Sv: Valp, blanding, temperament?
Finns det en "renrasspåkula"? Den skulle jag vilja se.
Man väljer på samma sätt som med en renras, med hjälp av en kunnig uppfödare. Och tar ansvar för den risken man tar. Det gäller renras som blandras.
Om detta var seriöst vill jag avsluta denna diskussion med dig. Hur kan du vara så hjärtlös?
Ja det finns det. Till exempel så har man inom renrasaveln avlat på samma egenskaper hur länge som helst, det är en stadig linje helt enkelt. Man vet ungefär vad man får. Eller rättare sagt, man kan utan större problem leta upp det man vill ha.
Så fort du blandar två raser så försvinner möjligheten att förutspå hur hunden kommer att bli, eftersom det helt enkelt inte har gjorts tillräckligt mycket för att kunna dra några slutsatser av det.
Och jag är knappast hjärtlös, det jag sa var att det verkar vara så folk resonerar, särskilt i den här tråden. "chansa på den här hunden du, blir det fel så kan du avliva" på ett ungefär. Jag tvivlar på att någon hade sagt det till en människa som tänkte köpa en renrasig vovve för kanske 10000 kronor.
Renrasaveln är på ALLA sätt mer seriös än blandrasaveln.
Och med detta sagt så måste jag ju gardera mig och säga att jag inte har något emot blandrashundar, jag har något emot deras korkade så kallade uppfödare, som chansar hejvilt och mixar och blandar trots att de inte har en jäkla aning om hur genetik fungerar.
Avel handlar bannemig inte om att ta en valp efter sin egen hund "för att han e så speciell å gulli hi hi hi !!!11", avel handlar om ett långsiktigt och genomtänkt arbete för att ta vara på de bra egenskaperna hos respektive ras och försöka eliminera sjukdomar.
Alltså, en liten sammanfattning: Avel handlar i första hand om genetik, i andra hand om miljö. Och i ingen hand alls över huvud taget handlar det om att man känner för att ta en valp efter sin hund, oavsett hur gullig den är.