Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kanske ni tänker att det är oklokt att ha två valpar samtidigt som är födda ungefär samtidigt, om det nu blir så. Det är det också. Det är absolut inget jag rekommenderar en vanlig valpköpare för det är jobbigt. Men det är inte stor åldersskillnad mellan Vilda och Chanel, och det blev hund av de båda också. Däremot kräver det mer jobb och att hushållet kan samarbeta kring hundarna. Om det blir så att det blir två så kommer jag gå två valpkurser, se till så att det finns möjlighet att träna dem var för sig ibland, ta med dem till torsdagsträningarna på vår brukshundklubb, åka kollektivtrafik korta sträckor med dem och mina äldre mittlar som är vana vid det. Miljöträna, ta med på socialträningar som anordnas av vår lokala kennelklubb m.m. Ni vet allt som det innebär att ha valp men gånger två. :)
Vi får dock se hur det blir i augusti.

Sambons Dalmatiner var 5 månader när vi tog hem min Aussie som då var 9 veckor. Det har gått bra. :)

Jag är mest fascinerad över att @Sampi har ett så organiserat liv att hon kan utlova svar dagen efter på minuten (plus/minus en minut) :eek:

Yes, jag är punktlig och håller vad jag utlovar. :cool: Så är det när jag ska till en lektion i skolan också. Om lektionen börjar kl. 08.00 så går jag in i klassrummet inte tidigare eller senare än kl. 08.00. Samma sak när det gäller möten och annat. :D

Mittelvalpen ska förmodligen heta Chérie eller Wendy. Troligtvis Chérie. Chérie är det franska ordet för "älskling". :) Min sheltie hade jag från början tänkt kalla Carrie. Men nu är jag tveksam. När det väl blir dags att skaffa sheltien (om den föds i den kombinationen som jag väntar på eller senare, som sagt är det väldigt osäkert pga de olika omständigheterna) får jag kanske skapa en namntråd där ni får ge förslag. Det ska vara ett engelskt namn. :)

Typ allt utom rumsrenhetsträningen... iaf för mig som sen har ett stort trumfkort vad gäller att bygga en stark relation med hunden, eftersom vallningen är något de får genom mig och det är en oslagbar resurs.

Vi hade faktiskt inga problem med rumsrenhetst. Det gick jättefort, det enda var att dom kunde spänna sig lite på varandra ett tag för att Dalmatinern var ett as så fort det fanns löptikar.

Funderar på att gå en valpkurs i goda grunder för den blivande tävlingshunden, en valpcamp eller en kurs i valpagility med valparna också om de inte är för unga när kurserna börjar. :heart Åh, nu känner jag att jag börjar längta efter augusti här. :heart

Alltså - här går man och väntar och väntar och väntar på en tikvalp. Och så får tiken sex hanvalpar!!! Ett gäng jättefina killar - men det var ju en tik jag skulle ha!!'

Vilken tur då, att jag har anmält mitt intresse för tikvalp även hos en annan uppfödare - och den uppfödaren har precis fått två kullar - tre tikar i den första kullen och fyra i den andra. Så nu blir det en liten tjej till mig i alla fall :) Om tre veckor ska jag åka iväg till uppfödaren och hälsa på och då ska vi bestämma vilken valp som passar mig bäst. Jag är så glad!!!

Floki, 12 veckor. :)
z50wrmh.jpg

På söndag hämtas han hem,
7 maj tingades han, så väntan har varit lång. Kortet är mitt privata och togs när han var 3 veckor, nu är han en aning större. En Tius , sonens namn på en dinousarie (pterodactylus)

En blandras med 3 större hundraser, så han beräknas bli mellan 60 - 80 cm baserat på hundrasernas minsta tik till största hane.

18358858_188646911658175_4193115058520834650_o.jpg

Har fått se porträtt bilder på 10 dagar gamla valpar! :love: Och jodå, det var 9 stycken, 4 tikar och 5 hanar. Så jämnt antal, det går inte ens gissa vilket kön det möjligen kan bli :arghh::rofl:
Alla är tingade dessutom, tur att mamma lyckades slinta med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
25
· Visningar
1 745
Senast: Lisen82
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Dressyrsnack nummer 18