Valp, blanding, temperament?

Sv: Valp, blanding, temperament?

Jo. Men sen ökar ju riskerna igen när man parar på de valparna. Med en annan hund som har tre-fyra raser i sig.

Peter Lundin förklarade det där väldigt bra i en annan tråd.

Ok intressant, ska kolla upp det sen. Du kanske kan länka?

Hur väljer man rätt blandrashund då? Såvida du inte har en spåkula som berättar vilka linjer hundarna har bakåt så kan du omöjligt veta om hunden är till exempel predisponerad för diverse sjukdomar osv.
Finns det en "renrasspåkula"? Den skulle jag vilja se.
Man väljer på samma sätt som med en renras, med hjälp av en kunnig uppfödare. Och tar ansvar för den risken man tar. Det gäller renras som blandras.

Men det som verkar allra mest poppis med blandrashundar är ju att om det blir fel så är det ju bara att avliva!
Om detta var seriöst vill jag avsluta denna diskussion med dig. Hur kan du vara så hjärtlös? :mad:

Den här uppfödarn är seriös förutom just denna kullen, den var verkligen inte meningen. Hennes barn hade släppt ihop dessa 2 hundarna och vips så kom mannen i huset hem och fick se att dessa 2 hundarna satt fast. hihi. Eftersom både mamman och pappan hade ett sånt bra psyke så valde hon att ha kvar valparna och hon är noga med vilka som får dom. Men man vet ju ändå¨inte vart de kan komma nånstans efteråt. Jag blev helst frälst i just den valpen som jag kollade på. Hon verkade helt coollugn, men det är bara en liten grej som tyder på hur hunden är. Jag är väldigt aktiv med att vara ute och gå, jogga, är ute i stallet mkt. Förr så hade jag med mig min andra hund som är en renrasig labrador ute och sprang. Men nu är han för gammal för detta. Vad säger att just blandingar kommer att få ett jättedåligt psyke? Min labbe är väldigt mataggresiv, o han är renrasig. Jag fick han när jag var liten så ja kunde inte jobba bort detta på han. Jag visste inte hur man gjorde när jag var 11 år. :crazy: Men annars så e han en underbar hund som är väldigt livlig utav sig..

mvh carrooo:D

Man väljer på samma sätt som med en renras, med hjälp av en kunnig uppfödare. Och tar ansvar för den risken man tar. Det gäller renras som blandras.

Ja det finns det faktiskt kan man säga!

men all seriös avel måste väl ändå handla om att INTE ta risker? finns det minsta lilla chans att avkomman blir dålig, så låter man väl bli?

Om detta var seriöst vill jag avsluta denna diskussion med dig. Hur kan du vara så hjärtlös? :mad:

Ja det finns det. Till exempel så har man inom renrasaveln avlat på samma egenskaper hur länge som helst, det är en stadig linje helt enkelt. Man vet ungefär vad man får. Eller rättare sagt, man kan utan större problem leta upp det man vill ha.
Så fort du blandar två raser så försvinner möjligheten att förutspå hur hunden kommer att bli, eftersom det helt enkelt inte har gjorts tillräckligt mycket för att kunna dra några slutsatser av det.

Och jag är knappast hjärtlös, det jag sa var att det verkar vara så folk resonerar, särskilt i den här tråden. "chansa på den här hunden du, blir det fel så kan du avliva" på ett ungefär. Jag tvivlar på att någon hade sagt det till en människa som tänkte köpa en renrasig vovve för kanske 10000 kronor.
Renrasaveln är på ALLA sätt mer seriös än blandrasaveln.

Och med detta sagt så måste jag ju gardera mig och säga att jag inte har något emot blandrashundar, jag har något emot deras korkade så kallade uppfödare, som chansar hejvilt och mixar och blandar trots att de inte har en jäkla aning om hur genetik fungerar.
Avel handlar bannemig inte om att ta en valp efter sin egen hund "för att han e så speciell å gulli hi hi hi !!!11", avel handlar om ett långsiktigt och genomtänkt arbete för att ta vara på de bra egenskaperna hos respektive ras och försöka eliminera sjukdomar.
Alltså, en liten sammanfattning: Avel handlar i första hand om genetik, i andra hand om miljö. Och i ingen hand alls över huvud taget handlar det om att man känner för att ta en valp efter sin hund, oavsett hur gullig den är.

kl

Jag vet en hel del renraser om är mentalt störda, om vi nu ska titta i spåkulan.

