Har du boken Bästa starten? Jag kommer följa den väldigt mycket med kommande valp. Så fokus i början kommer vara att lägga grunden:
- väldigt mycket belöningsutveckling, att kunna leka på olika sätt, med olika saker, med mig, osv osv, kunna leka inomhus, utomhus, på olika underlag, i nya miljöer, med störning, samt kunna belöna med godis på olika sätt och i olika miljöer
- lära hunden att checka in efter en belöning, att hunden alltid tar kontakt för att vilja fortsätta träna eller göra nåt med mig
Jag tänker att det kommer vara superkorta pass på kanske ett par sekunder i början, och så upprepa några gånger per dag.
I övrigt det vanliga som lära sig sitt namn, följa mig i koppel, hantering av tassar/nos/klor/kropp.
Edit: lägger till - nosarbete! Baby-spår alltså.
Tack för era svar! det var så längesen jag faktiskt tränade hund så jag känner mig helt lostJag är ju helt rookie både med hund och på tävlingsbanan, men vill också komma in på de tävlingsformer du nämner såmåningom.
Min tanke (i alla fall så här innan kaoset börjat ) om fokus på träningen typ det första halvåret, är att värdera upp mig. Jag tänker att om min hund från början ser mig som en resurs till godis, lek och allmänt party så kommer jag att få mycket gratis sen. Har blivit inspirerad av Eva Bodfäldts tänk kring olika belöningssignaler så jag ska se om jag kan anamma något från det. I princip handlar det om att ge olika belöningar olika belöningssignaler för att på så sätt kunna kontrollera belöningarna samtidigt som man skapar en oförutsägbarhet i vilken belöning som kommer = högre förväntan. Lyckas vi få till detta, kommer allt annat att bli så himla mycket enklare sen.
Utöver att skapa bra kontakt och teamkänsla, tänker jag att vi börjar smyga med fotposition ganska tidigt. Jag tänker att det är en relativt enkel sak att börja träna tidigt, och jag tänker också att det är ett enkelt sätt att stärka känslan av ett "vi" - vi är nära varandra tillsammans och då är det himla gött, liksom. Samma sak med inkallning. Vill kunna ha hunden lös och tänker att det är klokt att börja tidigt. Det blir ju också ett bra kvitto på om jag är tillräckligt värdefull för min hund och är tillräckligt bra på att kommunicera vad jag vill ska hända.
I övrigt kommer vi nog inte träna på så mycket mer saker? Eller min ambition är i alla fall att mest leka, skapa ett "vi" och ha kul tillsammans. Resten kommer, tänker jag.
Det känns betryggande att läsa det ni skriver, för jag har tänkt lite i samma banor. Sen ser man så många i sociala medier som har linförighet värt 10 poäng när hunden är typ 6 mån.. Min är snart 4 mån o hon kan ingenting..
Träna på att leka behöver vi göra! Däremot värderar hon social belöning extremt högt, det är jag väldigt glad över kanske ska åka iväg o köpa lite nya belöningsleksaker efter jobbet.
Boken ni tipsade om har jag inte läst! Känner inte igen titeln, men säkert omslaget när jag ser den. Tycker dock det är lite svårt att läsa, vill gärna se filmer (typ YT/insta).