Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara en gång kvar på valpkursen och jag känner mig bara förvirrad :confused:. Det var typ 20-25 år sen jag gick valpkurs sist, så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Näst sista gången tyckte jag att vi fick jobba på saker jag trodde man gjorde på valpkurs. Instruktören verkade då tro att vi gått igenom saker som hen inte alls tagit upp innan.
Jag tycker valpkurs är den kurs som kan ha störst variation, ibland är innehållet bra men instruktören sådär och vice versa.
Det är få kurser som passar för yngre valpar så det finns en viss vinning i att ändå gå.

Igår var vi iväg på Drottningholm med vovvarna, jag gick iväg med Spock på eget strosande och husse tog dom andra på promenad åt annat håll.
Det är var mycket folk ute och strosade och en hel del hundägare. Att ha en 7 månaders med överskottsenergi visade sig vara en utmaning när han tar minsta blick från en främling som en invit till att personen absolut måste längta efter en stor bc i famnen🤪. Han är ju rätt stor och stark nu och skulle fara omkring lite överallt. När vi passerade hundön var det visserligen mycket hundar där men allt såg lugnt och sansat ut så vi gick in där för att odågan skulle få springa av sig. Han tyckte det var lite läskigt utan sin flock men uppförde sig som förväntat av en sju månaders unghund, jag är glad att han är väldigt försiktig i hundmöten då han sen i övrigt är som en bulldozer och inte är alls rädd om sig eller att saker/folk/hundar råkar stå i hans väg. Vi jöll oss i utkanten och han sprang och nosade, hittade nån rolig kompis att springa med och slappnade av rätt fort. Vi gick ut sen när jag märkte att han började bli trött i huvudet av alla nya intryck.
Mötte upp med husse och gänget och åkte iväg till en annan park på vägen hem där hundarna fick springa av sig tillsammans i en rasthage.

Härom morgonen när jag var ute med Spock och Nike och promenerade längs fälten så släppte jag Spock lös trots lite dålig sikt (dimma). Vi hade en traktor som körde förbi brevid oss och jag tänkte att ev. vilt borde ju ha flyttat sig med tanke på oväsendet. Plötsligt ser jag att Spock drar på nåt, ropar in honom och han tvärvänder snällt och kommer och jag ser guppandet av rådjursrumpor som drar över vår stig och in på fältet där traktorn går.. Fick vi testa på inkallningen i skarpt läge men det inget jag vill göra alltför ofta på en unghund. De där rådjuren... fattar inte att de alltid ska springa rätt över ens väg, man skulle ju kunna tänka sig att det vore smartare att dra bortåt istället för mot en?

Idag har vi sol och jag tänkte passa på att åka till klubben för promenad och träna lite med hundarna då jag är ledig idag.

Spock
20221016_124859.webp

Harry har blivit en mästerskitare 😆
Fyra gånger idag från vi var ute vid 05.30 till jag kom hem vi 15, då blev det en femte gång 😅
Han är inte dålig i magen, äter inte särkilt mycket och klämmer inte ur sig några mängder.
Vi har berömt honom väldigt mycket när han gör något ute och han älskar beröm 😁
Så nu kissar han och skiter direkt, sprätter och ser himla mallig och stolt ut. Beröm tack, jag är bäst 🤩

Något han också älskar är kattleksaker, speciellt fågeln i fönstret i köket 😆
Här får alla djur vara på köksbordet ❤️
IMG_20221017_152316.webp

Knut var ensam i bilen när jag köpte avmaskning och och handlade. Inte ett ljud utan han sov hela tiden.
Var även ensam på undervåningen när jag duschade och Gry gick ju upp hon med.
Även då låg han ensam självmant i sin bädd o sov ♥️ Känns som en trygg kille och han har inte ens varit här en vecka 🥰

Nu kan jag även ha honom sittande på golvet innaför dörren (annars har jag haft han i famnen) när jag tar på mig jacka o skor utan att kissa inne 👑

Sambon gick upp tidigt och tränade på morgonen, kom hem lagom till jag skulle gå.
Harry sprang och satte sig hos satte sig hos sambon när jag tog på mig skorna.
Nu ska matte jobba och jag ska vara med husse!
Klok och duktig den där lilla Harry ❤️

Nu med Harry så inser jag hur mycket jag saknat att ha en Griffon 😍
Ruben kommer alltid vara min hjärtehund och den mest speciella men det är något speciellt med Griffoner.
De är så himla roliga, glada och positiva ❤️ Livet är en fest varje dag så länge den får vara med, spelar ingen roll vad man gör, om det regnar eller solen skiner, om man ligger i soffan, åker bil eller är ute på äventyr. Livsglädjen och den där speciella malligheten är underbar!
Förstår varför de som skaffat en gärna har fler och håller sig till samma ras.
"A sensitive companion for discerning grownups, the Brussels Griffon is smart, devoted, and comically self-important."

Blev lite barnledig en stund så passade på att gå med fröken valp inne i stan. Där är vi i princip aldrig med henne men hon var så duktig! Gick lite sicksack för det fanns ju så mycket att nosa på men jag blev riktigt imponerad av henne. Hon var hyfsat lyhörd på mig och eftersom det var så mycket liv och rörelse kändes det som att hon insåg att det inte var någon idé att försöka hälsa på cyklister och gångtrafikanter som hon gärna vill försöka med hemma. Till sist satte jag mig på en bänk och fröken valp valde att sätta sig ner och sedan till och med lägga sig ner! Jag blev så stolt 😁

"Klok som en pudel"? Njae... inte så jättesmart att tugga i sig en fyrbening av mindre format (såg inte om det var näbbmus eller padda eller sork eller vad det kunde vara) strax efter lunch: där rök åtminstone halva portionen (uppkräkt på promenaden :yuck:).

Kanske är det i alla fall smart att hänga i mattes tröjärm och tugga som en galning på mattes hand när matte försöker föreläsa på zoom, då kan ju inte matte säga ifrån... (Aj! min hand...) :crazy:

Lova jobbade i stallet med sin kompis hela fm och var ganska trött, så när jag saknade ett par saker till middagen, passade jag på att träna på att lämna henne ensam hemma medan jag åkte till vår lilla affär i byn. Nyfiken som jag är, lämnade jag telefonen hemma och filmade hallen. 😁 Hon är van vid att lämnas ensam, men för det mesta är det i bur medan jag rider, ligga i bilen eller vara i sadelkammaren med sin hundkompis.
Jag var borta i 11 minuter, så det var ingen lång stund.
IMG_20221019_171040.webp

1. Äta godis. Nom nom.
2. Matte? Var är du?
3. Zzzzz
4. *Pip pip*. Undra om matte är i köket eller vardagsrummet?
5. Nä, jag går tillbaka.
6. Det var någon som klev ur en bil... Propellersvans!
7. MATTE!!!
:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar