka raser som det gäller, men det ids jag inte ;)

Ring skk och kolla med dem om du vill veta exakt.

Som jag skrev till en annan är det upplevelserna och uppfostringen som formar den vuxna hunden. Man kan se till viss del vad hunden har för temperament.

Precis jag håller helt med.. Vilken hund som helst kan bli aggressiv eller vad som helst med fel uppfostran, det spelar ingen roll om det är en blandning eller inte... Sen kan jag även hålla med om att det är dumt att mixa för mycket..:)

Fast detta är kanske raser som inte har några större problem med sina höfter?

BC får man nog ändå säga har en del HD-problem.
Om jag inte missminner mig ha även en del av de "tyngre" raserna och även en del av bulltyp endast krav på känd HD-status.

Man kan enkelt säga att det är betydligt färre raser som har krav på att bara avla på A & B-höftade hundar än motsatsen.

Man kan enkelt säga att det är betydligt färre raser som har krav på att bara avla på A & B-höftade hundar än motsatsen.

Jo, detta vet jag, och här tänker jag på många små/medelstora raser vars primära problem inte är dåliga höfter.
Skulle vara intressant att veta varför inte rasklubbarna för tyngre raser som idag saknar HD-krav inte begär att detta införs. Detta är inget jag kräver att du ska svara på utan bara en fundering.

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 562
Senast: Snurrfian
·
H
Hundavel & Ras jag och min sambo ska nu efter nyår Flytta till stort hus ute på landet. det ligger ganska ensligt och är idylliskt för att ha hund där...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Hannah0407
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 457
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III