Jag har haft koppel på inomhus, men då främst när vi är på besök hos andra (hemma ligger de bara och sover). Brukar öht inte släppa dem lösa hemma hos andra förrän jag kollat så att det inte står ätbart framme som de kan stjäla (Det spelar ingen roll om jag pratar med bekantingar om det innan besök eller inte, folk underskattar generellt hur lätt salukis når saker och ting...) Sedan när de varvat ner och lagt sig, då får de vara lösa.Har du din i koppel inomhus? Kanske får testa det. Sånt här vill jag bara ska funka men förstår såklart att de behöver lite hjälp på traven
Nu har barnen kompis här och hunden vet inte vad hon ska göra Så det där rummet får vi nog träna på tills hon kan slappna av bättre.
Kan du kanske göra tvärt om? Tex om du och maken är i köket och lagar mat, stäng dörren till köket, eller sätt ett kompostgaller i dörren eller liknande. Och se till att maken är ute på promenad eller något när du behöver gå på toa, och då stäng in dig på toa så att hunden inte kan följa med in där.Sabbat ensamträningen.... Jag har ju misslyckats med ambitionen att ensamhetsträna valpis, men har i alla fall gjort lite små lama försök då och då, t.ex. lämna honom i mitt hemmakontor bakom kompostgaller när jag går på toa (samma våningsplan). Tänkte att idag ska jag ta tag i det lite mer och lämnade honom på kontoret och gick och duschade (på övervåningen). Maken var i vardagsrummet som ligger vägg i vägg med kontoret, men man ser inte in i det. Valpis var lugn och lite trött så jag trodde det skulle funka att lämna honom ensam en kort stund. Men ack vad jag bedrog mig... Jätteledsen valpis... Den inte så hundkunnige maken fick samtidigt för sig att traska förbi kontoret ett par gånger (skulle bara hämta något..) och det gjorde ju inte saken bättre. Dessutom lyckades valpis ta sig ut genom grinden. Ja, ja, inte kul med misslyckande, bara att börja om igen då... Förbannar mig själv som inte tagit tag i det tidigare
När jag ensamhetstränar mina så börjar jag ofta så, sedan kör jag ensamhetsträning där jag stänger in hunden i ett rum på kvällen. Eftersom mina sover i min säng så blir det enklast så. Vi lägger oss i sängen på kvällen, jag går sedan iväg på toa men stänger sovrumsdörren efter mig. Sedan utökas det till gå på toa + tandborstning osv Då är hunden redan inställd på att man ska ligga där i sängen och sova, så att fortsätta det blir inte så svårt. Sedan när det går bra, då börjar jag med att ta hundarna till sovrummet och stänga in dem där även andra tider på dygnet. De kopplar väldigt starkt ihop sovrummet med vila, så jag upplever att det inte är så svårt att ensamhetsträna då.