Vart ka vi börja....
BC
Schäfer
Rhodesian Ridgeback
Rottweiler
Golden Retriever
Doberman osv osv......

Kom inte å säg att det är stabila raser.

Jag har haft ett flertal blandningar med sch/bc och SAMTLIGA har varit underbara, kloka , lättlärda individer..många ggr är det ägaren som gör hunden, inte alla men många ggr....Alma i skolköket kanske inte ska ha en rottis HUR renrasig den än är.....Man ska nog ha en ras som tilltalar och passar sig själv.

Ni må tjata i alla dessa trådar, men kom med fakta och höj inte renrashundarna till skyarna...en del raser är ju rena rama djurplågerin att ens avla på..(bl a Schäfer som blir o se ut som missfoster)

Ni må tjata i alla dessa trådar, men kom med fakta och höj inte renrashundarna till skyarna...en del raser är ju rena rama djurplågerin att ens avla på..(bl a Schäfer som blir o se ut som missfoster)

Jag tror att de flesta av oss som är emot blandrasavel är emot dåligt avelsarbete över huvud taget. I den ingår givetvis osund renrasavel också.

Jag har haft ett flertal blandningar med sch/bc och SAMTLIGA har varit underbara, kloka , lättlärda individer..
Hur i hela friden kan du få en perfekt underbar avkomma om föräldradjuren är mentalt störda? Om båda är störda borde ju avkomman bli dubbelt störd inte mentalt frisk?

många ggr är det ägaren som gör hunden, inte alla men många ggr...
Om det är ägaren som gör hunden, hur kan du då peka ut flera raser som mentalt störda?

Höj inte blandraserna till skyarna heller, för det finns otroligt många blandraser som är totalt skräp och inte borde blivit till (precis som det finns många rasrena som är skräp)

Jag är för sund avel med föräldradjur som är friska och kollade och där aveln har ett syfte, om det är med rasrena hundar eller med blandraser kvittar väl eg, så länge aveln har ett bra syfte och individerna är friska. Men som det ser ut nu är jag generellt mot blandrasavel, fastän jag bara haft blandraser själv. Nästa blir en rasren, sund hund.

Vart ka vi börja....
BC
Schäfer
Rhodesian Ridgeback
Rottweiler
Golden Retriever
Doberman osv osv......

Att säga att hela rasen är "mentalt störd" är att ta i tycker jag. Ja, det finns en större majoritet individer i vissa raser som inte har en önskvärd mentalitet. Dessa individer i sin tur är till största delen resultatet av oseriös avel på renrasnivå. Vilket även förekommer, det har jag aldrig förnekat.

Men ofta är det just dessa mindre lämpade avelshundar som går vidare i "b-aveln" med grannens söta tik... Hade hunden varit meriterad hade den använts inom renrasaveln istället, men då krävs arbete och engagemang från hundägare samt ett bra hundämne från första början. Och är det bara "söta valpar" man är ute efter behövs ju inte detta... Det är för jobbigt.

Är det då helt taget ur luften att en blandras mellan 2-6 hundar av "ostabil" ras inte är världens bästa idé? Att det är något som måste stoppas? Så krutet istället kan läggas på att få fram stabila och trevliga renrasiga hundar? Där man kan bedöma hur den vuxna hunden blir som vuxen så att man lättare kan välja en hund som passar in i ens livsstil?

För att det kanske kan bero på inavel.. eller avel på exteriör...
Eller kan du säga att alla renrasiga schäfrar är mentalt stabila?
Ni vill ju påstå att renrasigt är varudeklarerat och då vet man vad man får.

Dom sk meriterade som går i aveln är många ggr inte ett endaste dugg bättre än den som aldrig ens sett en ring....OM inte hunden utmärkt sig på mentaltest, arbetsprov eller bedöms på prestation ( jakt/vall/väktare t exempel)

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 562
Senast: Snurrfian
·
H
Hundavel & Ras jag och min sambo ska nu efter nyår Flytta till stort hus ute på landet. det ligger ganska ensligt och är idylliskt för att ha hund där...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Hannah0407
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 457
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit