Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gick till fysio med min friska, glada hund hund och han blev typ utdömd och det var så mycket fel på honom. :meh: Såklart skulle det krävas massor med (dyra) behandlingar för att få ordning på det. Blev såklart jätteledsen först och trodde på att fysion sa, men det stämde inte någonstans med hur hunden faktiskt var och det fysion sa. Nu är han snart 8 år gammal och har aldrig haft några problem. Kommer absolut inte gå utan anledning till fysio med djur igen.
Har samma erfarenhet. Gick till fysio som jobbade som fast anställd och inte var beroende av att få in en massa kunder, och då var hunden helt plötsligt frisk. Upplever dessutom att få fysioterapeuter är vana vid hårt arbetande/aktiva hundar och vet inte hur de ska hantera den nivån av muskelmassa/tonus.

Inte ens den som jobbar till stor del med skyddshundar förstod hur hårt mina hundar går, och trodde på fullt allvar att de skulle bli trötta av 3× 3 minuter simning... 😂

Det finns gott om kvacksalvare där ute...

Har samma erfarenhet. Gick till fysio som jobbade som fast anställd och inte var beroende av att få in en massa kunder, och då var hunden helt plötsligt frisk. Upplever dessutom att få fysioterapeuter är vana vid hårt arbetande/aktiva hundar och vet inte hur de ska hantera den nivån av muskelmassa/tonus.

Inte ens den som jobbar till stor del med skyddshundar förstod hur hårt mina hundar går, och trodde på fullt allvar att de skulle bli trötta av 3× 3 minuter simning... 😂

Det finns gott om kvacksalvare där ute...
Ja precis.

Gick tom till veterinär som inte hittade något fel på hunden, smärtstillande gjorde ingen skillnad etc. rena rama lurendrejeriet. Usch.

Haha ja det blir ju inte ens mina glorifierade sällskapshundar trötta av och vi går mest långa promenader och kör drag.
Floki tycker mest det blir dålig stämning av att behöva simma, men är redo att springa x antal km efter ett simpass. :rofl:

Ja precis.

Gick tom till veterinär som inte hittade något fel på hunden, smärtstillande gjorde ingen skillnad etc. rena rama lurendrejeriet. Usch.

Haha ja det blir ju inte ens mina glorifierade sällskapshundar trötta av och vi går mest långa promenader och kör drag.
Floki tycker mest det blir dålig stämning av att behöva simma, men är redo att springa x antal km efter ett simpass. :rofl:
Vid tillfället jobbade mina två hundar 8h/dag och simmade 30-45 min på lunchen, som paus. Hon trodde mig inte 😂

Nu när Fridolf är 11 år och jag betraktar honom som pensionär, simmar han fortfarande glatt i en halvtimme efter 2 timmars kutande i skogen... Och då är han i mina ögon sliten i kroppen, har en hel del artros och har tappat ett kilo muskler sen sina glansdagar.

Vid tillfället jobbade mina två hundar 8h/dag och simmade 30-45 min på lunchen, som paus. Hon trodde mig inte 😂

Nu när Fridolf är 11 år och jag betraktar honom som pensionär, simmar han fortfarande glatt i en halvtimme efter 2 timmars kutande i skogen... Och då är han i mina ögon sliten i kroppen, har en hel del artros och har tappat ett kilo muskler sen sina glansdagar.

Fina Fridolf! <3

Bifogade filer

• IMG_2512.webp
    IMG_2512.webp
    189,3 KB · Visningar: 89
Varför skulle hon inte göra det? Så länge hon rör sig rent och inte haltar så känns det väldigt onödigt :)
Jag har en som jag har förtroende för som hjälpt min vuxna hund, anställd av ett stort djursjukhus.
Jag har även förtroende för att om hon tycker allt ser bra ut så får hon än ok stämpel i rumpan. 🙂

Jag har alltid tyckt att det har hjälpt mig med mina hästar, då kan jag få hjälp om det finns någon avvikelse som jag ska hålla koll på.
Ex lite lång rygg -se till att hon har stark bål, roterar den ena höften mer än det andra eller liknande.
Sen leker hon ju vilt emellanåt och har gjort någon vurpa när hon missbedömt avstånd.

Jag har också haft vänner som har fått helt befängda utlåtande, bla en häst som fick "välmusklad för att vara så ung" som uppenbart hade väldigt ont i ryggen, hela hästen var spänd och även ojämnt (!) musklad.
Det visade sig att den hade KS.

Jag gick till fysio med min friska, glada hund hund och han blev typ utdömd och det var så mycket fel på honom. :meh: Såklart skulle det krävas massor med (dyra) behandlingar för att få ordning på det. Blev såklart jätteledsen först och trodde på att fysion sa, men det stämde inte någonstans med hur hunden faktiskt var och det fysion sa. Nu är han snart 8 år gammal och har aldrig haft några problem. Kommer absolut inte gå utan anledning till fysio med djur igen.

Har också gått till fysio (vann besök på tävling) där hundarna behövde återbesök och återbesök..

Har gått till kiro med hundarna som nu endast bokat återbesök för Nike då hon inte kunde behandlas fullt ut pga olycklig skada precis innan besök. Åkte iallafall då hon gick med huvet på snett och knappt kunde ruska det efter långvarig infektion i ena örat. Nu verkar hon nästan som vanligt men ska åka in idag för en ordentlig genomgång och ev en till justering av nacke om det behövs. Hen behandlar även kapplöpningshundar och tjänstehundar och har varit imponerad av muskelmassan på mina "sällskapshundar" (masen, corgin o blandisen) och önskat att fler hundägare skulle hålla sina hundar i så bra skick.
Brukar kolla igenom hundarna en-två ggr om året om inget uppstår men hundar under året innan större belastning ser jag ingen anledning att kolla igenom utan anledning.

Jag har en som jag har förtroende för som hjälpt min vuxna hund, anställd av ett stort djursjukhus.
Jag har även förtroende för att om hon tycker allt ser bra ut så får hon än ok stämpel i rumpan. 🙂

Jag har alltid tyckt att det har hjälpt mig med mina hästar, då kan jag få hjälp om det finns någon avvikelse som jag ska hålla koll på.
Ex lite lång rygg -se till att hon har stark bål, roterar den ena höften mer än det andra eller liknande.
Sen leker hon ju vilt emellanåt och har gjort någon vurpa när hon missbedömt avstånd.

Jag har också haft vänner som har fått helt befängda utlåtande, bla en häst som fick "välmusklad för att vara så ung" som uppenbart hade väldigt ont i ryggen, hela hästen var spänd och även ojämnt (!) musklad.
Det visade sig att den hade KS.
Men din hund är väl en valp? Då kan de både röra sig lite bängligt och det tar ju ett tag innan dom ens har musklat på sig och breddat sig. Vänta tills hon är röntgad och fullvuxen tycker jag.

Sabbat ensamträningen.... Jag har ju misslyckats med ambitionen att ensamhetsträna valpis, men har i alla fall gjort lite små lama försök då och då, t.ex. lämna honom i mitt hemmakontor bakom kompostgaller när jag går på toa (samma våningsplan). Tänkte att idag ska jag ta tag i det lite mer och lämnade honom på kontoret och gick och duschade (på övervåningen). Maken var i vardagsrummet som ligger vägg i vägg med kontoret, men man ser inte in i det. Valpis var lugn och lite trött så jag trodde det skulle funka att lämna honom ensam en kort stund. Men ack vad jag bedrog mig... Jätteledsen valpis...:cry: Den inte så hundkunnige maken fick samtidigt för sig att traska förbi kontoret ett par gånger (skulle bara hämta något..) och det gjorde ju inte saken bättre. Dessutom lyckades valpis ta sig ut genom grinden. Ja, ja, inte kul med misslyckande, bara att börja om igen då... Förbannar mig själv som inte tagit tag i det tidigare :(

Sabbat ensamträningen.... Jag har ju misslyckats med ambitionen att ensamhetsträna valpis, men har i alla fall gjort lite små lama försök då och då, t.ex. lämna honom i mitt hemmakontor bakom kompostgaller när jag går på toa (samma våningsplan). Tänkte att idag ska jag ta tag i det lite mer och lämnade honom på kontoret och gick och duschade (på övervåningen). Maken var i vardagsrummet som ligger vägg i vägg med kontoret, men man ser inte in i det. Valpis var lugn och lite trött så jag trodde det skulle funka att lämna honom ensam en kort stund. Men ack vad jag bedrog mig... Jätteledsen valpis...:cry: Den inte så hundkunnige maken fick samtidigt för sig att traska förbi kontoret ett par gånger (skulle bara hämta något..) och det gjorde ju inte saken bättre. Dessutom lyckades valpis ta sig ut genom grinden. Ja, ja, inte kul med misslyckande, bara att börja om igen då... Förbannar mig själv som inte tagit tag i det tidigare :(

Kanske öva lite kortare stunder, duscha tar ju trots allt sin tid.
Samt att prata med sambon innan så han håller sig på sin plats 😁
Jag övar med Harry redan nu, han är en mattegris och ett riktigt plåster.
Lämnar honom själv i köket bakom grind för att hämta något i hallen eller vardagsrummet. Bara korta, korta stunder nu i början och det går jättebra 😊
Ignorerar honom när jag kommer tillbaka så det inte blir en grej.

