Igår var det valpkurs igen, och Tengil var verkligen en riktig
stjärna! De senaste dagarna verkar det ha börjat hända en del i det lilla huvudet, vilket har inneburit att han varit omväxlande superduktig och fokuserad
eller helt lost och inne i en egen bubbla. Det var roligt att han var just superduktig på kursen, för jag var beredd på att han kunde vara mentalt frånvarande
Vi är på god väg att forma fram ett fotgående, han gick jättefint och följde med bra i sväng runt kon och klarade av att låta bli frestelsen godis i matskål. (Okej, inte första gången och inte utan mycket pepp och godis från mig men ändå!) Det kändes jättekul, han har tidigare bara velat driva på framåt förbi mig på kursen så det var stora framsteg
Under nästan halva tiden fick vi jobba ganska självständigt medan instruktören höll sig i bakgrunden och hjälpte någon valp som behövde extra stöd. Vi varvade fotgåendeträningen (jag körde på båda sidor och slängde in några sättanden också) med stadga i sitt och ligg samt stationsträning på filt/dyna, och det gick huuuuur bra som helst!!! Vi fick sånt härligt flow, kom in i den där bubblan där det bara fanns vi två och resten av världen kunde rasa samman utan att vi skulle märka det
Då och då såg jag de andra kursdeltagarna, som satt så snällt och stilla med sina valpar och log åt mig och Tengil där vi tjoade och lekte och körde på i typ en halvtimme
Några gånger kom instruktören fram till oss och initierade en "hälsa fint"-övning, som vi hade i läxa sedan förra gången (men varit lite slarviga med att träna på...). Tengil gjorde det jättebra, och avslöjade absolut inte mitt slarv med hemläxan
Vid ett tillfälle gick det förbi en kvinna med ett par sällsynt högljudda nycklar som klirrade och rasslade, vilket de andra valparna morrade och skällde på - men Tengil låg stiligt kvar på dynan där jag platsat honom och hade fokus på vår träning
(
Trots kvinnan med nycklarna och
trots skällande, morrande valpar - så bra!)
Svårt att tro att det är samma valp som för några veckor sedan mest flamsade runt, hade svårt att fokusera och helst ville springa fram och leka med alla andra valpar
Visa bifogad fil 74329
Det bådar gott inför framtiden, och jag ser verkligen fram emot rallykursen nu
Bästa lilla busunge, ena dagen imponerar han stort med sitt uppförande och andra dagen drar han ner kläderna på mig så att grannskapet får sig en liten nakenchock (ja, det hände nyss
)