Livet är så sorgligt.
Valpen blev plötsligt akut sjuk och vi fick åka in akut med honom. Misstänkt föremål i buk visade sig vara en inflammerad bukspottskörtel. Det visade sig dock först när de hade öppnat buken på valpen.
Valpen mår under omständigheterna bra men är nu tillbaka hos uppfödare. Valpen kommer inte komma tillbaka till oss igen.

I februari var jag med om en traumatisk olycka med tidigare hund som nästan kostade henne livet. Det hela slutade olyckligt då hon blev traumatiserad av händelsen.

Jag kollapsa efter nuvarande valps operation och valde att inte behålla.
Det blev för mycket..

Livet är så sorgligt.
Valpen blev plötsligt akut sjuk och vi fick åka in akut med honom. Misstänkt föremål i buk visade sig vara en inflammerad bukspottskörtel. Det visade sig dock först när de hade öppnat buken på valpen.
Valpen mår under omständigheterna bra men är nu tillbaka hos uppfödare. Valpen kommer inte komma tillbaka till oss igen.

I februari var jag med om en traumatisk olycka med tidigare hund som nästan kostade henne livet. Det hela slutade olyckligt då hon blev traumatiserad av händelsen.

Jag kollapsa efter nuvarande valps operation och valde att inte behålla.
Det blev för mycket..

Men fy så tråkigt. :(:heart

Han lär sig väldigt snabbt 😁
Ikväll sprang han ett litet varv, kissade och sen till dörren direkt. Var ute max tre minuter, duktig Harry!
Sen är inte tanken att vi ska vara ute tre minuter varje gång, dagtid vill han gärna vara ute längre och leka + promenader som kommer bli längre när han blir äldre.

Någon sköt en raket en stund innan vi gick ut, det reagerade han inte på alls.
Sambon har köpt ett monster till MC med bullersystem som han drog igång precis utanför huset igår kväll. Kantarell höll på att ramla ner från klösträdet, Harry vaknade inte ens 😆

Kanske öva lite kortare stunder, duscha tar ju trots allt sin tid.
Samt att prata med sambon innan så han håller sig på sin plats 😁
Jag övar med Harry redan nu, han är en mattegris och ett riktigt plåster.
Lämnar honom själv i köket bakom grind för att hämta något i hallen eller vardagsrummet. Bara korta, korta stunder nu i början och det går jättebra 😊
Ignorerar honom när jag kommer tillbaka så det inte blir en grej.
Jo maken fick en liten föreläsning ;) och jag har beställt en bättre grind, nu blir det att backa bandet och nöja mig med att gå på toa 🤣

Jo maken fick en liten föreläsning ;) och jag har beställt en bättre grind, nu blir det att backa bandet och nöja mig med att gå på toa 🤣

Det låter bra 😊
Jag tränar några gånger per dag, kan tex gå till ytterdörren och öppna och stänga så inte den biten ska vara grej. Eller bara gå in i vardagsrummet och stå där någon minut innan jag går tillbaka.
Noga med att säga kommer strax innan jag går så han ser att jag lämnar och inte blir överraskad att jag plötsligt är borta.

Men din hund är väl en valp? Då kan de både röra sig lite bängligt och det tar ju ett tag innan dom ens har musklat på sig och breddat sig. Vänta tills hon är röntgad och fullvuxen tycker jag.
Funderade under dagen varför jag gärna ville göra det. Tror jag är färgad över att vuxna hunden fick en störning i rörelsemönster (åtminstone så att jag såg det) vid 5- 6 månader och det kommande halvåret var väldigt jobbigt för henne.
Vill såklart förekomma än att vara med om något liknande.

Funderade under dagen varför jag gärna ville göra det. Tror jag är färgad över att vuxna hunden fick en störning i rörelsemönster (åtminstone så att jag såg det) vid 5- 6 månader och det kommande halvåret var väldigt jobbigt för henne.
Vill såklart förekomma än att vara med om något liknande.

Jag går till fysio med mina friska hundar trots att jag själv är vet. t.o.m. 🙈
Är så himla nervös över att hundarna ska vara halta (efter att den förra hade ocd
) så kan lätt gå och övertolka deras rörelser på promenader 🙈
Ger mig lugn i själen och ser det inte som någon nackdel med lite preventiv fysioterapi.
Går såklart endast till en (leg!) fysio jag litar på till 110%. Denne har själv arbetande hundar på hög nivå (jakt) och har förståelse vad som krävs. (Finns en hel del fysio runt i landet med arbetande jakt/vall hundar på hög nivå men de behöver såklart inte vara bra för det)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 539
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar